Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Waar kan je zien met welke zoekwoorden je rankt

Waar kan je zien met welke zoekwoorden je rankt
MijnHostingPartner

Waar kan je zien met welke zoekwoorden je rankt

Verkeer naar je website trekken is een van de hoofdtaken van elke webmaster, jouw website en de content die je erop hebt wil je natuurlijk op het internet delen met zoveel mogelijk mensen. Of dit nu je laatste productenlijn is, je diensten van je bedrijf, de mooiste freelance projecten wilt showcasen, of je blog. Er zijn als het erop neerkomt echter maar een paar manieren waarop je dit kan doen;

Via Sociale Media mensen uitnodigen om naar je website te gaan, via andere websites of netwerken advertenties of berichten posten,  Adverteren via zoekmachines en als laatst organisch verkeer van zoekverkeer. Met deze laatste optie leggen we in deze blog post de focus op. En leggen uit hoe jij kunt zien voor welke zoekwoorden jouw website wordt weergegeven. En hoe je dit kunt uitbreiden en nieuwe kansen kunt vinden. Laten we beginnen!

Zoekwoorden en treffers

Zoekwoorden waar je voor rankt vormen een belangrijk onderdeel van elke zoekmachine optimalisatie strategie, en het is voor een hoop redenen belangrijk om een oogje op te houden. Een website kan naarmate de content groeit voor vele duizenden zoekwoorden gevonden worden. Op welke pagina je daarbij staat is natuurlijk vraag twee. Maar dat is een onderdeel voor een andere blog post.

De zoekwoorden waar je voor gevonden wilt worden komt soms ook niet overeen met voor welke zoekwoorden je daadwerkelijk verschijnt in de zoekresultaten. Met elke pagina die je maakt en elk artikel wat je publiceert  maak je kans op het ranken van nieuwe zoekwoorden en kan je voor andere zaken gevonden worden. Hoe groter die kans, hoe meer publiek je kunt binnenhalen via het organische zoekverkeer van  elke zoekmachine. 

Om een volledige inventarisatie te maken voor welke zoekwoorden je rankt zal je een tool moeten gebruiken, handmatig via Google is dit namelijk niet te doen.  Om gelijk naar het hol van de leeuw te kruipen pakken we de officiële tool van Google zelf erbij,  en de officiële tools van de andere zoekmachine Bing. 

Google Search Console

Google Search Console is niet alleen voor de zoekwoorden handig, maar ook voor een inzage van je website prestatie en overige unieke Insights die alleen google je kan tonen. Zoals Google Discover resultaten. Google Search Console kan ook gekoppeld worden aan Google Analytics en daarmee nog meer informatie bieden via Google Search Console Insights. Die we onlangs hebben behandeld in onze blog posts. 

Google Search Console is makkelijk te installeren en te koppelen aan de website, hier is simpelweg een TXT record voor toe te voegen binnen de DNS. Met een aantal uur kan dit dan vervolgens al gevonden worden en gekoppeld. De eerste keer zal hier nog niet veel informatie instaan, maar naarmate je de website vult met content, en deze geïndexeerd wordt dan zal hier meer en meer data beschikbaar komen. Waaronder ook de zoekwoorden waar je allemaal voor rankt. 

De volledige lijst van zoekwoorden in Google Search Console gaat tot de 1000 zoekwoorden die getoond worden, en zijn in te zien onder Prestaties -> Zoekresultaten:

Waar kan je zien met welke zoekwoorden je rankt

Hier zie je de volledige lijst (tot de 1000) zoekwoorden waar jouw website voor rankt. De meeste oudere websites die meer dan 50 pagina’s hebben zullen al gauw tegen dat limiet aankomen. Daarom zijn er ook betaalde en gratis externe tools van derde partijen die je hier meer inzicht in kunnen geven. Een second opinion in de andere populaire zoekmachine Bing is ook in te zien. Maar je ziet daar natuurlijk niet het verkeer vanuit de Google zoekmachine  in terug. 

Bing webmaster tools

Bing Webmaster tools is de tegenhanger van Google Search Console, maar dan voor de zoekmachine van Microsoft uiteraard. Veel mensen zullen niet anders dan Google gebruiken voor hun zoek benodigdheden, maar een kleine 5 % komt toch van Bing af. Dat zullen dus geen baanbrekende cijfers zijn die je hiervan terugziet in de meeste gevallen. Maar kunnen toch bijdragen aan zo duizend bezoekers in de maand naar je website.  Het kan daarom gebruikt worden om een oog te houden op welke zoekwoorden Bing indexeert op jouw website. En  kan gebruikt worden om de sitemap te controleren. 

Andere tools die te gebruiken zijn

Er zijn ook betaalde tools die te gebruiken zijn om jouw zoekresultaten bij te houden en de algehele prestaties van je website in de gaten te houden. De twee meest bekende tools hiervoor zijn Semrush en Ahrefs. Deze twee tools geven je de mogelijkheid om alles van je eigen website in te zien, maar ook van je concurrenten. Deze tools zijn gratis te gebruiken tot op zekere hoogte, maar nodigen al snel uit om over te stappen naar een betaald abonnement. Dit kan prijzig zijn als beginnend webmaster, als je echter serieus onderzoek wilt doen naar wat mogelijk is, of je bent al verder in je webmaster carrière, dan is dit een goede keuze om in te investeren. En kan je de voorsprong geven op concurrenten die je nodig hebt. 

Meer keywords vinden waar je content voor kunt ontwikkelen

Er is terug te kijken in de verre keywords die Google, Bing of andere tool die je gebruikt, hier zie je vaak keywords en termen in terug die je wellicht niet als hoofddoelwit had. Maar toch een goede optie kunnen zijn om ook content voor te maken. Je ziet ook vaak suggesties hierin in welke content het meest aansluit op je bestaande artikelen, en dus wellicht een hogere kans mee maakt om sneller voor te kunnen ranken in de zoekmachine. 

Met de hosting van MijnHostingPartner.nl kan je ervan uit gaan dat je een solide fundering hebt voor het succes van jouw website. Met onze voordelige pakketten is voor elk budget een website te draaien. Met ondersteuning van de laatste technieken en functionaliteit.  Neem dus nu ook de stap naar een website, verschijn in de zoekmachines hiermee en trek nieuwe klanten aan!