Overstappen naar Microsoft Clarity
Website statistieken zijn belangrijk om bij te houden voor een hoop uiteenlopende redenen, met het recente nieuws van Google over de Universal Analytics proporties die niet meer ondersteund gaan worden kan je opzoek zijn naar een alternatief. Microsoft heeft sinds een poosje nu ook al Clarity beschikbaar als een gratis alternatief voor Google Analytics. Laten we een kijkje weer nemen naar hoe dit te gebruiken is. En hoe je dit installeert voor jouw website.
Microsoft Clarity is nog niet zo alom gebruikt als Google Analytics, maar kan een goede vervanger zijn voor degene die opzoek is naar een snelle en eenvoudige vervanger voor Google Universal Analytics. De basis informatie zoals de pagina weergaven en verdere gegevens zijn in een oogopslag te zien. En er bestaat zelfs de mogelijkheid om een sessie als filmpje af te spelen. Zo kan je gemakkelijk zien hoe jouw bezoekers omgaan met je website. En waar nodig verbeteringen maken. Laten we in deze blog post een kijkje nemen hoe je de overstap kunt gaan maken naar Microsoft Clarity.
Microsoft Clarity installeren
Microsoft Clarity is gemakkelijk te installeren en lid van te worden, ga simpelweg naar de website van Microsoft hiervoor. Login met je Windows account en maak er gelijk gratis gebruik van. Het enige wat nog nodig is om te installeren op de website zelf is de tracking tag zoals je ook gewend bent van Google Analytics. Dit is een klein stukje javascript code wat je direct in de header van je website kunt zetten. Als je dit niet handig lijkt om handmatig erin te zetten in bijvoorbeeld je WordPress thema, dan kan je ook een plug-in hiervoor gebruiken. Zoals de plugin header and footer injection. Die neemt dit dan voor je uit handen, en zorgt er ook voor dat ook met thema updates je dit niet kwijtraakt.
Bijzonder gemakkelijk dus om te installeren en je kan dit hierna gelijk gebruiken om de data van jouw website in te zien.
Transitie periode is sterk aan te raden
Wanneer je besluit om te overstappen naar een andere statistieken tool, dan is het raadzaam dat je dit niet van de ene op de andere dag doet. Maar dat je dit in gang zet over een langere periode. Website statistieken van je oude tool zijn ook een aantal rapporten van op te slaan voor je archief. Pak bijvoorbeeld per jaar nog even je statistieken, zoals het totale aantal bezoekers, de populairste pagina’s en een terugblik op de historie van je website. Niet alleen voor je de leuk is dit bij te houden, maar kan ook essentieel zijn om te bepalen waar in het vervolg de aandacht aan besteed dient te worden. Is het bijvoorbeeld beter om meer te investeren in het adverteren van een landingspagina? Of kan je beter de reguliere content bijwerken die wat minder goed scoorde? Deze inzichten kan je dus gebruiken om niet alleen meer bezoekers te trekken naar bepaalde pagina’s. Maar ook gebruiken om bestaande bezoekers beter te bedienen.
Een transitie periode van een paar maanden tot een halfjaar is daarom aan te raden, houdt simpelweg hiervoor de beide tags van zowel Google Analytics en Microsoft Clarity actief in de header. En verzamel dus met beide tools nog de statistieken. Wanneer je tevreden bent met de opgebouwde historie al, of je hebt alles verder voor elkaar. Dan kan je ervoor besluiten om Google Analytics te deactiveren. En uitsluitend gebruik te maken van Microsoft Clarity.
Het enige nadeel van het draaien van twee verschillende statistieken tools, is dat dit voor meer scripts zorgt die ingeladen dienen te worden. Dit zorgt er dus voor dat dit voor een vertraging kan zorgen. Dit kan echter een noodzakelijk kwaad zijn voor de eerste transitie periode. Om ervoor te zorgen dat je geen informatie kwijtraakt.
Open Source en gratis te gebruiken voor zowel particulieren als bedrijven
Wat Microsoft Clarity natuurlijk ook aantrekkelijk maakt is dat hier geen maandelijkse of eenmalige kosten aan vast zitten. Het is een open source project van Microsoft die je in staat stelt om gratis de statistieken bij te houden van je website. Vele andere tools die je hetzelfde in staat stellen als Microsoft Clarity, dien je wel voor te betalen. Het is dus hierdoor een makkelijke keuze als je de kosten laag wilt houden voor je website.
Noemenswaardige bedrijven die Microsoft Clarity gebruiken zijn bijvoorbeeld Hewlett Packard, Pizza Hut, Omega en de World Health Organisation.
Een groot verschil ook in sommige andere tools, is dat er onbeperkt teamleden, heatmaps, verkeer, en websites aangemaakt en beheerd kunnen worden met Microsoft Clarity. Dit is lang niet bij menig andere statistieken software hetzelfde geval. Verder stuurt Microsoft de data van de website niet door naar derde partijen, echter wordt het dus wel opgeslagen in verschillende datacenters over de gehele wereld. Houdt hier dus enigszins rekening mee, zeker als je omgaat met gevoelige sectoren. Het lokaal bijhouden van statistieken in de hosting space is dan de slimmere zet. Dit kan met de statistieken tools Matomo bijvoorbeeld lokaal gehouden worden.
Nu Universal Analytics van Google niet meer ondersteund gaat worden in 2023 zijn veel webmasters opzoek naar een andere optie. Microsoft Clarity is voor een hoop mensen een logische en vooral gemakkelijke keuze. Alles wat je nodig hebt staat voor je neus, en zit niet weggestopt achter een hoop verschillende menu’s zoals in de nieuwe Google Analytics 4 het geval kan zijn. Probeer het dus nu uit voor jouw website!