Jouw website beter toegankelijk maken
Een website heeft veel voordelen voor ieder bedrijf, een van de grootste voordelen hiervan is dat je mensen altijd en overal kunt gaan bereiken. Er zijn doelgroepen over de gehele wereld op de hoogte te brengen van je laatste product of update. Of je kan jouw laatste werk delen met je klanten. Het kan zijn dat er echter ook klanten zijn of bezoekers die niet geheel van jouw website gebruik kunnen maken door visuele problemen of soortgelijke beperkingen. Jouw als webmaster is natuurlijk de taak om voor iedereen de website zo goed mogelijk bereikbaar te maken. Laten we in deze blog post een kijkje nemen welke stappen je hiervoor kunt nemen.
Podcast versies maken van je artikelen
Podcast versies van bestaande artikelen zijn een manier om jouw content ook aan te kunnen bieden voor blinden en slechtzienden. In Podcast versies van jouw eerdere content kan je het verhaal nog een keer vertellen op een dynamisme wijze, en hiervoor zorgen dat ook deze doelgroep van jouw website of bedrijf gebruik kan maken.
Een podcast versie kan je op een hoop verschillende manieren publiceren. Het hoeft ook niet altijd studio kwaliteit te zijn, met de meeste telefoons van vandaag beschik je al over een redelijke microfoon die uitstekend voor dergelijke doeleinden te gebruiken is. Met een podcast app of je standaard voice memo app kan je dan gemakkelijk een audio versie van jouw artikel opnemen en deze plaatsen op je website. Het hosten van de audio bestanden zelf kan natuurlijk ook weer op een aantal verschillende manieren. Maar Content Management Systemen zoals WordPress hebben hier ook gelijk al een standaard functionaliteit voor. Er is dan simpelweg een audiospeler bovenaan het artikel te plaatsen of op een andere opvallende plek. Vergeet niet om de meta tekst erbij te zetten in de bron zodat dit voorgelezen kan worden door de computerstem. Anders zal dit wellicht gemist kunnen worden.
Naast de kale audio file erop zetten kan je ook gebruikmaken van de verschillende podcast apps of platformen. Hier krijg je dan een wat mooiere audio player in beeld op de website, waarin ook gelijk een mogelijkheid is om te abonneren en meer. Wat dus ook weer positief kan uitpakken mocht je meerdere podcasts gaan maken.
Introductie video’s of introductie verhaal
Op de homepagina zelf of jouw algemene landingspagina’s zijn er ook video’s of een audio fragment ter introductie op te zetten. Waarin een video natuurlijk door iedereen gebruikt kan worden. Zolang je natuurlijk ook rekening houdt met de visuele factor. Een introductie video of audio fragment kan je even kort in behandelen wat jouw bedrijf of website doet, voor wie hij is en welk probleem je op kunt lossen voor ze. Dit kan je ook weer zo professioneel oppakken als je zelf wilt en dit informeel houden of uitbesteden aan een bureau.
Zelf weet je natuurlijk het beste wat er in jouw introductie verhaal dient te staan, probeer dit dus altijd ook wanneer je dit uitbesteed wel te begeleiden. Een video is verder prominent op de pagina te zetten, een audio fragment optie kan op vrijwel elke plek neergezet worden uiteraard. Als je dit bovenaan kan neerzetten dan wordt dit eerder voorgelezen door enige software. Vergeet weer niet voor beiden om de meta beschrijving van deze elementen aan te vullen.
De stem van Nederland
De computerstem die beschikbaar is voor mensen met een visuele beperking is al 20 jaar onveranderd, de diverse software tools die ervoor zijn om deze doelgroep bij te staan hebben vaak niet de meest leuke stem om naar te luisteren. Er is een partij genaamd, de Stem van Nederland, die er mee bezig is om dit te verbeteren en op te pakken. Via het SIDN kwam ik hiervan op de hoogte, aangezien dit een van hun gesponsorde projecten is. Wil je ook verder lezen of horen wat dit project precies probeert te bereiken en verbeteren?
Bezoek dan ook de volgende link: https://www.stemvannederland.com/ En luister eens naar de podcast of lees het artikel!