Lokale SEO tips voor jouw website
Lokale zoekresultaten kunnen je helpen om klanten te trekken die opzoek zijn binnen Google Maps en andere lokale zoekopdrachten uitvoeren. Lokale zoekresultaten zijn vaak een onderdeel van campagnes maar kunnen verloren raken wanneer hier niet genoeg aandacht aan wordt besteed. In dit artikel geven we de tips die jij kunt gebruiken om het meeste te halen uit de lokale zoekresultaten!
Er zijn een hoop verschillende zaken die ervoor zorgen dat je beter presteert in lokale zoekresultaten. Dit vergt altijd net zoals elke werkzaamheden voor Zoekmachine optimalisatie dat er aardig wat moeite in gestoken wordt. Zoekmachine optimalisatie is namelijk geen instellen en verder vergeten zoals andere werkzaamheden aan een site kunnen zijn. Maar dienen onderhouden te worden op een vrijwel dagelijkse basis. Laten we even de tips onder elkaar behandelen in de rest van dit artikel.
Wordt lid van en gebruik Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een belangrijk onderdeel van het beter lokaal gevonden te kunnen worden binnen de lokale zoekresultaten. Zowel via Google Maps, en de lokale zoekresultaten komt deze vermelding naar boven. Google Mijn Bedrijf kan een manier zijn om posts te delen, acties en andere verdere informatie zoals de openingstijden en contact mogelijkheden voor jouw bedrijf. Dit kan dus een goede manier zijn om naast het beter gevonden te worden ook een bepaalde interactie te hebben met je klanten of mogelijke klanten via Google Mijn Bedrijf.
Ook kan hier lokaal geadverteerd worden en worden meer functies beschikbaar wanneer je hier lid van wordt. Lid worden van Google Mijn Bedrijf gaat eenvoudig, je dient alleen een fysieke locatie op te geven in de vorm van een adres van jouw bedrijf. Je ontvangt namelijk post wat je dient te gebruiken om lid te worden hiervan.
Stuur in op lokale zoektermen in je content
Lokale zoektermen zijn verder ook een belangrijk onderdeel van het zichtbaar maken van jouw website hosting in de lokale zoekresultaten. Met een focus op lokale keywords zijn er ook meer kans op het scoren voor wellicht betere zoekresultaten voor lokale websites. Een voorbeeld kan gegeven worden met advocatuur. Iedereen zou natuurlijk wel willen ranken voor beste advocaat, echter is dit natuurlijk een investering van tijd, moeite en geld die niet iedereen waar kan maken. Echter kan er wellicht makkelijker geranked worden voor een zoekterm zoals scheidingsadvocaat in Apeldoorn. Waar lokale resultaten ook beter zijn in dit geval, mensen gaan natuurlijk niet van Apeldoorn naar Maastricht hiervoor.
Op die wijze kan je inspelen op wat de mogelijke klant het beste past, en kan hier onderzoek naar worden gedaan wat deze exacte termen zijn, hoe hier op in te spelen is. En welke bestaande zoekresultaten hiervoor bestaan. En hoe jij hier natuurlijk beter in kan zijn dan je concurrentie.
Beoordelingen van klanten
Beoordelingen van klanten kunnen gebruikt worden om te laten zien dat je een betrouwbare onderneming runt. Met vele, recente, beoordelingen kan je ervoor zorgen dat mensen snel kunnen zien dat jouw geleverde diensten of producten voldoen aan de verwachting. Dit geeft ook een positief signaal af aan zoekmachines om jouw bedrijf hoger neer te zetten in de lokale zoekresultaten. Beoordelingen van klanten kunnen ook verzameld worden via Google Mijn Bedrijf en nemen een prominente plek hierin. Let er dus op wanneer je nieuwe reviews ontvangt dat je hier tijdig op reageert. Indien dit positief is dan zet je natuurlijk even een dankjewel neer, indien dit een negatieve review is dan dien je hier je best voor te doen om op te reageren met een passende oplossing. Of tegemoetkoming om hier een positieve spin aan te geven.
Website niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers
Met een niet geoptimaliseerde website voor mobiele gebruikers loop je een hoop lokale kansen mis. Meeste lokale zoekopdrachten worden namelijk met de mobiel uitgevoerd, omdat mensen ter plaatste snel zoeken naar een winkel. Of willen ontdekken wat er te beleven is in een bepaalde stad of locatie. Met een mobiel geoptimaliseerde website kan je deze klanten het beste dienen en hier dus ook de beste resultaten voor behalen. De meeste websites die gemaakt zijn met een Content Management Systeem zoals WordPress zullen hier al een thema voor hebben die hiervoor geschikt zijn. Let hier ook op met het maken van de website dat het gebruikte thema er ook geschikt uitziet op mobiele apparaten. Met de meeste thema’s zal dit dus al standaard zo zijn. Controleer dit periodisch ook op verschillende pagina’s met een mobiel scherm, zodat je hier geen zaken laat liggen.
Slechte kwaliteit content op je website
Content is en blijf een belangrijk onderdeel van zoekresultaten, naarmate de algoritmes slimmer worden van de zoekmachines wordt dit ook steeds belangrijker om hier verschil in te zien. Zorg ervoor dat jouw content geen of nauwelijks spelfouten bevat, gemakkelijk te lezen is, en uitdaagt om verder te lezen of een actie uit te voeren op jouw website. Mensen die namelijk langer op jouw website blijven en naar meerdere pagina’s gaan zorgen ook weer voor een beter resultaat in de Google zoekresultaten.
Neem deze tips dus mee voor het werken aan jouw lokale zoekresultaten en stijg samen met jouw website naar nieuwe hoogtes! Voor meer tips en trucs kan je onze sociale media in de gaten houden voor meer informatie.