Inleiding van een artikel - handige tips
Met het schrijven en maken van artikelen voor jouw website kan je er soms tegenaan lopen dat de inleiding en daaropvolgende blokken niet uitdagend genoeg zijn. In dit artikel geven we een aantal tips die gebruikt worden door internet marketers en hoe jij die ook gemakkelijk kunt gebruiken. Laten we beginnen!
Een inleiding van een artikel heeft een aantal grote rollen, het dient aangrijpend genoeg zijn om verder te lezen, een bezoeker alvast een antwoord op de initiële vraag geven, en ervoor zorgen dat een bezoeker weet wat er op de pagina gaat worden besproken. Een inleiding is bij velen het eerste wat geschreven wordt van een artikel. Een hoop ervaren tekstschrijvers raden juist aan om dit naderhand pas te schrijven zodra je het artikel al zo goed als af hebt. Ieder zo zijn eigen werkwijze.
Inhoudsopgave snel verspringen naar de informatie die de bezoeker wil zien
Een van de eerste zaken die je vaker ziet bij andere blog websites en websites in het algemeen is het aanmaken van een inhoudsopgave in het begin van het artikel. Dit is een manier om een bezoeker gauw te kunnen laten navigeren naar de informatie die ze nodig hebben, of gewoon eerst willen lezen. Binnen WordPress en andere Content Management Systemen zijn er vaak plug-ins hiervoor die je kunt installeren. Dit is echter weer een extra item wat je up to date dient te houden, en kan je wellicht beter doen met een klein beetje HTML code wat je er zo in kan zetten.
Het is niet alleen voor de bezoeker een voordeel om een inhoudsopgave te hebben, het is ook voor de Google Ranking een positief signaal wat ook nog is meegenomen kan worden in de zoekresultaten als sitelinks. Hierdoor valt jouw vermelding eerder op in Google aangezien jouw resultaat meer functionaliteit heeft dan een andere vermelding. Doe hier dus eenvoudig je voordeel mee en zet een inhoudsopgave aan het begin van het artikel. Dit kan je doen met de volgende voorbeeld code:
Gebruikmaken van dikgedrukte woorden en links waar van toepassing
Het spaarzaam gebruiken van dikgedrukte woorden of zinnen wordt ook aangeraden om snel de aandacht te grijpen van een lezer. Dit kan je bijvoorbeeld doen bij het kernwoord van het artikel, of waar de intentie bij ligt. Om zo de lezer snel duidelijk te maken waar het over draait. Hetzelfde kan toegepast worden op een link waar op geklikt dient te worden. Dergelijke links kan bijvoorbeeld naar een conversie pagina geleid worden vanuit het artikel. Of waar een lezer omgetoverd kan worden tot een betalende klant.
Aangrijpende afbeelding niet te ver weg in het artikel verstoppen
Afbeeldingen kunnen er ook voor zorgen dat jouw artikel beter gelezen worden, met een afbeelding in het begin van het artikel wat verder uitnodigt om te lezen is een strategie die velen toepassen. Een afbeelding kan zelf gemaakt worden voor een website, dit kan je doen door een screenshot te maken van een software programma indien je over software schrijft. Dit kan je ook downloaden via een stock foto website of een afbeelding verder zelf maken.
Probeer het altijd onderwerp gerelateerd te houden en uitnodigend, een afbeelding wat niet relevant is kan er juist voor zorgen dat er weg geklikt wordt. Denk hier dus goed over na en besteed hier enige aandacht aan. En plaats de eerste afbeelding die een bezoeker ziet altijd na de inleiding. Maak hem ook weer niet te groot zodat de afbeelding niet het hele scherm inneemt. Er moet natuurlijk nog onder de afbeelding verder gelezen worden.
Analyseren van gebruikersgedrag met Microsoft Clarity
Ook een belangrijke stap om te maken is het bijhouden van individuele sessies en heatmaps van bezoekers. Natuurlijk is dit wel een privacy gevoelige kwestie, waarin je er wel voor moet zorgen dat de gebruiker data anoniem blijft. Met deze sessies kan je echter een hoop onschatbare informatie verzamelen over hoe jouw bezoekers omgaan met jouw artikelen of pagina’s. Wordt er daadwerkelijk verder gelezen? En zo ja, hoe ziet een bepaalde sessie eruit of de gebruikerservaring.
Met Microsoft Clarity kan je dit haarfijn uitzoeken en een complete sessie van een gebruiker volgen. Dit wil niet zeggen dat je iedere gebruiker dient te bekijken die op jouw website komt. Maar hou bijvoorbeeld eens in de maand even een aantal sessies eruit en bekijk waar de bezoekers wellicht op afkappen. Bijzonder interessant zijn natuurlijk de korte bezoekers die er minder dan een minuut op de pagina blijven. En de uitermate lange sessies die meerdere pagina’s bekijken op jouw website. Zo zie je de twee extremen even haarfijn op het scherm. Microsoft Clarity is redelijk goed in het onderscheiden van echt verkeer en bot verkeer. Dit kan je dus mooi gebruiken om te zien wat de mensen op jouw website interessant vinden en waar je wellicht wat aan kunt doen. Lezen mensen daadwerkelijk wel jouw content? Of wordt er voornamelijk doorheen gebladerd om naar de kernzaak te komen. Met deze insights kan je dus gemakkelijk bepalen waar nog werk aan de winkel is.