WordPress SPAM comments
Het merendeel van alle comments wat je op een WordPress website ontvangt zullen helaas SPAM comments zijn. Als website eigenaar heb jij de taak om hier zoveel mogelijk SPAM comments te herkennen, en hierna deze te verwijderen. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers van jouw website allemaal referenties tegenkomen in het berichtenveld over erectievergrotingen of erger. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de verschillende opties die jij hebt om dit tegen te houden, en hoe je hier mee om kan gaan.
Schakel de optie in om elke comment te dienen te beoordelen
Iets wat je dient te activeren als belangrijkst is het dienen te goedkeuren van elk bericht wat geplaatst wordt. Dit kan je op de volgende wijze doen binnen WordPress. En zorgt ervoor dat je een mail ontvangt op elk moment dat er een bericht wordt geplaatst, en dat je verzocht wordt om deze te beoordelen.
Dit zorgt ervoor dat er geen bericht dus live gezet worden, zonder dat jij het een keer onder ogen hebt gehad. In dezelfde instellingen kan je er ook voor kiezen om wel of geen mail te ontvangen bij elke nieuwe comment. Ik raad dit echter wel aan om aan te hebben staan, echte berichten die wat toevoegen wil je natuurlijk wel aanmoedigen. En een tijdige reactie en goedkeuring hierop is positief.
Indien je verder geen maatregelingen neemt kan het echter zijn met enkel deze instelling een stortvloed aan email ontvangt over berichten die binnengekomen zijn. En met enkel deze instelling hebben we nog geen filtering hierin toegepast om SPAM eruit te filteren. Dit behandelen we in de volgende koppen.
Breid jouw ingebouwde SPAM filtering uit in WordPress
Binnen WordPress zelf kan je ervoor zorgen dat er ook gefilterd wordt binnen de berichten, hierin kan je termen, ip adressen, en andere begrippen invoeren die standaard naar de prullenbak dienen te worden geplaatst. Dit kan je doen door naar de instellingen te gaan -> Discussion en vervolgens in het veld “Disallowed Comment Keys” termen toe te voegen.
Veruit de meest effectieve termen hierin zijn de volgende twee:
http
https
Dit zal vrijwel iedere comment die een link probeert toe te voegen, wat 99,99% van de tijd een SPAM comment is, eruit filteren en gelijk naar de prullenbak verplaatsen.
Ook kan je deze lijst verder uitbreiden met termen die je tegenkomt die nog niet eruit worden gefilterd. Zo kan je jouw eigen SPAM lijst opstellen die naarmate je hier meer aan toevoegt steeds meer weet af te houden.
Overweeg het vak “Website” te verwijderen in het berichten veld
Een andere maatregel die je kan nemen is om de veld “Website” weg te halen uit de opties die een bezoeker heeft om een comment achter te laten. Dit kan door een toevoeging te maken aan de WordPress functions.php. Dit zal echter met elke website update weer toegevoegd dienen te worden.
Om jezelf dit wat minder “hands on” te maken kan je hiervoor een plug-in installeren, maar ook zelf een plug-in hiervoor maken. In een toekomstige blog post en kennisbank artikel behandelen we dit proces verder, en hoe jij zelf wijzigingen of functionaliteit kunt toevoegen aan je WordPress website.
Overweeg een plug-in om meer SPAM tegen te houden door derde partijen
Je kan er ook voor kiezen om een bestaande plug-in te installeren om SPAM tegen te gaan, vaak zijn de grote plug-ins die hiervoor populair zijn verbonden met derde partijen en databases, en dien je dit dus ook te verwerken in je privacy policy. Dit is ook vaak gekoppeld met veel functionaliteit die niet perse noodzakelijk is. Om deze redenen raden we vaak af om dit op deze manier in te zetten.
Comments geheel uitzetten op je website
Berichten beheren op je website zal een blijvende taak zijn op je WordPress website, maak dus ook voordat je hieraan begint een plan van aanpak hoe je hiermee om wilt gaan. En indien je hier geen extra werk aan wilt hebben te overwegen om berichten geheel uit te zetten op je website. Dit kan met de volgende instelling ook weer op de Discussion pagina:
Je vinkt de volgende optie dan uit:
Allow people to submit comments on new posts
En gaat dan vervolgens terug in je bestaande posts om deze optie ook door te voeren in je eerdere gepubliceerde werk.
Dit is natuurlijk een drastische actie, maar vaak word al enige discussie over je werk niet meer uitgevoerd op jouw website zelf, maar op sociale media kanalen. Het is dus een overweging die je kunt maken om jezelf dit werk te besparen. Neemt dan niet weg dat je ook op Sociale Media vaak hier actief dient in te blijven om enige discussie in goede banen te begeleiden.
Hoe ga jij om met berichten binnen WordPress? Laat het ons weten!