Wat is Evergreen content
Als je al een langere periode bezig bent met je website dan kan het zijn dat je de term Evergreen al een tegen gekomen bent. In deze blog post leggen we uit wat Evergreen content is, en hoe jij dit voor jouw website kunt inzetten om voor een lange periode te ranken in zoekmachines voor belangrijke termen in jouw veld. Laten we beginnen!
Evergreen content wil zeggen dat dit content op jouw website is die niet 1 of 2 maanden relevant is, maar over het algemeen voor vele jaren. De content op deze pagina hoeft eigenlijk niet veel gewijzigd te worden zodra het eenmaal live staat. En kan dus een lange tijd ranken binnen de zoekmachines zolang de content relevant blijft. Het is dus jouw taak als webmaster die aan de slag gaat voor SEO om deze onderwerpen te vinden, en hier sterke content voor te schrijven om voor te ranken. In dit artikel geven we ook een aantal tips hoe je dergelijke content kan vinden.
Evergreen content zoekwoorden weten te vinden
Binnen jouw niche of hoofdonderwerp van een website is het soms een uitdaging om nieuwe zoekwoorden of keywords te vinden. Evergreen content is vaak nog lastiger te vinden. Denk hierbij aan een de hoofdvragen van jouw gebruikers, wat is bijvoorbeeld de meest gestelde vraag die je krijgt via je klantensupport. Hoe doe ik X? Welke stappen dien ik te nemen voor X. En ga zo maar door. Dergelijke onderwerpen gelden voor het beantwoorden van een vraag en kunnen gebruikt worden om deze vraag te beantwoorden en hier bijvoorbeeld jouw product als oplossing voor bieden. Zo zag ik dit laatst met een email client die rankte voor een oplossing binnen Outlook, en je vervolgens aangaf hoe dat beter geregeld was in hun optie. Dit is natuurlijk een slimme tactiek om ervoor te zorgen dat je ontzettend gerichte bezoekers op je website krijgt. Die inderdaad wel wellicht overwegen om over te stappen.
Zoek daarbij naar onderwerpen die niet gevoelig zijn voor snelle verandering. Natuurlijk is dit soms lastig te bepalen, maar bijvoorbeeld een algemeen artikel over een hobby of sport. Zoals hoe je het beste schaatsen slijpt. Is in theorie over 10 jaar nog steeds van toepassing. Dergelijke artikelen die altijd relevant blijven aan de sport, hobby of tak zijn vaak stabiele bronnen aan verkeer wanneer je hier uitstekende content voor hebt geschreven. Om het artikel relevanter te houden kan je dit bijvoorbeeld wel jaarlijks bijwerken. Door nieuwe tools toe te lichten die dit jaar zijn uitgekomen, of technieken die veranderen. Ga dus op zoek naar de kernvragen van jouw niche of bedrijf en besteed hier uitgebreide aandacht aan in een artikel of pagina. Ook is dit toe te passen op een algemene informatie pagina over jouw product. Wanneer hier naar gezocht wordt is hier bijvoorbeeld een toegewijde pagina voor te maken en hier moeite in te steken om bovenaan in de zoekresultaten te staan. Wanneer je hier hulp bij wilt dan kan je ook eens kijken naar onze dochteronderneming MijnWebdesignPartner.nl. Waar wij verschillende diensten leveren voor het uitbesteden van SEO werkzaamheden.
Evergreen content schrijven
Het schrijven van Evergreen content is dus vaak niet een artikel van 500 woorden, maar eerder een langer artikel waarin je relevante tips en informatie deelt die ook enige vervolgvragen kan beantwoorden van een bezoeker. En zo een oplossing kan bieden in de vorm van een link naar een webshop, het aanbieden van jouw dienst of het leveren van de informatie alleen. Dit soort artikelen of pagina’s liggen eerder tussen de 1500 woorden of meer. Houdt het wel altijd relevant aan de hoofdintentie en zorg ervoor dat je geen informatie erbij zet die hier helemaal niet mee te maken heeft. Het stuk tekst kan je opbreken door plaatjes te gebruiken, tabellen en informatie grafieken. Dergelijke aanvullingen aan een verder kale tekst zorgen ervoor dat jouw tekst eerder gelezen wordt en dat je hier minder bezoekers verliest in de eerste paar seconden. Wat ook weer een goed signaal afgeeft aan de zoekmachines.
Verder dien je het artikel of pagina te houden aan de algemene SEO regelementen. En indien hier wat wijzigt over de jaren heen, hier updates voor uitbrengt. Het is dus vaak niet het geval dat je het stuk Evergreen content jaren niets aan hoeft te doen. Maar hier wel eens in de zoveel tijd een opfrisbeurt aan dient te geven. Dergelijke pagina’s zijn in dat opzicht wel een stuk beter te onderhouden dan bijvoorbeeld een nieuwsbericht, die al na een uur niet meer relevant kan zijn.
Pagina resultaten bijhouden en analyseren
Nadat je Evergreen content online staat na een hoop moeite gestoken te hebben in het maken hiervan, dan wil je natuurlijk ook weten hoe bezoekers met deze content omgaan. En of het de resultaten geeft waar je op gehoopt had. Hier is het dan zaak dat je dit bijhoudt met bijvoorbeeld analytische tools zoals Google Analytics en Microsoft Clarity. Met de sessies van Clarity kan je er ook dieper in duiken in de individuele sessies of gebruikers. Je ziet dan bijvoorbeeld gelijk hoe een bezoeker de Evergreen content leest. Het is natuurlijk een doel van de Evergreen Content de bezoeker vasthoudt en uitnodigt om een verdere actie te ondernemen op jouw website. Of een andere gewenste actie uitvoert.
Het heeft weinig zin om de resultaten te verwachten een week nadat je de post live hebt gezet. Het is nu eenmaal met SEO werk zo dat hier vrijwel altijd een aantal maanden overheen gaat voordat je pas de baseline kan vaststellen. Kijk daarom pas na een maand wat de eerste indrukken zijn. En kom elke maand even terug naar de resultaten van de pagina om te kijken of het de goede kant uitgaat. Afhankelijk van het zoekverkeer kan je met Evergreen content dus een stabiele bron van verkeer weten te scoren via SEO! Host jouw website nu bij MijnHostingPartner.nl om ook betrouwbare webhosting af te sluiten waardoor jouw website tot nieuwe hoogtes kan stijgen, niet alleen in de zoekresultaten.