Paginastructuur van een website
De paginastructuur van een website is een belangrijk onderdeel van elke website. Met de juiste structuur kan je ervoor zorgen dat jouw gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren en jij de doelen kunt behalen van jouw website. Met deze tips zorg je ervoor dat jouw pagina’s op een logische wijze gestructureerd zijn.
Om gebruikers beter de gelegenheid te geven om een gewenste actie uit te voeren bij jouw website is een begrijpbare interface te hebben op jouw website. Dit zorgt ervoor dat gebruikers eerder doorklikken naar een andere pagina op je website. Zoals een winkelmandje met hun gewenste product. Of een volgende blog post waar verder gelezen wordt, en ook naar bijvoorbeeld jouw contact pagina gaan om contact op te nemen vanwege interesse. Een begrijpbare interface en een duidelijke layout zorgt ervoor dat je meer conversies ziet.
Welke pagina’s zijn nodig met een website?
Om vast te stellen welke pagina’s nodig zijn voor je website dien je eerst vast te stellen wat voor website je hebt of gaat maken. Is dit een portfolio website waar je jouw laatste werk showcased? Een blog waar je informatie deelt of een bedrijfswebsite die ervoor moet zorgen dat klanten je beter kunnen vinden. Laten we even onder elkaar zetten wat voor pagina’s allemaal nodig zijn met de meeste websites.
Contact pagina, Over ons pagina
Bij elke website zijn een van de bovenstaande pagina’s noodzakelijk. Hier leg je uit wie of welke organisatie achter de website zit. En nodig je uit om nader contact op te nemen met vragen of verzoeken. Of gewoon meer informatie. Leg dus uit wie achter de website zit, en zorg ervoor dat je hier naar waarheid mee omspringt. Dit is namelijk ook een ranking factor geworden in de laatste Google Updates.
Op de contact pagina dien je ervoor te zorgen dat bezoekers met vragen terecht kunnen, zorg dus voor een duidelijk email adres waar ook op gereageerd wordt. Desnoods een contactformulier of ook een telefoonnummer waarop gebeld kan worden. Dit zorgt voor transparantie en een nauwer contact dan bijvoorbeeld met een anonieme website.
Hoofdpagina, home page
Op de hoofdpagina dien je ervoor te zorgen dat bezoekers uitgedaagd worden om een gewenste actie uit te voeren. Of dit nu een blog te lezen is, nader contact op te nemen of een email adres achter te laten is. Besteed dus aandacht hieraan en zorg ervoor dat dit er goed uitziet. Met korte alineas en uitdagende teksten. Een homepagina met een muur van tekst presteerd in vrijwel alle gevallen niet goed.
Blog reel
Vrijwel elke website kan veel profijt halen uit een blog, of dit nu een bedrijfswebsite is of een hobby site. Met een blog krijg je veel meer kansen om te ranken naast je hoofdcontent. En zorg je ervoor dat je lezers vastgehouden worden en uitgedaagd om een gewenste actie uit te voeren. Of simpelweg meer te informeren. Een blog reel is een pagina waar alle blog posts op te zien zijn. Dit is vaak na de URL met /blog erachter. Als je website hosting hoofdzakelijk een blog is dan is het niet noodzakelijk om hier een aparte URL voor te maken, maar gewoon direct op je website te hebben staan. Bezoekers die meer willen lezen die kunnen hier terecht om te scrollen tussen jouw blog posts voor de informatie die ze willen.
Met een blog reel kan je dus meer halen uit je bezoekers die jouw materie interessant vinden. Voor elke niche of branche waar jouw website zich in bevind kan je blog posts maken. Of dit nu fotografie is, natuur, tech, constructie, houtbewerking, etc.
Overige product en informatie pagina’s
Wanneer je diensten of productn verkoopt dien je hier natuurlijk ook aparte pagina’s voor te maken. Dit zorgt ervoor dat je ook voor deze aparte producten meer content maakt wat ervoor zorgt dat je ook daar een kans maakt op meer verkeer vanuit diverse kanalen. Deze producten en informatie pagina’s worden vaak onderverdeeld met behulp van categorien. Die het makkelijker maken om onderscheid te maken.
De pagina’s gemakkelijk te navigeren maken met een hoofdmenu
Met een hoofdmenu bovenaan de pagina of op een andere logische plek maakt het vele malen eenvoudiger voor bezoekers om te navigeren. Denk dus goed na over de plek waar je dit menu instopt. En over hoe je dit menu in elkaar zet. Ook in het menu kan gebruik gemaakt worden van verschillende categorieën en andere tactieken, om dit zo duidelijk mogelijk te maken. Dit is verder van belang ook door crawlers van zoekmachines, die hierop controleren hoe een website te navigeren is. Controleer verder ook het menu op mobiele apparaten die ervoor zorgen dat jouw bezoekers ook hierop makkelijk kunnen navigeren op de website.
Al deze instellingen en meer zijn gemakkelijker als je gebruik maakt van een duidelijke wijze waarop je jouw website fundeert. Of dit nu een Content Management Systeem is zoals WordPress, of de website opbouwt met een bestaand framework. Hier zijn namelijk al een hoop van dit soort instellingen, zoals de URL structuur, de menu opties en meer al in voorgesteld. Zodat je hier zelf niet dieper in hoeft te kijken. En sneller aan de slag kunt om ook van jouw hosting plannen een succes te maken.