Onderweg je website statistieken inzien
Er zijn meerdere opties om onderweg op een mobiel apparaat je website statistieken in te zien, de meest populaire optie hiervoor is de app van Google Analytics die dezelfde gegevens in kan zien als de desktop versie, maar dan in compact formaat. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de Google Analytics app die beschikbaar is voor zowel Android en IOS, en hoe jij die kunt inzetten om onderweg jouw website prestaties in te zien.
Google Analytics app installeren
Het installeren van de Google Analytics app is net zoals elke andere app op je telefoon, ga simpelweg naar je app store en zoek op Google Analytics, download de app, en meld je aan met je Google Account die je ook gebruikt voor je Google Analytics op je desktop of laptop. Je hebt hiervoor dus wel al Google Analytics voor nodig op je website hosting om dit in te zien.
Sinds Google Analytics 4 vertraging in de statistieken
Met de overgang naar Google Analytics 4 is er een blijvende vertraging in de weergave van de statistieken binnen de korte termijn van 24 uur, de statistieken van gisteren zijn dus altijd pas werkelijk na een volle dag hierna in te zien. Dit betekend dat binnen een tijdspanne van de huidige week altijd niet het volledig beeld laat zien. Het is daarom minder nuttig om deze tijdspanne geselecteerd te hebben staan binnen de app, aangezien het minder of onvolledige statistieken laat zien.
Hierdoor is het aan te raden om de app in te stellen op de afgelopen week, en dat je hier dus rekening mee houdt dat de recente resultaten niet altijd kloppen afhankelijk vanaf het moment waar je kijkt.
Realtime bezoekers inzien
De meest handige metric voor onderweg zijn de realtime resultaten die je kan inzien, je hebt dan een overzicht van alle gebruikers die in de afgelopen 30 minuten op je website zijn geweest, welk apparaat ze gebruikten, welke pagina’s ze bezochten, etc. Voor onderweg op je mobiel is dit vaak een metric waar je wat aan kunt hebben, en bijvoorbeeld kunt inzien of je recente advertentie of sociale media post zijn vruchten afwerpt.
Verschillende tijdspanne inzien binnen de Google Analytics app
Zoals eerder besproken in deze blog post is het inzien van de recente metrics niet mogelijk, de tijdspanne van de gegevens is dus het beste op een langere tijdspanne te zetten en bijvoorbeeld op de afgelopen week te zetten of eerder op de huidige maand of afgelopen maand. In deze is het dan vaak overzichtelijker om dit op een desktop of laptop te bekijken en te inspecteren, en hier geen exclusief gebruik van te maken binnen de app.
Als je echter onderweg bent of op vakantie zonder computer kan je hier wel gebruik van te maken. En daar komen we ook terug op de hoofdreden om deze app te gebruiken. Het inzien van je totale statistieken is nog steeds eenvoudiger en overzichtelijker in te zien op een groot scherm dan binnen een app.
Andere opties om hetzelfde te bereiken
Je hebt voor het onderweg bijhouden van je statistieken niet veel andere opties die dezelfde inzichten kunnen tonen als Google Analytics. Dit omdat Google Analytics een directe koppeling heeft met je reguliere Google Analytics en hierdoor een krachtige tool blijft. Vergelijkbare oplossingen die je hiervoor kunt gebruiken zijn te installeren binnen je WordPress website, en die vervolgens inzien binnen je WordPress administrator omgeving. Dit is dus altijd wel wat omslachtiger dan een toegewijde app hiervoor te installeren.
Wat een optie is als je voornamelijk bent gefocust op de content prestaties van je website is om de app van Google Search Console Insights te gebruiken, deze staat niet actief op een app store, maar kan je wel installeren door op je mobiele apparaat in te loggen binnen een browser bij Google Search console, en hierna te navigeren naar de Insights. Je krijgt dan een pop up met de optie om dit te installeren als app.
Houdt jij de statistieken van een website ook bij via een app? Of gebruik je hiervoor een andere oplossing? Laat het ons weten via Sociale media!