Werkzaamheden aan je website automatiseren
Er zijn een aantal vrijwel dagelijkse klusjes aan een website, bijvoorbeeld het beantwoorden en ordenen van e-mails die je binnen krijgt op je eigen mailadres. Het beheren van berichten die achtergelaten zijn op je website. Het bijwerken van plug-ins en verdere updates installeren. En het maken van back-ups van je werk. Dit kan soms een hoop zijn voor mensen die niet elke dag op hun website kijken. En zijn in sommige gevallen ook gemakkelijk te automatiseren. Het is alleen van belang dat als je werkzaamheden automatiseert nog steeds vinger aan de pols houdt en een aantal voorzorgsmaatregelingen neemt. Laten we in dit artikel eens kijken hoe en wat je kan automatiseren.
Natuurlijk zou iedereen klaar willen zijn nadat je website live staat, dit is echter niet het geval. Een website vereist net zoals alles in het leven de nodige aandacht en tijd. Dit kan je echter verminderen door een aantal standaard taken en terugkomende werkzaamheden te automatiseren.
Plug-ins en updates automatisch laten bijwerken
Plug-ins en updates blijven altijd onderdeel van je website, maakt niet uit of je nu zelf de website hebt gemaakt in een codetaal of framework of je hem gemaakt hebt in een Content Management Systeem zoals WordPress. Voor elke manier komt er namelijk wel een beveiligingsupdate uit of kan je een website sneller laten werken door de laatste techniek toe te passen. Plug-ins zijn binnen een Content Management Systeem zoals WordPress gemakkelijk uit te voeren, dit is in de meeste gevallen een druk op de knop. Sinds een aantal WordPress versies kan je nu ook automatische updates laten uitvoeren voor plug-ins en thema’s, dit komt echter wel met een aantal risico’s. Wil je hier meer over lezen dan kan je altijd even een eerdere blog post even nalezen, hierin behandelen we dit nog uitgebreider.
Met automatische updates is het van sterk belang dat je ook een automatische backup task hebt lopen, mocht er dan wat fout gaan dan kan je altijd snel een herstel maken door de gehele backup terug te zetten. Of juist alleen die specifieke plug-in even een rollback over te zetten. Hoe je dit precies doet kan je op een aantal manieren terugzien. Mocht je hier een instructiefilmpje van willen zien dan kan je even een mail sturen naar helpdesk@mijnpartnergroep.nl. Dan zullen we deze op de lijst zetten om aan te maken.
Om dit automatisch te laten updaten is het simpelweg een kwestie van dit even selecteren in de opties. Dit kan je op de individuele instellingen even aanzetten zoals hieronder.
Comments en berichten meer gaan filteren
Ook een dagtaak voor sommige sites is het uitfilteren van SPAM comments en andere berichten die binnenkomen op een reguliere basis. Dit is zelfs een grote reden waarom veel webmasters hebben besloten om Comments of berichten op een website helemaal uit te zetten. Dit kan er dan voor zorgen dat jouw interactie alleen via platformen loopt zoals Sociale media. Waar je dit wellicht wat makkelijker bij kan houden. Veel webmasters houden dit echter nog steeds aan omdat dit interactie op je website verzorgt en daardoor ook kan tellen als frisse content in de ogen van zoekmachines. Indien je berichten nog aan hebt staan op je website dan is het een goed idee om zoveel mogelijk SPAM eruit te filteren. Dit kan je doen door zelf een lijst aan te maken met een actie hieraan binnen je CMS. Of even een plug-in hiervoor te installeren.
Dit zorgt ervoor dat je een heleboel reacties even bulk kunt beheren, en niet meer overspoeld wordt met e-mails hierover. Ook fijn voor het volgende onderdeel in dit artikel!
Email filters aanmaken en automatische antwoorden instellen
Email filters maken je het leven makkelijker, zeker bij een website email adres wat kaal op de website staat zal je een grote hoeveelheid SPAM en aanvragen ontvangen voor Gast blogs, hulp bij webdesign, SEO of hoger in Google en ga zo nog maar even door. Met de SPAM filters van MijnHostingPartner.nl proberen we hier altijd bovenop te blijven en zoveel mogelijk voor je al te markeren en controleren. Maar dit blijft een strijd die nooit gewonnen kan worden. Blijf daarom altijd oplettend bij mails en zorg voor de laatste Email beveiliging in de DNS, kijk hiervoor nog even het volgende filmpje terug:
Om verdere filters aan te maken om bijvoorbeeld websitedesign verzoeken te markeren kan je dit altijd doen met je lokale mailprogramma zoals Outlook. Maar kan je dit ook instellen via onze webmail. Meer hierover is ook te vinden in onze kennisbank.
Automatische antwoorden zijn aan te zetten op een email adres, zo is het bijvoorbeeld vaak toepasselijk bij een info@ adres om hier even een begroeting/ melding te versturen wat de doorlooptijd is van een antwoord. Of bijvoorbeeld als je op vakantie bent om dit even te melden. Dit kan je een hoop werk schelen.
Backup automatisch laten maken
Een backup automatisch laten maken is van absoluut belang bij het voeren van een website, als webmaster blijf je hier zelf verantwoordelijk voor en dien je hier enige maatregelingen voor te nemen. Er kunnen bij de hosting van MijnHostingPartner.nl standaard scheduled tasks aangemaakt worden om een automatische backup te maken van zowel je website bestanden als je database. Deze back-ups worden weggeschreven in je eigen hosting space, en zijn met bijvoorbeeld FileZilla te downloaden naar een lokale PC. Hierna raad ik aan om dit ook nog even op een derde locatie neer te zetten, bijvoorbeeld een service zoals Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox, en andere alternatieven hiervoor. Mocht 1 van de opslagmethodes falen om wat voor reden dan ook. Dan kan je altijd nog terug naar een backup op een andere locatie.
We hopen dat je met deze tips de automatisering van je website ook kunt gaan realiseren, natuurlijk blijft hier ook met automatisering nog wat werk aanzitten. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de Managed WordPress hosting wanneer jij de technische zaken liever aan ons wilt uitbesteden.