Rapport Paginas en Schermen binnen Google Analytics
Er zijn een hoop verschillende tools die je kunt gebruiken om de statistieken van je website bij te houden, veruit de meest populairste keuze hierin is Google Analytics. Dankzij zijn integraties van de insights van Google Search Console, Google AdSense, en Google Ads is dit vaak de standaard keuze voor menig website. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar het rapport Pagina’s en Schermen, en welke informatie je hier allemaal uit kunt halen en gebruiken voor het optimaliseren van je website.
Het rapport Pagina’s en Schermen is een handig rapport om in de gaten te houden op een periodieke basis, dit laat je namelijk inzien welke pagina’s bezocht worden en wat hier zoal op gebeurd. De populairste content van je website is vaak een teken waar je jezelf nog verder op kunt ontwikkelen binnen de website hosting, en hoe jij dit kunt uitbreiden met gerelateerde content om zo meer resultaten te behalen. Dit is natuurlijk één metric wat je in de gaten kan houden, en maakt deel uit van een groter geheel wat je zoal kunt gebruiken om meer content te ontwikkelen voor jouw website.
Waar kan je het rapport inzien?
Het rapport kan je inzien binnen Google Analytics door te navigeren naar Rapporten -> Levenscyclus -> Betrokkenheid -> Pagina’s en Schermen
Je ziet dan in het geselecteerde datumbereik de resultaten hiervan terug, en je ziet de 10 meest populaire pagina’s hierin. Om dit verder uit te klappen met alle resultaten hierin kan je gebruikmaken van de volgende functie hierin:
De rijen per pagina is dan uit te breiden naar het resultaat wat je geboekt hebt, in dit geval zijn er totaal 99 pagina’s bezocht binnen deze website in het tijdsbestek, en zetten het rapport in deze dus naar 100 rijen om alle pagina’s in te zien in een overzicht.
Tijdsbestek instellen binnen het rapport
Het tijdsbestek of datumbereik van het rapport is belangrijk om in te stellen naar het bereik waar je het inzicht van wilt inzien, zet dit binnen Google Analytics 4 het liefst niet direct op de meest recente resultaten. Maar liever op bijvoorbeeld de voorgaande week of gehele maand. Recente resultaten zijn namelijk niet volledig binnen Google Analytics 4 en dit wordt vaak pas geheel weergegeven na 24 tot 48 uur. Houdt hier dus rekening mee in je rapporten.
Gemiddelde Tijd op de pagina
De gemiddelde tijd op de pagina is ook een metric die een indicatie geeft of deze ook aansluit op de belangen van de bezoeker. Als er maar gemiddeld enkele seconden worden doorgebracht op de pagina dan is dit vaak een negatief teken. En dient dus vaak nog bewerkt of verbeterd te worden om meer aan te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ervoor zorgen dat deze pagina goed kan worden weergegeven op alle apparaten, of het een pakkende opener heeft above the fold die uitnodigt om verder te lezen. En of er een interessante afbeelding beschikbaar is.
Je meest populaire pagina’s en Bronnen van het verkeer
De meest populaire pagina’s met het meeste verkeer kunnen je ook meer vertellen over hoe jouw website presteert. Het is vaak een minder positief teken als een groot deel van je totale verkeer uitkomt en blijft op 1 of enkele pagina’s. Mocht er wat veranderen in bijvoorbeeld een Google zoekresultaat, advertentie of sociale media post die dit verkeer bezorgde, dan valt er gelijk een groot deel van je totale verkeer weg. Wat rampzalig kan zijn voor menig website.
Het is daarom raadzaam om als streven te hebben om jouw verkeer van veel verschillende soorten bronnen en pagina’s te laten komen en landen. Zodat als hier 1 van wegvalt niet gelijk het merendeel van je verkeer opdroogt.
De bronnen van het verkeer kan je inzien door naar het Acquisitierapport te gaan binnen de rapporten van Google Analytics. Dit zullen we behandelen in de blog post van morgen, blijf dus op de hoogte van onze blog posts op Sociale Media om dit niet te missen!