Je website optimaal benutten
Om een website optimaal te benutten zijn er een aantal denkwijzen en tactieken die je kan toepassen. In deze blog post gaan we dit wat nader toelichten en ook een aantal voordelen benoemen.
Een website kan voor velen doeleinden zijn opgezet, voor het beter op de kaart zetten van jouw bedrijf. Voor het enthousiasme van een hobby. Of voor het leveren van informatie. Met een website kan je vele mensen bereiken en ervoor zorgen dat jouw bedrijf beter op de kaart kan worden gezet.
Echter om het beste uit een website te halen is het niet alleen voldoende om hem te maken of laten maken, en hierna niets meer aan doen. Je laat zonder regelmatig werk aan jouw website veel kansen liggen. Wat vaak een paar uur werk in de week meer is kan al voor velen duizenden bezoekers zorgen in de maand. Laten we een aantal technische zaken behandelen die vaak over het hoofd worden gezien. En een aantal actie punten die ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden kan worden, meer bezoekers trekt of voor betere conversies zorgt.
Resultaten meten en gebruiken voor verbetering op je website
Met een website die je al hebt gemaakt kan het zo zijn dat je ook wel eens wilt weten wat er allemaal gebeurd binnen je hosting. Hoe presteert jouw website qua bezoekersaantal, waar komen die bezoekers vandaan en hoe gaan de gebruikers om met jouw website. Dit kan allemaal bijgehouden worden met een aantal verschillende tools. Deze tools zijn belangrijk om te installeren en activeren. Tools die hiervoor zijn te gebruiken zijn:
Google Analytics
Google Anatytics is de standaard statistieken tool die door een groot aantal websites wordt gebruikt. Met zijn uitgebreide rapportage en gemakkelijke interface is het snel te gebruiken en te begrijpen door iedereen die er mee start. Met een simpel dashboard zie je in een oogopslag waar jouw gebruikers vandaan komen en meer. En mocht je meer informatie willen dan zijn er ook uitgebreide rapportages en opties beschikbaar die wellicht wat meer huiswerk vergen.
Google Search Console
Google Search Console is gemakkelijk te activeren met een toegevoegd DNS record, wat tegenwoordig in de hosting van MijnHostingPartner.nl ook via het klantenpanel te wijzigen is. Met Google Search Console kan je inzicht krijgen in hoe jouw website op de zoekmachine Google presteert. Dit is natuurlijk belangrijk om te weten of jouw website goed te vinden is en of jouw pagina’s geïndexeerd worden. Google Search Console helpt je daarbij en laat je handige informatie zien.
Microsoft Clarity
Microsoft Clarity is een nieuwe favoriet geworden van ons, onlangs geïntroduceerd is dit een statistieken tool die gemakkelijk te gebruiken is. En ook een aantal functies heeft die Google Analytics dan niet weer heeft. Bijvoorbeeld een heatmap en een sessie playback die je precies laat zien hoe er met jouw website wordt omgegaan.
Een Content Management Systeem optimaliseren door gebruik te maken van caching
De meeste websites zullen gemaakt worden met een Content Management Systeem zoals WordPress. Op die manier is het vele malen eenvoudiger om content te publiceren op je website, en worden ook zaken zoals de layout en design gemakkelijker met een thema. Het is echter belangrijk om gebruik te maken van caching met een Content Management Systeem. Een caching plugin of extensie kan je hiermee helpen. Een caching extensie is ervoor om te zorgen dat de meest gebruikte bestanden van een website, zoals de layout bestanden in CSS en de core bestanden. Sneller beschikbaar zijn. Dit doen ze door de bestanden te verkleinen, niet in te laden of op een andere manier optimaliseren. Vaak kan er gemakkelijk een caching plugin worden geïnstalleerd met een druk op de knop. Laadsnelheid zal door een caching plugin sterk moeten verbeteren. En werkt daarom in je voordeel met het optimaal benutten van een website.
Media optimaliseren op je website
Media is naast de caching ook belangrijk om mee te nemen in de optimalisering. Afbeeldingen dienen altijd aangepast te worden voordat je ze op de website neerzet. Denk hierbij aan de grootte van de pixels. En hoe groot de afbeelding is. Basis regel is dat een afbeelding die je upload op je website niet boven de 100KB dient te zijn. Afbeeldingen die groter zijn dan dit zorgen ervoor dat een website niet snel genoeg vaak ingeladen worden op mobiele netwerken. Ook andere media is te hosten op websites zoals YouTube en te linken binnen in je website.
Een plan van aanpak maken voor content
Zonder content of inhoud van een website wordt het vaak niet zoveel. Om een website te kunnen inlezen en interrese te bieden aan gebruikers dient er namelijk ook informatie op te staan die ook daadwerkelijk van toepassing is. Dit doen vele bedrijven en andere webmasters door het bijhouden van een blog. Een wekelijkse blog post kan ervoor zorgen dat er meer content op je website komt. Bekijk samen met je team wat mogelijk is, en welke mensen hiervoor veranwoordelijk voor zijn. Stel een target in en kijk over een aantal maanden wat het resultaat is. Let op, content heeft vaak zijn voordeel pas na zeker 5 maanden. Zie dit dus niet als een sprint maar een marathon.
Ga jij ook van jouw website een succes maken in het nieuwe jaar? Pas de zaken toe uit deze blog post en lees verder in onze kennisbank voor alle verdere tips en trucs die wij al eerder beschreven hebben. En natuurlijk voor een vraagje kan je terecht bij ons op de online chat. We helpen je graag verder met het kiezen van een webhosting pakket.