De populairste paginas van je website
De populairste pagina’s van je website zijn belangrijk om in de gaten te houden voor een aantal verschillende redenen. Laten we deze behandelen in deze blog post.
Een website kan vele redenen hebben om succesvol te worden, wellicht is het een website gefocused op een dienst wat je aanbiedt. Zoals consulten, het maken van websites zelf of als portfolio dienen van je werk. Of dit kan gelden als een uitlaat klep voor je hobby met een blog. Voor elke website geldt is dat er bepaalde pagina’s populairder zijn dan andere pagina’s. Het is raadzaam om dit vervolgens bij te houden en dit succes te reproduceren op andere pagina’s of projecten. Laten we beginnen met het meten van de populairste pagina’s van een website.
Hoe hou je bij wat jouw populairste pagina’s zijn?
Het bijhouden van jouw populairste pagina’s kan je doen op een aantal verschillende manieren. De manieren die het meest gebruikt worden zijn, Google Analytics, Microsoft Clarity of een andere oplossing zoals Koko Analytics.
De populairste pagina’s staan in vrijwel elke tool of oplossing centraal op de hoofdpagina in je statistieken tool. Aangezien dit voor elke website een belangrijke metric is om bij te houden. Je ziet bijvoorbeeld in Google Analytics dit direct onderaan in het dashboard, met de link om gelijk naar het uitgebreide rapport te gaan. Hier kan je dan zien hoelang bezoekers op de pagina’s blijven en hoe ze verder interacten met de website hosting.Gaan ze door naar een andere pagina, of gaan ze gelijk weer weg. Ook wel bekend als een bounce op je website.
Ook in Microsoft Clarity zie je dit gelijk op de hoofdpagina in je dashboard. En ook hier is verder in te zien hoe een individuele bezoeker zijn sessie eruit ziet. Iets wat bijvoorbeeld niet kan met Google Analytics.
Waar komt het verkeer vandaan?
Naast het bijhouden van de meest populaire pagina’s op de website is het ook belangrijk om te weten waar die bezoekers vandaan komen. Komen ze bijvoorbeeld veel via Social media binnen? En zo ja via welke Social media? Dan is het slim om hier nog meer efforts in te steken om hier meer uit te halen.
Social Media is echter vaak geen langdurige bron van verkeer wanneer je hier geen meer moeite in steekt. Social Media is namelijk zo gemaakt dat mensen elke vijf minuten wat anders kunnen zien en door blijven scrollen. Dat is een groot verschil met andere organische bronnen, waar een populaire pagina bijvoorbeeld maanden en zelfs jarenlang op de eerste pagina kan staan. Wil niet zeggen dat hier geen blijvend werk voor nodig is.
Verschillende websites en doelgroepen doen het ook beter op Social media dan anderen. Een lifestyle of kook blog kan het bijvoorbeeld veel beter doen dan een handleiding voor een Windows installatie.
In de statistieken tool die je gebruikt kan je ook zien waar de bezoekers vandaan komen, dit doe je in Google Analytics met het Acquisitie rapport. En binnen Microsoft Clarity zie je dit direct naast de pagina staan als referrer.
Zodra je dit voor jezelf op een rijtje hebt staan waar jouw verkeer vandaan komt kan je beslissen in welke takken je meer moeite of tijd in wilt steken. Probeer dit dan een aantal maanden uit en kom hierop terug. Dan kan je kijken of dit het gewenste effect heeft gehad.
Hoe analyseer je de trends binnen je pagina’s
Om te bekijken welke pagina’s het beste presteren en op welke tijdstippen kan je ook weer jouw statistieken tool raadplegen. Bekijk op gezette tijdstippen en data’s welke pagina’s het populairst zijn. Is dit bijvoorbeeld in de avond net wanneer je een social media post hebt gepubliceerd, of is dit juist wanneer je meer moeite hebt gestoken in een artikel voor de organische resultaten. Dit zorgt er dan voor dat je de resultaten kan reproduceren.
Ook kunnen artikelen of pagina’s seizoensgebonden zijn. Wintersport zal bijvoorbeeld een piek zien in de winter en een website of webshop van watersport zal meer populariteit zien in de zomer. Een goede tool om een inzicht te krijgen in het seizoen van een hobby, sport of doelgroep kan Google Trends zijn. Hier zie je een overzicht van het aantal zoekopdrachten hiernaar.
Het succes verspreiden van je populairste pagina’s
Nu wil je natuurlijk het succes verspreiden van je populairste pagina’s op je website. Het is geen goede tactiek om op een of een paar pagina’s te vertrouwen van het succes van de gehele website. Daarom is het raadzaam om altijd te kijken naar mogelijkheden om dit uit te breiden naar meerdere pagina’s. Als je de populairste pagina’s hebt gevonden dan kan je kijken naar het doel keyword, de content en de activiteiten die je naast je eigen website hiervoor hebt gedaan. Zoals het verzamelen van backlinks.
Dit kan je dan vervolgens overnemen voor een nieuwe post, en het succes hiervan uitbreiden naar meerdere pagina’s. Zodat jouw website ook gevonden kan worden op meerdere pagina’s.
We hopen dat je deze blog post interessant vond, en jij ook een succes maakt van jouw website!