Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Verkeersbronnen van een website

Verkeersbronnen van een website
MijnHostingPartner

Verkeersbronnen van een website

Een website kan vele bronnen hebben van verkeer. Verkeer naar een website is voor vrijwel elke website een zaak om veel te hebben. Of je nu de laatste blog posts veel gelezen wilt hebben, meer ogen wilt hebben op je diensten of meer bezoekers wilt hebben op je webshop. Hoe hou je de verschillende bronnen bij. En hoe haal je hier het beste uit? Dat behandelen we in deze blog post.

Met een website kan je vele doelen hebben. Het informeren van bezoekers, het activeren van bezoekers of ergens hier tussenin. Met een website is het vaak essentieel om veel bezoekers te trekken. Je zal hierdoor over het algemeen je omzet hierdoor zien stijgen. De advertenties worden meer waard op je website. Er zal vaker op je links worden geklikt en er zullen meer aankopen worden gedaan. Meer website verkeer kan dus voor velen een doel zijn. Er zijn een aantal soorten verkeer en we kunnen dit opsplitsen in een aantal groepen. 

Tools die je kan gebruiken om dit bij te houden

De meeste mensen zullen bekend zijn met Google Analytics, deze tool van Google kan ervoor zorgen dat je gemakkelijk bij kunt houden waar jouw bezoekers vandaan komen. Met hun gemakkelijke interface, die toch aardig complex over kan komen, zal het voor veel webmasters duidelijk zijn hoe dit in zijn werk gaat. Combineer dat met de makkelijke installatie en integratie met andere tools van Google. Wordt Google Analytics eigenlijk gezien als de standaard tool hiervoor. 

Sinds kort is hier echter ook een alternatief van Microsoft bijgekomen, namelijk Microsoft Clarity. Deze tool biedt een aantal extra's waar Google Analytics zelf niet over beschikt. Zoals een sessie playback per gebruiker en een heatmap functie. Wat het gemakkelijker maakt voor developers en medewerkers om in te zien hoe bezoekers omgaan met je website. 

Keuze tussen de tool die je gebruik voor het bijhouden van de statistieken van een website is geheel aan jezelf. En sta je ook bij de hosting van MijnHostingPartner.nl geheel vrij in natuurlijk.

Direct verkeer

Direct verkeer zijn bezoekers die zonder tussenpartij op je website terecht komen, vaak zijn dit mensen die direct je domeinnaam intikken. Of via een andere weg binnenkomen op je website. Direct verkeer kan echter ook vaak van Social Media komen of via een andere weg die niet direct bij te houden is door Google Analytics. Al het overige verkeer wordt dan onder het kopje Direct verkeer gezet. Ook zijn er gebruikers die met hun browsers de trackers blokkeren. 

Direct verkeer is vaak het minst waardevol voor nieuwe klanten binnen te slepen of een andere actie uit te voeren op je website. Er kan namelijk ook niet bijgehouden waar het precies vandaan komt. Zodat je niet verder kan bepalen waar je verdere moeite in dient te steken. Je kan hier echter wel buiten de directe statistieken actie op ondernemen om te bepalen waar het vandaan komt. Kijk naar de locatie van het verkeer, komt het bijvoorbeeld van een centrale plek? Dezelfde plaats waar je bijvoorbeeld een poster hebt opgehangen. Of heb je net een Reddit post gemaakt waar veel verkeer vandaan kan komen. Met verschillende pagina's kan je dit ook nog weer eens beter bijhouden. 

Social verkeer

Social verkeer is al het verkeer wat van social media kanalen vandaan komt. Het kan zijn dat je dit via jouw eigen Social Media kanalen binnen kan slepen, maar het kan natuurlijk ook zo maar zijn dat een link van je website is gedeeld door een derde op Social media. Kijk voor verdere informatie weer naar de pagina's die de bezoekers hiervan bezoeken.

Bekende Social media kanalen die je kan gebruiken zijn bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Reddit en andere kanalen. Allen kunnen gebruikt worden om ervoor te zorgen dat er vanaf die kanalen verkeer binnen komt op je website. Er is echter vaak wel interactie nodig en interessante posts die gedeeld worden.

Organisch verkeer

Organisch verkeer is voor vele webmasters de belangrijkste doel van verkeer, organisch verkeer is namelijk in de meeste gevallen onbetaald en kan ervoor zorgen dat er over een lange periode betrouwbaar verkeer binnenkomt. Dit heeft natuurlijk wel zijn haken en ogen. Met zoekmachines die je website zonder enige melding naar beneden kunnen laten kelderen. Maar over het algemeen met een goede tekst, en een goede gebruikerservaring. Kan je ervoor zorgen dat jouw website een lange tijd bovenaan staat. 

De zoekmachines die je zal zien in de organische resultaten kunnen verschillen, maar de meeste resultaten zullen vanaf Google komen. Bing, DuckDuckGo en Ecosia. Deze zoekmachines zijn het populairst en bieden allemaal resultaten aan van zoekopdrachten. Niet allemaal op dezelfde manier echter. 

Referral verkeer

Referral verkeer komt van andere websites af, dit kan zijn dat je gelinkt wordt vanaf een andere website. Zoals een forum of een collega in de website wereld. Je ziet in de meeste analytische tools ook netjes waar de bezoeker vandaan komt. En zo kan je dus controleren of hier gelinkt naar jouw website wordt. Het is vaak raadzaam om te controleren waar en hoe er precies naar je gelinkt wordt. Het kan ook maar zo zijn dat er een stuk van jouw website wordt gekopieerd wordt. Altijd even controleren dus. 

Betaald verkeer

Betaald verkeer is vaak van advertenties die je aanzet op social media, zoekresultaten of in het display netwerk. Deze advertenties zijn ook vaak in te zien op andere websites die vergelijkbare materie behandelen. Deze advertenties zijn vaak naast Google Analytics nog nader in te zien in Google Ads. Hier zijn dan resultaten te zien van campagnes. En hoe ze gepresteerd hebben.

Betaald verkeer houdt natuurlijk direct op wanneer je stopt met het uitgaven aan kosten hiervoor. Het is vaak een belangrijke bron van website verkeer wat converteert, mits het geoptimaliseerd wordt voor degene die het meest waarschijnlijk is om je diensten af te nemen. 

We hopen dat je met deze uitleg wat beter begrijpt wat voor verkeersbronnen er zijn die je terug kan zien op je website. Lees voor meer tips de voorgaande blog posts om hier ook meer uit te halen.