Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Oude content updaten op je website

Oude content updaten op je website
MijnHostingPartner

Oude content updaten op je website

Nadat je een website meer dan een jaar onderhoud of bijwerkt zal je af en toe eens terug moeten gaan in je oude artikelen en pagina’s om te controleren of alles nog in orde is. En of het verbeterd kan worden. In dit artikel bespreken we hoe jij dit het beste kunt doen voor jouw website hosting. En waarom dit belangrijk is om periodiek eens geheel bij te werken. Laten we beginnen!

Waarom zou je oude content updaten? 

Informatie, meningen, feiten,  en links wijzigen nog wel eens in de levensduur van een website. Aan jouw de taak als webmaster om ervoor te zorgen dat de content op de website van een zoon hoog mogelijke kwaliteit is die haalbaar is. Als de content namelijk veel feitelijke fouten bevat of andere onjuiste informatie dan kan het al gauw genoeg zijn voor een bezoeker om door die redenen af te haken. 

Nieuwe content alleen maar toevoegen laat een hoop oude content verder alleen maar bestaan, oude content die wellicht wel een groot aandeel van jouw website verkeer binnenhaalt binnen Google of andere zoekmachines. Met het alleen maar toevoegen van nieuwe content kan je kansen laten liggen voor content waar je wellicht al redelijk mee scoort. Een kleine verbetering hier en daar kan ervoor zorgen dat je nog beter kan scoren met je bestaande content. Laten we hieronder alle tips behandelen die je kan gebruiken om jouw bestaande content weer een boost kunt geven!

Het verfrissen van links

Links naar zowel bronnen binnen je website als buiten je website, kunnen wel eens wijzigen. Bijvoorbeeld als je de locatie of naam een keer veranderd. Of de partij waarnaar je linkt verhuisd of wijzigt hier wat in. Met een website scan van bijvoorbeeld Screaming Frog, Ahrefs of Semrush kan je eenvoudig dit even terugzien in een rapport. Hierin zie je exact welke statuscodes bepaalde links weergegeven. En vanuit daar kan je bepalen om naar nieuwe bronnen te linken. 

Niet elke link geeft echter een duidelijke statuscode af, bijvoorbeeld een link naar een affiliatie product wat niet meer op voorraad is. Je kan hier zelf in kijken of alle links nog kloppen, en simpelweg alle pagina’s even langs te gaan. Met een content website die al een poos bestaat kan dit wel een monniken werk zijn. Daarom zijn eerder genoemde tools hiervoor zo populair. En kunnen ze  gebruikt worden om veel al af te vangen. Wil je hier verder op controleren dan is een sitemap hiervoor ook makkelijk om te kunnen controleren welke pagina’s er allemaal zoal op je website staan. En dit vervolgens nagaan om te controleren op oude links. 

Nieuwe links toevoegen aan bestaande content is ook aan te raden naarmate je meer over een bepaald onderwerp behandeld hebt. Zo maak je een content cluster zoals dat heet wat allemaal naar elkaar linkt waar nodig. En bouw je meer pagina autoriteit op voor bepaalde onderwerpen. Wat je weer kan helpen om ook weer te ranken voor de nieuwe artikelen. 

Afbeeldingen toevoegen en bijwerken

Afbeeldingen kunnen ook wijzigen in de loop van de levensduur van een website, met het uitkomen van nieuwe producten of andere zaken kan het maar zo zijn dat de afbeeldingen verouderd worden. Eens in de zoveel tijd is het dus raadzaam om even na te gaan of hier wat aan bijgewerkt kan worden. 

Je afbeeldingen kunnen ook wel eens wijzigen qua opmaak of formaat, met een nieuw thema of nieuwe layout die je aanmaakt kan het zijn dat het niet meer helemaal goed erin past. En dat je het formaat van de afbeelding dus dient te finetunen hierbij. En niet te vergeten staat het bestandstype van je afbeeldingen ook niet altijd alleen maar stil. Met de nieuwe ontwikkeling van WebP afbeeldingen kan het zijn dat je jouw afbeeldingen hiernaar wilt omzetten. Dit kan namelijk schelen in de totaal verbruikte ruimte, en de snelheid van je website. Kleinere formaat afbeeldingen betekend namelijk op mobiele netwerken dat dit gemakkelijker in te laden is. 

Evergreen content – wat betekend dit en hoe schrijf je hiervoor? 

Evergreen content streven velen websitebeheerders naar, dit is content die als alles goed loopt, vele jaren kan bestaan zonder bijgewerkt te dienen worden. Of in ieder geval minimaal moeite vereist nadat dit gepubliceerd is. Een goede post of pagina die jaren voor verkeer naar je website zorgt. Dat is natuurlijk de droom van menig website eigenaar. 

Evergreen content is een kunst op zichzelf, en kan meer inspanning vereisen om de sleutelwoorden van te achterhalen en de content voor te schrijven. Als je eenmaal hoge posities met die pagina’s en posts hebt bereikt kan je als het meezit wel vele jaren hiermee bovenaan staan. Ideaal dus voor niet alleen content websites zoals blogs, maar ook voor bedrijven, webshops en meer. 

Lees ons eerdere artikel over evergreen content om hier meer over te weten te komen. 

Betere posities 

Een van de hoofdredenen om oude content dus up te daten is om ervoor te zorgen dat je stijgt in de eerder behaalde resultaten, en dat je jouw bezoekers nog beter kunt bedienen met deze eerder geschreven content. Het is natuurlijk verleidelijk om alleen maar na te denken over de statistieken en scores, maar aan het einde van de dag dient jouw content het beste aan te sluiten op de vraag die een bezoeker stelt. 

Natuurlijk zitten hier wel haken en ogen aan, je dient immers met meer dan 200 factoren rekening te houden om ook maar in Google te komen verschijnen. Wil je hier nog meer hulp bij krijgen voor jouw bedrijf? Kijk dan ook eens naar onze diensten bij MijnWebdesignPartner.nl. Hier kunnen we je hierin helpen en ervoor zorgen dat jouw bedrijf kan gaan klimmen in de zoekresultaten.