Categorieën
DNS doorverwijzen naar Google Workspace
Dit artikel legt uit hoe je de DNS kunt doorzetten naar Google, dit doe je zodra je gebruik wilt maken van de mail functionaliteit van Google, en als je hier een separaat abonnement voor hebt aangeschaft.
Met deze wijziging maak je geen gebruik meer van de mail faciliteiten van MijnHostingPartner.nl, en kunnen we hierin dus geen directe zaken meer voor je nakijken of controleren. Maar zal je hiervoor bij Google dienen te zijn.
Open je Google Workspace en navigeer naar de DNS settings en instellingen hierbinnen. Open daarnaast even een kladblokje om enige zaken in te kopiëren en plakken wanneer nodig, dan kan je enige verborgen tekens of spaties gelijk inzien.
Open in een ander tabblad vervolgens ons klantenpanel en log in, om vervolgens te navigeren naar Mijn domeinen -> domein selecteren -> bewerken. Hierna even het tabblad DNS records selecteren. Het is even afhankelijk van jouw situatie welke records je dient te wijzigen of aan te vullen.
Hier vervangen we de standaard MX records van MIjnHostingPartner.nl vervangen door de nodige records van Google. Houdt rekening met enige downtime van je email. Doe dit daarom bijvoorbeeld in de nacht om enige problemen zover mogelijk voor te zijn.
Vervang de 5 MX records met de volgende MX records van Google:
MX record | Prioriteit |
ASPMX.L.GOOGLE.COM | 1 |
ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM | 5 |
ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM | 5 |
ALT3.ASPMX.L.GOOGLE.COM | 10 |
ALT4.ASPMX.L.GOOGLE.COM | 10 |
Hierna kan je het SPF record aanvullen of wijzigen naar het volgende:
"v=spf1 include:_spf.google.com ~all"
"v=spf1 a include:spf.mijnhostingpartner.nl include:_spf.google.com ~all"
Enige bestaande DKIM en DMARC certificaten dienen hierna tevens nagekeken te worden, vervang deze met de records die je in kan zien binnen je Google Workspace. Of verwijder deze.
Na het wijzigen van deze records kan het 24 uur duren voordat dit geheel wereldwijd verwerkt is. Controleer dit met intervallen van een paar uur met een externe tool zoals MXtoolbox.com als hier nog wat mee foutgaat. Dan kan je nader inzien of er wat mis is gelopen.
Aangezien ook Google hierin de externe partij is kunnen we je dus niet hier direct verder mee helpen, met problemen kan je hiervoor contact opnemen met Google Workspace. En het volgende artikel van Google nog nader raadplegen:
https://support.google.com/a/answer/7538152
Wil je de records weer terugzetten naar onze standaard mail records en gegevens? Dan kan je de volgende tool gebruiken in het klantenpanel:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/email-dns-controleren-en-herstellen
Dan wordt je DNS weer geheel gereset naar MijnHostingPartner.nl.