Hoe maak ik een nieuwsbrief?
Wanneer je een eigen webshop, organisatie of sport vereniging hebt dan zal je vast wel gebruik maken van een nieuwsbrief.Je kan hiermee gemakkelijk iedereen informeren of aankondigingen via de mail maken die iedereen binnen krijgt.
Wanneer mensen hiermee akkoord gaan kan je het zelfs eventueel gebruiken om nieuwe producten of aanbieding te promoten.Je kan dit dus eventueel gebruiken om sales te boosten voor je producten maar hoe doe je dit precies?
We gaan in deze blog post doornemen hoe je het beste nieuwsbrieven kan versturen naar je klanten.Hou ook rekening met eventuele mail beperkingen van je hosting.
Opmaak
Als je een nieuwsbrief maakt is het belangrijk dat je de brief een mooie opmaak heeft.Het staat immers niet professioneel als je alleen maar tekst verstuurd over de mail en dat als nieuwsbrief hebt.
Maak daarom een draft in bijvoorbeeld Microsoft Word met hoe je nieuwsbrief er ongeveer uit komt te zien.Het is belangrijk dat je hierin gebruik maakt van de huisstijl van je website.
Op deze manier kunnen mensen direct zien dat deze brief bij jou vandaan komt.Ook moet je er aan denken dat je de opmaak van de nieuwsbrief niet te druk maakt omdat het anders onoverzichtelijk wordt.
Maak er geen spammail van
De meeste mensen die zich uitschrijven voor een nieuwsbrief doen dit als er te vaak een nieuwsbrief wordt verstuurd.Dit komt omdat regelmatige nieuwsbrieven vaak als spam gezien wordt en niemand heeft natuurlijk behoefte aan spam.
Hierbij is het ook belangrijk dat je mensen de keuze geeft om zich in te schrijven in plaats van alleen uit te schrijven.Zo geef je de gebruiker hier zelf de keuze voor en zal het dan minder snel gezien worden als vervelende mails.
Als gebruikers het immers interessant vinden dan zullen ze zich hiervoor zelf gaan aanmelden.Over het algemeen worden nieuwsbrieven eens per maand verstuurd.
Prioriteiten
Vaak is het bij een nieuwsbrief zo dat mensen niet de volledige brief lezen maar er snel over heen lezen.Daarom is het belangrijk om prioriteiten te gaan maken over wat je precies verteld.
je kan daarom hierbij ook het beste het belangrijkste onderwerp boven aan plaatsen.Dit vergroot de kans dat mensen hier niet over heen lezen en toch het belangrijke nieuws mee krijgen.
Omdat mensen hier vaak zo snel door heen lezen is het ook belangrijk dat het onderwerp waarmee je de mail verstuurd opvallend is.Vaak kan je de titel van je eerste kopje hier ook deels in verwerken zodat het extra pakkend is.
Maak gebruik van links
In je nieuwsbrief wil je natuurlijk wel je klanten aansporen om actie te ondernemen en om naar je website te gaan.Je wilt dat ze dit gemakkelijk kunnen doen zodat ze dit ook daadwerkelijk doen.
Om die reden is het belangrijk dat je links verwerkt in de nieuwsbrief van je klanten.Ze kunnen dan direct klikken op de link naar het product of artikel dat vermeld staat in je mail.
Je kan ook de links om gebruiken om je klant of gebruiker aan te sporen tot actie.Stel dat ze een speciale persoonlijke aanbieding hebben dan dien je hiervoor ook een link te plaatsen naar het desbetreffende artikel.
Gelukkig hoeft dit echt niet beperkt te zijn tot 1 link maar je kan er uiteraard ook meerdere gebruiken.Vooral wanneer je de klant persoonlijke aanbieding aanbied is het belangrijk dat hier meerdere links in staan.
Hou het kort
Nieuwsbrieven kort houden is ook belangrijk aangezien de meeste mensen hier snel doorheen lezen.Maak daarom een nieuwsbrief kort zodat gebruikers ook direct weten waar het over gaat.
Een korte nieuwsbrief wordt vaker gelezen door gebruikers dan een nieuwsbrief die lang en uitgebreid is.Probeer daarom een nieuwsbrief altijd onder de 500 woorden te houden zodat hier snel doorheen gelezen kan worden.
Hou het in de gaten
Nu je een aantal tips hebt meegekregen voor je nieuwsbrief is het ook belangrijk dat je in de gaten houdt wat precies werkt.Je kan dit doen via bijvoorbeeld Google Analytics, je dient dan een tag toe te voegen aan elke link in de mail.
Op die manier kan je gemakkelijk bijhouden op welke links het meeste geklikt wordt en dan kan je de mail hier eventueel op aanpassen.Het is ook aan te raden om deze aan de afmeld functie van je brief toe te voegen.Zo kan je ongeveer een inschatting maken van hoeveel mensen zich afmelden voor je nieuwsbrief.
Mocht je verder nog vragen hebben dan je altijd kijken of er een chat medewerker aanwezig is.Indien er niemand op de chat aanwezig is kan je een ticket aanmaken via ons ticket systeem.Contact via Facebook of Twitter is ook mogelijk.