User Generated Content uitgelegd
Er zijn een aantal termen die je zult tegenkomen bij het opzetten van je website en jezelf hier verder in verdiepen. Content of de inhoud van je website is een van de pilaren van je website waarmee je kan vallen of staan. Er zijn verschillende soorten Content en niet elke Content heeft dezelfde voor en nadelen. Laten we in deze blog behandelen wat User Generated Content is, en wat de voor en nadelen hiervan zijn.
Wat is User Generated Content?
User Generated Content is content wat door gebruikers van je website word gemaakt, denk hierbij voornamelijk aan comments of berichten onder een post of pagina. Reviews die gebruikers achter kunnen laten voor producten en diensten, en forums en andere websites die geheel op content gemaakt door gebruikers draaien. Sociale Media websites zoals Facebook, Instagram, Reddit, TikTok, YouTube, zijn hier bijvoorbeeld allemaal voorbeelden van. Zonder gebruikers op deze websites hebben ze vrijwel niets zelf aan te bieden.
Waar in het verleden ontzettend veel forums nog actief waren is dat tegenwoordig niet altijd meer het geval, veel van dit soort forums zijn namelijk verplaatst of langzaam gemigreerd naar Sociale Media websites. Waar de gebruikers zijn leeft de community vaak door. En anno 2022 is dit meer en meer op de grotere Sociale Media websites dan op kleinere forums.
User Generated Content is dus content die niet door jezelf gemaakt wordt op de website, maar door de gebruikers en bezoekers van de website. Dit kan dus vele verschillende vormen aannemen, afhankelijk waar je website over gaat en op welke manier je dit aanpakt.
User Generated Content vrijwel altijd modereren
Een richtlijn die we graag aangeven is dat User Generated Content vrijwel altijd eerst gecontroleerd dient te worden alvorens je dit online plaatst. Zodra je comments, reviews en andere informatie gelijk zonder controle online plaatst kan dit schadelijk zijn voor je website, je bedrijf of je reputatie. Als voorbeeld kan een website van de plaatselijke kerk overspoelt worden met berichten die een gok website linken. Of erger, malware willen verspreiden. Aan jouw de taak als webmaster om dit tegen te gaan en ervoor te zorgen dat gebruikers veilig van je website kunnen gebruikmaken.
Voordat je dus toestaat dat een comment, review of andere User Generated Content online op je website komt te staan kan je dus beter eerst controleren. Dit is in vrijwel alle Content Management Systemen mogelijk en kan vaak gemakkelijk aangezet worden. Je krijgt dan een email binnen WordPress bijvoorbeeld zodra er een nieuw bericht op je website is geplaatst, en kan met enkele links snel bepalen of je de comment wilt goedkeuren, gelijk naar spam wilt zetten of wilt bewerken.
Comments of berichten met een link hierin zijn in 99.9% van de gevallen een SPAM bericht. En kan je daarom ook beslissen om elke comment met een link hierin gelijk naar de prullenbak te verplaatsen. Het werkt het handigst als je dit gelijk per bericht bepaald zodra je de melding binnenkrijgt. Maar dit kan ook in je wekelijkse werkzaamheden aan een website hosting worden ingepland. Naarmate je meer SPAM berichten ziet zal je hier ook steeds beter in worden om kwaadaardige comments te herkennen. Je kan hiervoor ook tevens een extra plug-in installeren die er nog een extra controle op uitvoert. Dan wordt echter de data van je bezoeker ook weer gedeeld met een derde partij, en zal je dus ook rekening mee moeten houden in je cookie verklaring / privacy verklaring die op je website hoort te staan.
Ouderwets gastenboek op een website
Een gastenboek zie je niet zo vaak meer als dat je dit in de beginjaren van 2000 zag op het internet. Een gastenboek is meer en meer vervangen met reviews en andere formats. Omdat dit vaak korter is en gebruiksvriendelijker is voor de gebruiker. Voor iedereen die een website heeft voor zijn appartement of vakantiehuis uit te huren is een gastenboek echter nog steeds wel van toepassing. De ervaringen van eerdere huurders kunnen je toekomstige klanten overhalen om ook in jouw vakantiehuis te verblijven.
Ook hiervoor heb je een tal van opties beschikbaar in de vorm van plug-ins bij de meeste Content Management Systemen, je kan dit echter ook eenvoudig doen via derde partijen. De reviews van Airbnb zijn bijvoorbeeld ook te tonen op je eigen website.
WordPress comments – zijn ze nog zinvol?
Met het meer en meer verplaatsen van berichten en interactie van een website zelf naar de Sociale Media kanalen toe. Kan het gebeuren dat jouw WordPress comments eigenlijk alleen nog maar gebruikt worden door spammers en bots om backlinks te verzamelen. Steeds meer webmasters kiezen er daarom voor om de comments binnen WordPress geheel uit te schakelen. Dit scheelt namelijk een hoop werk om dit bij te houden, en er zijn een hoop bezoekers die hier niet eens meer naar zullen kijken of de moeite voor nemen om een bericht achter te laten.
Kijk dus het bijvoorbeeld een jaar aan of dit zinvol is voor jouw website en of hier positieve interactie uit ontstaat. Als dit alleen maar negatief is of SPAM, dan is het vaak beter voor je om de comments geheel uit te zetten voor je WordPress blog.
Maak jij gebruik van User Generated Content op jouw website? Deel het met ons via Sociale Media welke vorm jij gebruikt!