Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Meerdere inkomstenbronnen op een content website

Meerdere inkomstenbronnen op een content website
MijnHostingPartner

Meerdere inkomstenbronnen op een content website

Het internet staat niet stil, voor webmasters veranderd er telkens wel iets wat op een andere manier opgepakt dient te worden. Veel website beheerders hebben de laatste jaren gemerkt dat het niet langer voldoende is om uitsluitend op advertentie-inkomsten te vertrouwen. Het diversifiëren van inkomstenbronnen is essentieel voor het succes en de veerkracht van je content website. In deze blog post duiken we dieper in op de verschillende manieren waarop je jouw inkomstenstromen kunt diversifiëren en de voordelen daarvan. Laten we beginnen!

Advertenties: De Basisinkomsten

Advertenties vormen vaak de kern van inkomsten voor content websites, en is ook vaak de eerste stap die websitebeheerders maken om inkomsten binnen te harken met een website. Met Advertentienetwerken zoals Google AdSense is het ook een makkelijke opgave om dit te activeren, met een beetje voorbereiding en content kan je namelijk al goedgekeurd worden voor Google AdSense. En daarbij is het enkel een stukje code wat je toe dient te voegen aan de header. Om hierna automatisch advertenties te tonen op je website. Een kwestie van “set and forget” wat je met menig andere inkomstenbron niet kunt bereiken, en dus meer actieve inspanning van je vereist. 

Advertenties generen pas echt inkomsten waar je wat mee kunt zodra je tienduizenden bezoekers op maandbasis hebt op je website. En is dus voor een hoop websites die niet op dergelijke bezoekersaantallen zitten vaak een bijverdienste. Dit is echter sterk afhankelijk in welke branche of niche jouw website zich in bevindt, en hoe relevant dit verkeer is. Bezoekers uit vreemde landen op een Nederlandstalige website tellen bijvoorbeeld een stuk minder dan de oorspronkelijke doelgroep. 

Naast advertentienetwerken kan je er ook voor kiezen om bedrijven rechtstreeks te benaderen om een advertentiedeal af te sluiten. Zodra je eenmaal naamsbekendheid hebt opgebouwd kunnen bedrijven je ook hiervoor benaderen. Je krijgt dan vaak een advertentie aangeleverd, en bepaalt dan samen de looptijd en de plaatsing hiervan. Als alles goed gaat zal de adverteerder dan een influx zien van bezoekers naar zijn website vanaf jouw content website. Dit kan eenvoudig bijgehouden worden hoe vaak hierop geklikt wordt en welk type gebruiker, en raden we ook aan om zelf bij te houden via bijvoorbeeld een tool zoals Google Analytics of Microsoft Clarity. Zo kan je jezelf indekken mocht er commentaar zijn op een later tijdstip. En voorkom je discussies hierover met een adverteerder. 

Affiliate Marketing

De grote webshops waar iedereen wel bekend mee is hebben allemaal een affiliate programma, dit is een programma en manier om producten, diensten en meer te linken op jouw content website. Zodra hier een gebruiker op klikt en een aankoop maakt of conversie verricht, krijg jij hier dan vervolgens een percentage voor. Dit kan succesvol ingezet worden op een content website, omdat je uiteraard over een probleem of vraag schrijft in de meeste artikelen, en hier een oplossing voor kunt aanraden.

Van een nieuwe hondenriem die het uitlaten makkelijk maakt, tot een nieuw boek van dezelfde schrijfster. Er zijn in vrijwel elke branche wel programma’s te vinden waar je lid van kunt worden, die vaak onder een verzamelaar of marktplaats vallen, zoals ShareASale, Tradetracker en nog velen meer. Wordt lid van deze verzamelaars van affiliate programma’s, of vraag dit na aan een bedrijf wat je interessant lijkt. Je zal niet de eerste zijn die dit vraagt. 

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud is een manier van inkomsten generen de actief werk van je vereist, en kan bijvoorbeeld een blog post, review, video of post zijn op of je content website, of op een sociale media kanaal. Dit zijn dan bedrijven met een service of product die bij jouw publiek naar voren willen komen. Als je ook maar 5 minuten op Sociale media rondkijkt dan zal je dit al snel tegenkomen. Zelf als contentsite beheerder kan je dit ook overwegen, het is echter wel iets waar voorzichtig mee omgesprongen dient te worden. Teveel gesponsorde content kan storend en naar SPAM ruiken voor veel van je publiek waar je juist zo hard voor hebt gewerkt om te bereiken. 

Lidmaatschappen en Abonnementen

Ook een tactiek die vaak wordt toegepast door anderen is het opbouwen van een gemeenschap van leden of VIP’s. Hier stel je dan vaak extra of exclusieve content tegenover, waar “normale” gebruikers dan geen toegang tot hebben. Je kan ook een advertentievrije versie van je website beschikbaar stellen hiervoor, die gebruikers die ingelogd zijn geen advertenties tonen. Neem hier een poll voor op bij je gebruikers die het vaakst terugkomen op je content website, en kijk wat zij het meest interessants vinden. Je kweekt hiermee ook meer vertrouwen en een loyale gebruikersgroep als je dit op de juiste manier aanpakt. 

Het is in dit stadium ook zeker noodzakelijk dat je jouw content website ook gaat voeren als een bedrijf, en hier een KVK nummer voor aanvraagt. Je bent dan namelijk verplicht om dit te doen zodra je zelf producten direct gaat verkopen en/of betalingen gaat verwerken. 

Verkoop van Digitale Producten

Een grote stap die webmasters van contentsites kunnen zetten is het gaan verkopen van je eigen digitale (of fysieke) producten. Als je bijvoorbeeld zelf een oplossing verzint en in elkaar zet voor een probleem wat je dagelijks ziet, dan kan je dit vervolgens aanbieden aan je publiek tegen betaling. Het verkopen van je eigen producten is vaak een stap die later volgt na het bestaan van je website voor een paar jaar. Dan heb je namelijk vaak meer kans om dit ook daadwerkelijk te verkopen. 

Voorbeelden van digitale producten zijn bijvoorbeeld e-books, cursussen, merchandise of verdere eigen producten die je kan aanbieden. Maak voor deze producten een aparte landingspagina, waarin je de voordelen hiervan beschrijft en enige gebruikerservaringen toont. Met uiteraard de optie om dit gelijk aan te schaffen. In je andere content die relevant is kan je dan vervolgens linken naar deze landingspagina. Zo zorg je voor een natuurlijke influx van verkeer, en ook meer autorisatie voor deze pagina vanuit het oogpunt van zoekmachines zoals Google. 

Meerdere inkomstenbronnen maakt je website sterker

Het opbouwen van meerdere inkomstenbronnen maakt je website sterker en beter weerbaar tegen onvoorziene omstandigheden. Er kan maar zo 1 inkomstenbron in zijn geheel uitvallen, of drastisch verminderd worden. Advertenties zijn hier de grootste flexibele factor in. Die kunnen namelijk maandelijks verschillen, en in zijn algemeen heel veel uitschieters kunnen hebben. Zowel omhoog als omlaag. 

Het spreiden van je kansen maakt je hierdoor beter weerbaar tegen tegenslagen, en kan je contentwebsite redden en duurzamer maken. Zodat jij de focus kunt leggen op waar je de contentwebsite voor bent begonnen, de content. 

Heb jij al stappen gezet om meerdere inkomsten te generen voor je website? Welke heb jij al geïmplementeerd? Laat het ons weten!