Contact opties op je website
Met een website is het belangrijk dat een bezoeker of mogelijke klant contact met je kan opnemen wanneer er vragen of onduidelijkheden zijn. Met een normale winkel wil je natuurlijk altijd beschikken over een aantal vaste contact opties. Maar op een website is het soms raadzaam om dit in te perken. Laten we beginnen met het ontdekken van de verschillende contact opties voor jouw website!
Een manier om in contact te komen is erg belangrijk voor een hoop verschillende doelgroepen, of je nu een website voor jouw bedrijf voert. Een blog onder je hoede hebt, of jouw portfolio bijhoudt op een website. Als je geen contact mogelijkheid hebt op een website dan mis je wellicht kansen en klanten. Laten we dus bekijken welke het beste te gebruiken zijn op een website.
De basis, een contact pagina / over ons pagina
Het is belangrijk om op jouw website een aantal pagina’s te vermelden of aan te maken die iedereen verwacht. Zoals een homepagina, een contact pagina en een pagina waar alle diensten te zien zijn. Dit maakt het makkelijk voor een bezoeker om te navigeren op jouw website en weet waar hij of zij de informatie kan vinden. Met een contact pagina dien je een aantal gegevens te vertellen, zoals je bedrijfsuren, hoe snel je verwacht te reageren op mensen die contact opnemen. En wat ze wellicht nog meer kunnen verwachten of rekening mee dienen te houden. Op een over ons pagina is het gebruikelijker om ervoor te zorgen dat er iets staat over wie jij bent, en waarom je deze website onderhoudt of opgezet hebt. Dit kan ook een teken geven aan de zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo om hier jouw website hoger te zetten, aangezien dit een teken is van vertrouwen of EAT in de zoekmachine wereld.
Er zijn verschillende formaten die je kan gebruiken voor jouw over ons of contact pagina, in de meeste thema’s zitten ook al een voorbeeld in die je kan gebruiken als demo.
Sidebar of in de footer de contactgegevens
Het is bij een website ook gebruikelijk dat je in de footer of onderkant van je website ook nog een keer de contact gegevens er even neerzet. Dit is namelijk de plek waar gebruikers dit verwachten. Ook is in de sidebar nog een keer jouw email adres neer te zetten. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van jouw website design waar je dit het beste kunt plaatsen. Bedrijven zetten dit ook vaak in de header of in het hoofdmenu. Beste is om even te kijken waar jouw gegevens het beste bijpassen. Het is ook niet noodzakelijk om dit overal te plaatsen. Maar zorg er wel voor dat mensen hier niet naar hoeven te lopen zoeken.
Contactformulier
Een contactformulier is gemakkelijk om aan te maken door het gebruik van plug-ins of andere tools. Ook hebben wij bij MijnHostingPartner.nl een standaard formulier wat je kan downloaden en gebruiken op jouw website. Dit is echter vaak wel een onderdeel waar zeker in plug-ins vaak misbruik op ontstaat, en vaak voegt het ook niet veel toe zodra je al andere contact mogelijkheden hebt op je website. Vaak volstaat een email adres al.
Telefoonnummer
Telefoonnummer is alleen interessant wanneer je vaak een fysieke winkel locatie hebt, voor korte vragen aan de telefoon kun je hierin jouw klanten en bezoekers te woord staan. Zodra je echter een telefoonnummer op een website neerzet zal je ook overspoeld worden met SPAM telefoontjes, bedenk dus dit dubbel voordat je hier bijvoorbeeld jouw 06 neerzet.
Email adres
Een email adres op de website hosting is in vele gevallen belangrijk om vermeld te hebben staan, op een website is dit namelijk altijd nog de meest gebruikte communicatie methode. Natuurlijk zijn er ook de andere methoden om contact op te nemen. Maar voor veel gebruikers is een email schrijven nog steeds de meest gangbare methode van contact opnemen. Bescherm je email adres verder op je website door dit alleen weer te geven als een afbeelding. Of bepaalde tekens te vervangen of uit te tikken. Zo kan je een hoop SPAM voorkomen.
Chatten
Chatten is een veelgebruikte methode om in contact te komen met een partij via een website. Je hebt namelijk niet de barrière die veel mensen ervaren bij het maken van een telefoontje. En je kan snel en gemakkelijk antwoord geven op vragen van je bezoekers. Ook zaken zoals facturen, exacte namen of anderzijds vaak fout gespelde zaken gaan een stuk eenvoudiger in de chat. Aangezien dit een kwestie van knippen en plakken is.
Om jouw klanten dus direct te woord te staan is een chat functionaliteit gemakkelijk om te plaatsen op jouw website.Email en chat is voor velen websites meer dan voldoende om een communicatie middel voor handen te hebben. Het is ook erg afhankelijk van wat voor soort website je draait. Indien je een vrijwilligerssite draait of niets direct verkoopt, dan is het vaak raadzaam om hier niet overal contact gegevens neer te zetten. Dit is namelijk niet de bedoeling van dergelijke websites. Met een webshop of bedrijvenwebsite kan het juist wel het geval wezen dat je in gesprek wilt komen met klanten. Dat is gemakkelijk op te zetten door jouw contact gegevens dus op de besproken plekken neer te zetten op je website.