Hoe lang blijven bezoekers op een pagina?
Wanneer je jezelf afvraagt hoelang bezoekers op een pagina blijven dan is dit eenvoudig om na te kijken binnen Analytische tools zoals Google Analytics. Met Google Analytics kan je namelijk zien hoeveel tijd een bezoeker heeft doorgebracht op een pagina, en hoof ze hierna ook nog een positieve actie hebben verricht, zoals het doorgaan naar een andere pagina of het klikken op een link. Laten we in deze blog post bespreken waar je dit exact kunt inzien, en hoe je dit kunt verbeteren als jouw gemiddelde vrij laag ligt.
Waar kun je dit inzien binnen Google Analytics?
Om de tijd op een specifieke pagina in te zien binnen Google Analytics kan je naar de rapporten hiervoor gaan, dit doe je onder:
Rapporten -> Betrokkenheid -> Pagina’s en schermen
Hier zie je dan gelijk een overzicht van de gemiddelde tijd op de pagina van degene die in het geselecteerde tijdspanne zijn bezocht. Het gemiddelde is hierin het belangrijkste, aangezien dit je een idee geeft over meerdere gebruikers in plaats van een individuele uitschieter.
Je ziet hier dan de Gemiddelde betrokkenheidsduur wat je een idee geeft hoe lang gebruikers op een pagina blijven.
Wat betekend de tijd op een pagina?
De tijd op een pagina werd vroeger meer aandacht aan besteed met een negatieve blik binnen Google Analytics, de bounce rate zoals dit bekend stond was een duidelijke indicatie met een hoge score dat jouw website niet aansloot op de wensen van de bezoeker. Deze kijk hierop is met de lancering van Google Analytics 4 op de schop genomen, omdat een hoge bounce rate namelijk niet altijd negatief was of is. Wanneer een gebruiker maar enkele seconden of geen seconden op je website blijft, dan is dit vaak wel een negatief signaal, en het doel is uiteraard om een bezoeker vast te houden voor de meeste use cases.
Is een korte tijd op de pagina gelijk slecht?
Er zijn dus verschillende doelen voor een website en de tijd op een pagina, Indien je een online tool hebt gemaakt die mensen gebruiken, en hierna weer wegklikken na succesvol gebruik dan is dit wel een positief signaal. Het is dus sterk afhankelijk van het soort website wat je voert. Een content website waar de bedoeling is dat bezoekers een artikel lezen en hierna doorlezen naar andere artikelen is een lage tijd op de pagina niet de bedoeling. Wanneer je terugziet in de statistieken van je content site dat je hierin steken laten vallen, dan helpt vaak het toevoegen van relevante media aan de pagina, kortere alinea’s te gebruiken, en de teksten erop na te lopen of deze wel geheel aansluiten met de wensen van een bezoeker.
Een korte tijd op een pagina is dus niet automatisch slecht, neem een diepere kijk naar je website, hosting, en de pagina zelf en probeer in te schatten wat een bezoeker zou doen op die pagina’s. Is het een content pagina of juist een landingspagina waar je zo snel mogelijk door wilt naar een verkoop? Neem het onder de loep en probeer hierin waar nodig verbeteringen in te maken.
Korte tijd op de pagina kan ook een indicatie zijn van technische problemen
Wanneer je terugziet in je statistieken dat de tijd op de pagina lager is dan regulier dan kan het ook een indicatie zijn van technische problemen, als hoofdreden dat een bezoeker vaak al eerder weg klikt is dat de laadtijd van de pagina te hoog ligt. Een website dient altijd zo snel mogelijk gemaakt te worden, en als deze langer dan 3 seconden heeft om in te laden wordt hier al vaak weg geklikt. Test je website dus met tools zoals Google PageSpeeds en kijk of hier enige redenen voor zijn. Redenen hierachter kunnen zijn dat er een fout in je website code is met meerdere 404 meldingen, het gebruiken van te zware afbeeldingen of media, of dat je geen gecachte versie van je website serveert.
Indien een pagina link niet correct bijgewerkt wordt kan er ook een 404 melding ontstaan op de link, wanneer deze link wel geïndexeerd is in bijvoorbeeld Google of verwezen wordt vanuit andere sites. Dan kan dit ook een negatieve tijd op de pagina veroorzaken. Loop dus na of je geen kapotte links op je website hebt staan die nergens meer op uitkomen, en redirect deze naar de juiste bestemmingen. Hier zijn tevens weer tools voor te gebruiken, maar degene die je waarschijnlijk al geïnstalleerd hebt, Google Search Console, heeft hier een automatisch rapport voor wat je kunt gebruiken.
De tijd op de pagina blijft een belangrijke indicatie van de prestaties van je website, het doel is vaak om een bezoeker op een website vast te houden om hierna een conversie te verrichten. Houdt dit dus periodiek in de gaten en zorg ervoor dat je stappen neemt om dit in de juiste banen te begeleiden.