Nieuwe keywords vinden voor je website
Na het lanceren van jouw website en het klaar hebben van de basis, kan je de pagina’s gaan maken die verschillende keywords targeten om te ranken. Dit kan echter een uitdaging zijn voor starters, waar leg je de focus op? En is het beter om sleutelwoorden te verwerken in hoofdpagina’s? Of juist beter in diepere pagina’s zoals een blog post. Deze vragen gaan we beantwoorden in deze blog post.
Het vinden van nieuwe keywords is soms lastig, voor vele verschillende takken zijn er al een hoop anderen voor je geweest die hier al jaren aan content en backlinks voor hebben. Als nieuwe website heb je daar in de meeste gevallen nog geen kans mee om voor te ranken op de eerste pagina. Daarom is het vaak van belang om veel aandacht te besteden naar welke keywords je de focus op wilt leggen. En op welke plekken of pagina’s je dit precies doet. Met een goede keyword strategie kan je ervoor zorgen dat ook jouw website naar voren komt in de Google Zoekresultaten.
Waar ranked je competitie voor?
Het uitzoeken waar jouw competitie voor ranked is een belangrijk onderdeel voor elke zoekmachine strategie. Bij het uitvinden van de meest bezochte pagina’s kan je kijken naar Social Media, kan je tools gebruiken zoals Ahrefs en Semrush en handmatig zoeken naar jouw keywords in Google zoekresultaten.
Verzamel een lijst van keywords waar jij voor wilt ranken, en zoek naar de competitie die hiervoor al ranked. Als dit allemaal websites zoals wired punt com zijn of andere veel gelezen websites dan is het vaak raadzaam om door te gaan naar de volgende resultaten. Mits je met een nieuwere website bezig bent. Wanneer jouw website hosting al enkele jaren bestaat en veel autoriteit heeft op het onderwerp. Dan kan je dit altijd proberen om voor te ranken. Houdt dan wel altijd rekening met een paar maanden voordat jouw website hier pas tussen komt te staan.
Wees echter uniek, kom op nieuwe ideen of hoeken om over hetzelfde onderwerp te schrijven en probeer altijd meer waarde toe te voegen aan een bepaalde zoekterm. Het klakkeloos overnemen van keyword strategien of teksten komt in vrijwel elke gevallen harder terug. Denk aan een Google Penalty, een aanval van de competentie met een grotere marketing afdeling of zelfs een rechtzaak. Dit is een grens die niet overschreden moet worden.
Hoe kan je op nieuwe ideen komen?
Het vinden van nieuwe ideeën voor keywords kan dus op een hoop verschillende methoden. Een voorbeeld is met betaalde tools, het handmatig intikken van ideeën en inzien wat Google nog meer voorstelt, of het gebruiken van Google Search Console. Google Search Console heeft altijd nadat een website hosting een poos live staat suggesties voor waar nog meer over geschreven kan worden. Als je bijvoorbeeld een zoekterm tussen de lijst ziet staan waar wel voor weergegeven wordt, maar nog niet over geschreven is dan kan hier een aparte pagina of blog post over gemaakt worden. Dit heeft vaak snel effect en geeft je een idee om meer te halen uit je bestaande pagina’s of content.
Een goede manier die ik ook persoonlijk gebruikt heb is via Google Trends kijken wat er up and coming is binnen jouw niche. Vaak is hier nog niet over geschreven, en met een klein artikel wat ik in een halfuurtje af had komen nu zoon 100 mensen in de maand extra erbij. Niet slecht voor een halfuurtje werk!
Wees dus altijd op je hoede van nieuwe trends, en kijk naar wat Google je in deze al eigenlijk aanraad. Aangezien meer dan 90% van al het zoekverkeer vanaf Google komt is het maar beter om je hieraan te houden.
Het zoekvolume van een keyword
Het zoekvolume van een keyword is tevens een belangrijke metric. Het heeft namelijk weinig zin om ergens over te schrijven wanneer er niemand of enkelen er maar naar zoeken. Dit heeft wel altijd een korrel zout met zich mee. Aangezien er maar weinig partijen zijn die het daadwerkelijke zoekvolume kunnen inschatten. En ook Google zal dit niet altijd 100% transparant doorgeven. Zelfs sleutelwoorden waar maar 0 zoekvolume voor wordt aangegeven kan toch al een aantal keer gezocht worden op maandbasis. Hierdoor is het slimmer om te kijken naar de doelgroep, en hoe jij zou zoeken op dit onderwerp. En gooi het ook eens in een groep.
Met het achterhalen van de zoekintentie en het verkeer hierbij kunnen vele successen behaald worden. Probeer je dus hierin te verplaatsen, en wellicht niet blindelings te vertrouwen op een zoekvolume tool. Het kan ook eens geprobeerd worden in jouw niche. Schrijf een artikel voor een 0 zoekvolume keyword, wacht een paar maanden en zie hoeveel mensen hiervandaan zijn binnengekomen.
Waar hou jij de ideeën bij?
Met het opzoeken en het enthousiast raken van keywords kan het soms lastig zijn om dit hierna bij te houden en terug te gaan. Leer jezelf aan om te documenteren terwijl je bezig bent hiervoor. Natuurlijk kan je dit doen met een kladblokje of een andere standaard notitie app. Maar een tool is hier waanzinnig populair voor. En dat is Trello, programmeurs zullen hier al bekend mee zijn en ook menig studenten. Maar Trello maakt het gemakkelijk om verschillende lijstjes te maken. Zie het als een progress board. Je kan een lijst hebben voor keywords waar nog onderzoek naar moet worden gedaan. Een lijst met keywords waar artikelen over worden geschreven en een lijst voor alle afgehandelde zaken. Trello is met reden populair. Probeer het eens een keer uit voor jouw team of takenlijst.
Hoe beoordeel je de keywords?
Het beoordelen van keywords is een specialiteit op zichzelf en je hebt bedrijven die daar alleen de focus op leggen. Met een basis idee van hoe internet marketing in elkaar steekt kan je dit echter in de juiste lijnen bij elkaar zoeken. Kijk naar de Google Zoekresultaten en welke websites naar voren komen. Kijk naar het backlink profiel van de bepaalde pagina en naar de content, zoek uit hoeveel content noodzakelijk is voor die zoekterm. En hoe dit in verdeeld is over de pagina. Zie je kansen die jij kunt gebruiken om voorop te komen staan? Heb je bijvoorbeeld betere ervaring met het product, of kan je een unieke insight bieden? Dan is dat de tijd om ervoor te schrijven.
Tools zoals Ahrefs en Semrush zijn hier heel handig om in vast te stellen wat nodig is om te ranken. Probeer deze tools eens uit, ze hebben een gratis versie beschikbaar.
Het schrijven voor de nieuwe keywords en of dit een vaste pagina krijgt of een blog post
Deze afweging hangt ook af van het type keyword. Is dit een algemene term met ontzettend veel zoekvolume of is dit een antwoord op een specifieke vraag of onderwerp. Voor de langere formaat zoekwoorden of termen is vaak een blog post of los artikel meer op zijn plek. Voor een algemene term is het vaak belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw vaste pagina hiervoor gemaakt wordt. En ook vanuit jouw website op meerdere plekken gelinkt wordt. Met interne links kunnen ook goede resultaten behaald worden.
We hopen dat je hiermee snel aan de gang kunt met keywords voor jouw website. En ook de resultaten kunt behalen voor de website die jij verlangt.