Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Verkeer naar je website met Sociale Netwerken

Verkeer naar je website met Sociale Netwerken
MijnHostingPartner

Verkeer naar je website met Sociale Netwerken

Verkeer naar je website toe drijven is een belangrijke dagelijkse bezigheid van menig webmaster, content schrijver en sociaal mediateam. Bedrijven hebben hier gehele teams voor opgezet met puur en alleen als doel om zoveel mogelijk verkeer naar de website toe te kunnen halen. Een onderdeel waar hevig geïnvesteerd kan worden in zowel tijd als budget is verkeer te drijven via Sociale Media. Laten we in deze blog post een kijkje nemen hoe je hier het meest uit kunt halen!

Er zijn meerdere manieren die gebruikt kunnen worden om verkeer te drijven naar je website, zo is dit onder te verdelen in de volgende categorieën:

  • Verkeer via Organische zoekresultaten in zoekmachines
  • Verkeer via Betaalde zoekresultaten in zoekmachines
  • Verkeer via Organische resultaten in Sociale Media
  • Verkeer via Betaalde resultaten in Sociale Media
  • Verkeer via directe bronnen
  • Verkeer uit advertenties in displaynetwerken

Zo zijn er dus een aantal manieren om verkeer naar een website toe te halen, er zijn de titanen onder de verschillende takken zoals bedrijven als Google, Facebook en Microsoft. Maar er zijn ook vele duizenden kleinere alternatieven en partijen die succesvol gebruikt kunnen worden voor jouw website en doelgroep. Denk dus niet alleen dat er uitsluitend gebruik gemaakt dient te worden van deze grote partijen, maar realiseer wel dat hier de meeste gebruikers op zitten. 

Verkeer naar je website met Sociale Netwerken

Verkeer via Organische resultaten in Sociale Media

Organische resultaten betekend dat je hier niet op een directe manier een budget voor dient opzij te zetten, en dus niet per klik betaald als iemand op je post klikt. Dit kunnen dus alle acties die je uitvoert op Sociale Media platformen zijn, zoals posts die je maakt, reacties die je schrijft of anderzijds communiceren met je doelgroep. Het hele idee hierachter is dat je volgers opbouwt die je content leuk vinden, en daarom een gewenste actie uitvoeren. Er zijn bedrijven die hier ontzettende resultaten mee hebben bereikt, en er zijn ook bedrijven die hier negatieve resultaten mee behalen. Het is en blijft communiceren en sommige mensen zijn hier beter in dan anderen. Probeer hier dus de juiste persoon binnen jouw bedrijf voor te vinden, of neem hiervoor iemand aan die hier resultaten in kan aantonen.

Verkeer door Organische resultaten in Sociale Media is in de meeste gevallen een uitdaging om op te vertrouwen als vaste verkeersbron, wanneer je namelijk een reguliere post maakt dan kan deze al snel in de vergetelheid raken. Veel Sociale Media netwerken zijn namelijk dusdanig verzadigt dat er altijd een influx aan nieuwe content binnen stroomt. Dit wil zeggen dat in de meeste hashtags en andere verzamelplekken de concurrentie ook bezig is om nieuwe content hierin te plaatsen. Jouw post kan dus met een uur of korter al van de laatste resultaten zijn gestoten. Het doel van veel Sociale Media websites is om bezoekers vast te houden, en een manier om dit te doen is het eindeloze scrollen over nieuwe content. 

Verkeer naar je website met Sociale Netwerken

Verkeer via Betaalde resultaten in Sociale Media

Betaalde resultaten zijn te omschrijven als de advertenties die je maakt op Sociale Media voor je producten of bedrijf, deze advertenties kan je zelf in elkaar steken en adverteren op je eigen kanaal en de doelgroep. Of je kan ook overwegen om aan influencer marketing mee te doen, dit is een concept wat al een poos bestaat. Op zijn minst sinds de Romeinse tijd, waar gladiatoren een olijfolie aanprezen, maar vandaag de dag via Content Creators op Sociale Media plaatsvindt. Je kan dan een overeenkomst sluiten met een influencer over een bepaalde campagne, puur om toegang te krijgen tot het publiek wat ze hebben. Dit kan met bepaalde kleinere influencers al zeer actief zijn. 

Even geleden terugkwam hier in de publiciteit dat de tabaksindustrie hier gebruik van maakte om te adverteren, wat ze in vrijwel elke andere capaciteit niet meer zijn toegestaan. Hier is namelijk ook door Sociale Media bedrijven lastiger controle op uit te oefenen, omdat dit deals onderling zijn. Je ziet nu vaak terug een tag of kleine vermelding met informatie zoals “Gesponsorde post”, “Gesponsorde content” of anderzijds erbij vermeld staan. Om hier gebruikers over in te lichten. 

Het grootste nadeel van Sociale Media als verkeersbron 

Sociale Media heeft als groot nadeel dat de content hierop dusdanig snel wijzigt en ververst wordt dat er altijd op een regelmatige wijze posts dienen worden gemaakt, gereageerd dient te worden op reacties, en anderzijds interactie dient te wezen. Met een wekelijkse post kan je het in de meeste kanalen al vergeten om hier ook daadwerkelijk veel verkeer uit te halen. Je hebt natuurlijk de uitschieters hier en daar, en een post die viraal kan gaan. Maar dit zijn de uitzonderingen op de regel. 

Dit is het geval voor zowel betaalde advertenties en posts op Sociale Media, als ook organische content. Zodra je de advertentie stopzet of het budget op is droogt het verkeer ook op. En zodra een post een uur oud is, of meer dan een dag, dan is het verkeer ook gelijk opgedroogd. Dit zie je bijvoorbeeld goed in onderstaand voorbeeld, je ziet de spike van een populaire dag, en hierna weer de stagnatie na er verder geen actie is geweest op Sociale Media. In dit voorbeeld hebben we het over een Organische post.

Verkeer naar je website met Sociale Netwerken

Er zijn dus nadelen aan verbonden ook weer met deze verkeersbron, maar zo heeft elke verkeersbron zijn voor en nadelen. Sociale Media is een vast item van vele mensen hun dag. En is het eerste en het laatste wat mensen open hebben staan op hun mobiel. Sociale Media zal zolang dat het geval is dus ook een bron van verkeer kunnen vormen voor jouw website.