Website bezoekers aantrekken en vasthouden
Nadat jouw website de beginfase door is en je ontvangt al een paar bezoekers op een dag, dan is natuurlijk de tweede vraag hoe je die vasthoudt, en hoe je die kan vermenigvuldigen. Het vermenigvuldigen van bezoekers is een onderwerp voor een andere dag, maar het vasthouden van je bezoekers behandelen we in dit artikel. Laten we beginnen!
Website bezoekers zijn waardevol, waar anders haal je natuurlijk jouw betalende klanten vandaan of anderzijds conversies? De website bezoekers maken het zinvol om een website te draaien. Anders kan je dit natuurlijk net zo goed op je eigen netwerk lokaal alleen maar beschikbaar maken. Niet op het internet. Met een domeinnaam en webhosting pakket van MijnHostingPartner.nl heb je alle tools die je nodig zult hebben voor het draaien van websites.
Design van je website
Het design van je website heeft als doel om het gemakkelijk te maken voor je website bezoekers om te vinden wat ze zoeken, of dit nu een product, dienst of stuk content is. Er dient ook verder op alle apparaten gemakkelijk gebruik van dienen worden gemaakt. Zodat dit op mobiel er goed uitziet, op een tablet of op een groot computerscherm. Met de meeste Content Management Systemen die gemakkelijk te installeren zijn binnen je webhosting kan je dit zonder verdere problemen realiseren met een thema. Dit thema regelt dit dan voor je dat jouw website op elk platform er gelikt uitziet.
Verder is het belangrijk dat je met de design van de website ook rekening houdt met de laadtijd hiervan en werking. Zijn er bijvoorbeeld kapotte links, of duurt het een eeuwigheid op een minder optimaal netwerk om hem binnen te halen? Dan is het raadzaam om hier snel werk van te maken om te verbeteren. Dit heeft namelijk een groot impact op al jouw resultaten en elke individuele bezoeker. Het design en de functionaliteit is dus altijd belangrijk om bij te houden en een oog op te houden vanaf de fundering van je website.
Aantrekkelijke content maken en reguliere updates
Een ander groot aandeel van vele websites is het regulier publiceren van nieuwe content. Nieuwe content kan in de vorm komen van nieuwe producten in je webshop. Nieuwe artikelen die je deelt als doel van het informeren, activeren of vermaken van bezoekers. En in de vorm van beeld en geluid door bijvoorbeeld podcasts te maken of video’s te maken. Het is natuurlijk het verstandigst om dit intern te houden op je website, maar kan ook gedeeld worden op externe websites zoals Sociale Media. Dit kan bezoekers toch nog een reden geven om de website namelijk weer te gaan bezoeken.
Aantrekkelijke content is natuurlijk subjectief en zal voor verschillende websites uiteen lopen. Met een informatieve blog website kan je dit opvatten door jouw blog posts verder op te leuken met interactieve afbeeldingen of video’s. En met een webshop is het bijvoorbeeld het aanbieden van interessante nieuwe producten. Of een nieuwe versie update van een bestaand product.
Al jouw content is ook op verschillende manieren te verbeteren. Video’s kunnen een wat leukere thumbnail krijgen of een wat leukere intro. Teksten kunnen wat beter ingedeeld worden of nog een keer extra gecontroleerd worden op spelfouten. En product beschrijvingen op webshops kunnen langer en relevanter. Zo is dus voor elke website wel een keer kritisch te kijken naar de content.
Bezoekers een reden geven om terug te komen
Met reguliere content updates kan je bezoekers uitnodigen en aansporen om terug te komen, zonder nieuwe content, producten of diensten is er namelijk weinig reden om terug te komen om bijvoorbeeld over te gaan naar nog een conversie. Dit is op bepaalde diensten meer van toepassing dan anderen. Als je bijvoorbeeld een dienst hebt waar bezoekers periodisch terugkeren naar je website dan is dit natuurlijk ook op te pakken door een nieuwe versie of product te lanceren en onder de aandacht te brengen.
Ook kan een nieuw website design een reden genoeg zijn om mensen de website opnieuw te laten bezoeken. Met een betere mobiele lay-out kan er bijvoorbeeld meer geadverteerd worden voor deze markt of gebruiker. En kunnen er (hopelijk) betere resultaten verwacht worden.
Email lijst aanmoedigen en het vertrouwen hierin laten groeien
Een email lijst is en blijft nog steeds een krachtige marketing tool in de juiste handen, met een email nieuwsbrief kan je bestaande klanten weer terug laten komen, of mensen die op de streep staan over halen. Met een incentive voor email abonnees kan je ervoor zorgen dat jouw email lijst groeit. Klassieke voorbeelden hiervan zijn een gratis ebook, whitepaper, of andere freebie die mensen over de streep haalt.
Met een nieuwe email abonnee is het belangrijk om ze niet te overspoelen met email, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je abonnees voorzichtig behandeld. Een email per ongeluk twee keer verzenden kan al ervoor zorgen dat je wel 10% van je gebruikers kwijtraakt. Het is namelijk verplicht om jouw email nieuwsbrief met 1 druk op de knop te kunnen verwijderen uit de lijst. Dit regelt nieuwsbrief software die je kan gebruiken vaak zelf al voor je.
Je email gebruikers dien je dus voorzichtig te behandelen, maar kunnen van onschatbare waarde zijn. Vaak hebben deze gebruikers een bepaalde investering al in jouw website, zaak of dienst. En zien hier graag een periodieke update over. Hoe en met welke frequentie zal altijd afhankelijk zijn van jouw doelgroep, en zal een kwestie zijn van trial en error.
Met deze tips kan je dus ervoor zorgen dat jouw website bezoekers terugkomen. Heb jij nog tips die voor jouw goed hebben gewerkt? Deel ze met ons en alle gebruikers van MijnHostingPartner.nl door dit ons te melden via Sociale media!