Koko Analytics privacy in de website statistieken
Website statistieken zijn essentieel voor het bijhouden van de prestaties van je website. Maar hoe doe je dit op een manier waarop de privacy van je website bezoekers bewaard blijft in WordPress? Dit kan met Koko Analytics. Van dezelfde maker als de populaire plugin MailChimp. Heeft Koko Analytics een focus gelegd op de website statistieken bijhouden.
Statistieken bijhouden van je website kan op een hoop aantal manieren, verreweg de meest populaire methode is via Google Analytics. Net zoals een hoop zaken op het web heeft Google hier natuurlijk een van de meest gebruikte tools voor. Met integratie van Google Search Console en Google Ads heeft Google Analytics een streep voor bij internet marketers. Dit omdat campagnes geoptimaliseerd kunnen worden als met geen andere tool, en dat er exact bijgehouden kunnen worden hoeveel conversies er plaatsvinden op basis van een klik op de advertentie.
Als jij die internet marketer bent dan is Koko Analytics wellicht niet de meest geschikte tool om de Website analytics bij te houden. Wanneer jij een hobby blog hebt of een non profit website dan is Koko Analytics wel de keuze voor je. Met een schone interface, gemakkelijke installatie en geen “enge” verzameling van data kan je voor jouw basis statistieken zorgeloos gebruikmaken van Koko Analytics. Laten we de verdere pluspunten bekijken.
Privacy centraal
Privacy van jouw bezoekers centraal zetten is vaak lastig om te doen met bestaande website statistieken. Dit is ook vaak juist niet waar website beheerders op uitzijn. Elke bezoeker moet teruggeleid worden naar waar ze vandaan komen, wat ze doen op je website, en welke acties ze uitvoeren. Dat is het doel van vele websites om het meest te halen uit elke bezoeker.
Koko analytics kan gezien worden als barebones, maar wat ze er tegenover hebben staan is dat je een statement kan maken op je website voor de privacy van je bezoekers. Dit is in de tijd van browsers zoals Brave een welkome toevoeging voor een legio aan internet gebruikers die privacy in een hoog vaandel hebben. Het grootste argument wat gemaakt wordt is dat website data niet jouw website verlaat. Waar vrijwel alle website statistieken tools de data van jouw bezoekers op een externe of derde locatie opslaat wordt alle data verzameld door Koko Analytics niet geplaatst op een externe locatie.
Wat kan je allemaal uitlezen binnen Koko Analytics?
De data die je kan uitlezen binnen Koko Analytics zijn de volgende statistieken, de website bezoekers, het totaal aantal paginaweergaven en de realtime paginaweergaven. Ook zie je uiteraard welke pagina’s het beste presteren en waar je bezoekers vandaan komen. Dit is voor een groot deel websites eigenlijk al voldoende informatie. Hou bij waar jouw bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld grotendeels organisch of juist via Social media. Zal aangeven in welke tak je meer energie dient te stoppen.
De pagina’s die het meeste bezoekers trekken laat je zien welk recept je dient te gebruiken voor je andere posts of producten. Bijvoorbeeld meer tekst of juist meer media. Zodat dit recept tot succes gedupliceerd kan worden in toekomstige posts of aangepast kunnen worden in eerdere posts.
En realtime bezoekers is leuk om open te houden terwijl je met iets anders bezig bent. Dit kan je motiveren om weer de draad op te pakken met eerdere projecten. Of je juist afleiden om naar de statistieken te turen. Kijk hier dus een beetje mee uit zodat je niet je productiviteit verliest.
Het installeren van Koko Analytics binnen WordPress
Het installeren binnen WordPress is erg gemakkelijk en werkt net zoals elke andere plugin. Je kan hem opzoeken in de plugin bibliotheek in de WordPress hosting administrator omgeving en hem installeren als elk andere plugin.
Mocht je hier nog een kennisbank artikel van MijnHostingPartner.nl graag voor zien hoe dit te installeren is in onze hosting, stuur dan even een mailtje naar de helpdesk. Dan zullen we dit op de lijst zetten om toe te voegen aan de kennisbank.
Is het een waardevolle vervanger voor bijvoorbeeld Google Analytics of Microsoft Clarity?
In mijn optiek zijn de doelgroepen anders voor Koko Analytics. Het hoeft dus geen directe concurrent te zijn van Google Analytics of Microsoft Clarity. Maar kan gelden als een fijne lichte manier van het verzamelen van de website statistieken, zonder alle data gelijk weer over te dragen aan derde of externe partijen.
Hierdoor is het dus buitengewoon geschikt voor een hobby website, of een non profit website waar je niet direct het doel hebt om hier rijk mee te worden. Voor een hoop blogs en websites voor bijvoorbeeld verenigingen of forums zullen al ruim voldoende hebben aan de privacy statistieken van Koko.
Ook met Koko Analytics zal je nog steeds een cookie melding dienen vertonen in de standaard configuratie. Het is echter wel mogelijk om dit geheel uit te zetten. Echter mis je dan wel belangrijke data.
Welke statistieken tool gebruik jij voor jouw website? Laat het ons weten!