Je website uitbreiden naar andere landen
Wanneer jouw Nederlandse website een succesvolle lancering heeft gehad, en je graag wilt uitbreiden naar andere landen met je diensten of producten. Dan komen hier een aantal stappen bij kijken die je in de gaten dient te houden, laten we deze hieronder allemaal behandelen. En je laten zien hoe jij dit kan gaan oppakken voor jouw website en bedrijf!
Een website kan je in contact brengen met een wereldwijd publiek, sommige domeinnamen en zeker hun extensies zijn echter beter te gebruiken voor bepaalde landen of locaties Het is namelijk vaak niet logisch om een .nl domeinnaam te serveren aan Amerikaanse bezoekers. Zo heeft ieder land zijn eigen domeinnaam extensie, en zijn er een aantal algemene extensies die gebruikt kunnen worden om jouw website te serveren. Ook zijn er uiteraard andere talen dan enkel Nederlands op deze wereld. Jouw content vertalen en optimaliseren voor andere landen en doelgroepen kan hierdoor een belangrijk onderdeel zijn van het uitbreiden naar andere landen met jouw website. Laten we beginnen met alle stappen waar je over na moet denken bij het geschikt maken van je website voor andere landen!
Concurrentie onderzoek
Zoals binnen elke markt zal er ook in het buitenland bepaalde partijen zijn die je nieuwe concurrentie zullen gaan vormen, het is voor jouw bedrijf belangrijk om te weten welke partijen dit zijn. Welke posities ze innemen met welke zoektermen en waar het meeste publiek naar de website hosting vandaan komt. Aan jouw de taak om uit te zoeken hoe je hier tevens op kunt gaan leunen en hoe jij hier tussen kan passen. Bepaalde SEO tools zoals Ahrefs en Semrush hebben hier uitgebreide tools voor die je kunt gebruiken om een schatting te krijgen waar de kansen liggen. Deze zijn enkel betaald toegankelijk.
Nadat je vast hebt gesteld welke spelers er op de markt zijn, kan je aan de gang om jouw diensten te onderscheiden op deze markt. Bepaal nog een keer jouw USP, of unique selling points. En probeer deze op een leuke manier te brengen in je advertenties, website en overige marketing.
Domeinnaam extra registeren
Een domeinnaam extra registreren kan eenvoudig gehouden worden, neem zowel een exacte vertaling of de exact zelfde naam als je nu al voert en registreer deze tevens. Indien de domeinnaam nog vrij is dan is dit een kleine investering, en kan met deze meeste domeinnamen voor 6 tot 20 euro al geregeld worden. Maar er zijn er ook hoop domeinen al vastgelegd natuurlijk. Zeker als je in de .com markt jezelf wil begeven. Dergelijke domeinen overkopen kan vaak een prijzige hobby worden. Bepaal dus goed voor welke domeinnaam extensie en exacte naam wilt gaan. Alvorens dit te besluiten over te kopen.
Doe verder ook een kort onderzoek naar welk domeinnaamextensie het meest populair is in welk land, het is namelijk van belang om dit af te stemmen naar het land zelf en wat het meest gebruikt wordt. Zo is er bijvoorbeeld een .co.uk domein, een .uk domein en .com allemaal populair om te gebruiken in Engeland. Aan jouw de taak om te achterhalen welke het meest geschikt is. Kijk hierbij ook weer naar je concurrentie.
Aparte website maken? Of een vertaaloptie erin maken?
Een geheel aparte website is te overwegen voor een nieuw domeinnaam, er is echter ook een nieuw domeinnaam direct te koppelen aan een bestaande website. Het is raadzaam om de website hetzelfde te serveren, maar wel met het vertrouwde domennaam binnen dit land. Dat kan je doen door een kopie van de website te serveren. WordPress heeft hier bijvoorbeeld bepaalde tools voor met WordPress Multisite om dit in banen te begeleiden, waar je in ieder geval altijd even op dient te letten is dat je aangeeft met bepaalde meta tags dat de websites bij elkaar horen. Anders kan je namelijk problemen krijgen met dubbele content of anderzijds indexeringsproblemen vanuit de bepaalde zoekmachines.
Kijk dus naar jouw situatie wat de beste oplossing is, indien je een content website hebt met vele duizenden artikelen en pagina’s dan kan dit nog een hele opgave zijn. Enkel een online visitekaartje voor jouw bedrijf is gemakkelijk over te zetten uiteraard naar een ander domeinnaam.
Vaak een langere termijn dan eerst verwacht
Wat voor de meeste projecten geldt om uit te breiden naar een ander land, is dat je in veel gevallen er langer mee bezig bent dan gedacht. Zeker het vertalen van content en het geschikt maken hiervan is een langdurig proces. En kan een hoop tijd en geld in gaan zitten. Professioneel laten vertalen is in de meeste gevallen wel aan te raden. Aangezien een automatisch vertaalde website veel fouten kan bevatten, of anderzijds niet fijn kan doorlezen.
Start dus altijd eerder dan later hiermee wanneer je de wens hebt om uit te breiden naar een ander land. En zet hier voldoende tijd voor opzij. En onthoud verder dat je de bestaande klantenbasis ook nog dient te bedienen. Lever dus niet in bij je bestaande klanten, en neem bijvoorbeeld een extra teamlid aan die ook de taal spreekt.
Wat zijn jouw plannen om uit te breiden met jouw website? Laat het ons weten via Sociale Media!