DNS Records (NS, A, MX, CNAME, SPF) UITGELEGD

Jouw domeinnaam is een DNS-zone die bestaat uit de volgende records:

  • NS - specificeert de DNS-servers voor het domein;
  • A - geeft IP-adressen die overeenkomen met het domein en de subdomeinen;
  • MX - geeft aan waar de e-mails voor het domein dient te worden afgeleverd;
  • CNAME - bepaalt redirects van het domein subdomeinen naar andere domeinen / subdomeinen;
  • SPF - Sender Policy Framework (SPF) is een poging om vervalste e-mail te controleren.


De servers van MijnHostingPartner.nl zijn volledig compatibel met alle ICANN-eisen en stelt de DNS-records in overeenstemming in.


Standaard zijn er de volgende DNS zone records te vinden wanneer je een nieuw domeinnaam besteld:

  • -> A records met verwijzingen naar mail en POP. Dit zijn A records die het mail verkeer begeleiden. Als je naar dat IP adres in de browser gaat dan kom je uit op de webmail.
  • -> A record (records) die verwijzen naar het IP adres van de server waarop je website draait. Dit is standaard een gedeeld IP adres en komt dus niet uit op jouw specifieke site.
  • -> TXT record waarin het SPF record staat, dit record bestaat voor de mail controle en beveiliging tegen vervalsing.
  • -> CNAME record waarin autodiscover wordt vastgesteld. Dit zorgt ervoor dat mail gemakkelijk kan ingesteld worden via lokale mail clients. Er kan naast de imap.mijnhostingpartner.nl en smtp.mijnhostingpartner.nl ook gebruik gemaakt worden van autodiscover.mijnhostingpartner.nl
  • -> FTP A record is hetzelfde IP adres als het A record van jouw website. Dit is voor het opzetten van een FTP connectie met de server.
  • -> Stats A record is van de uitgebreide statistieken website die aan te maken is via het control panel. Dit draait op een andere server en heeft daarom een ander IP adres dan jouw hosting space.
  • -> SRV record. Dit SRV record zorgt ervoor dat er via een beveiligde verbinding het configuratie bestand opgehaald wordt om de lokale client (outlook bijv.) in te stellen.



Mocht je vragen / problemen ondervinden bij het wijzigen van je DNS record, neem dan contact op door een ticket aan te maken via het klantenpanel onder je account of kijk even of er iemand van de online chat beschikbaar is. Je kunt altijd rekenen op steun van MijnHostingPartner.nl voor dergelijke problemen.