Heatmap op je website bijhouden
Er zijn een hoop verschillende methoden om bij te houden wat er precies populair is op jouw website. Je kan kijken naar de meest bezochte pagina’s en het aantal verkeer wat binnenkomt via diverse bronnen. Maar hoe hou je bij waar een bezoeker precies op klikt op jouw website? Dat kan met een heatmap.
Een heatmap is niets meer dan op een visuele wijze inzien hoe een aantal bezoekers klikken en omspringen op jouw website. Dit is een handige methode om zo in te zien waar jouw bezoekers op klikken en hoe je hier je voordeel mee kan doen. Als je bijvoorbeeld ziet dat een hoop gebruikers op een bepaalde link klikken, dan kan je hier moeite in steken om deze link ook op andere plekken in te zetten. Of juist een verplaatsing maken naar een andere locatie die beter presteert. Laten we beginnen met alle tips voor het opzetten van een heatmap voor jouw website!
Microsoft Clarity
Microsoft Clarity is onlangs uitgekomen als de alternatief of aanvulling op Google Analytics, met een standaard Heatmap actief in de rapporten kan je snel inzien hoe jouw gebruikers omgaan met jouw website. Naast een heatmap heb je ook de mogelijkheid om individuele Sessies te bekijken van jouw gebruikers. Dit laat als het ware een video zien van een gehele sessie van een gebruiker. Dus het moment waarop de gebruiker binnenkomt, hoe ze de content lezen en verder omgaan met jouw website. Ook meerdere pagina’s worden hierdoor gemakkelijk bijgehouden en erin vermeld. Zodat je dus de gehele gebruikerservaring kan meemaken vanuit het perspectief.
Waarom de acties van bezoekers bijhouden?
Het is natuurlijk de vraag of je de acties van bezoekers wel wilt bijhouden voor jouw website. Voor een hoop websites zal dit niet geheel interessant zijn om te tracken. Echter is het voor een groot deel of elke commerciële website, wel van groot belang om bij te houden. Privacy redenen staan natuurlijk bijna direct vooraan bij tegenstanders. Dat begrijpen wij ook maar al te goed, vandaar dat wij zoon voorstander ook zijn van de Brave browser en zoekmachine. Echter is het voor commerciële websites wel een onderdeel waaraan een hoop inkomsten mee verhoogd kunnen worden. Daarom is het standaard bij Microsoft Clarity anoniem, en niet traceerbaar tot een daadwerkelijk persoon. Wel is te zien uit welke regio en land ze komen, maar standaard worden er geen IP adressen bijgezet. Op die manier kun je dus toch de privacy van je bezoekers in acht nemen, zonder hiervoor een hoop andere middelen voor te gebruiken.
Bij verschillende andere Heatmap software die te gebruiken is staat de privacy niet zo in een hoog vaandel, en kan hier dus meer geregel vragen vanuit de privacy policy en cookie policy.
De acties van je bezoekers houdt je bij om je website te optimaliseren, dit door bij te houden waar jouw bezoekers op klikken. Of dit nu afbeeldingen, links, of teksten zijn. De sessies in combinatie met een heatmap geeft je een hoop informatie die het marketing team, het design team, de tekstschrijvers en management kunnen gebruiken. Zoals de tijd op een pagina, wat de aandacht trekt op een website. Of waar bezoekers informatie verwachten. Dit is natuurlijk belangrijk voor het bestaan van jouw website.
Andere software voor Heatmaps
Er zijn natuurlijk ook andere partijen beschikbaar voor het maken van het heatmaps voor jouw website. Echter zijn deze tools vaak niet gratis of vrij te gebruiken zoals Microsoft Clarity dit is. En zijn daarom meer een optie voor wanneer jouw website al daadwerkelijk omzet maakt. Microsoft Clarity heeft een lage instap en is gemakkelijk te begrijpen voor iedere gebruiker. En kan met een klein stukje code in de header van jouw website zo actief worden gemaakt. Enige wat nodig is een Microsoft Account, wat je waarschijnlijk al hebt wanneer je een email adres van bijvoorbeeld outlook.com of live hebt. Deze kunnen vervolgens gebruikt worden om jouw Windows account te activeren met Microsoft Clarity.
Wanneer je jouw website tot nieuwe hoogtes wilt brengen dan is een belangrijk onderdeel hiervan om te analyseren hoe jouw huidige content en website presteert. En de succesverhalen toepassen op nieuwe content. Zo kan je steeds een beetje verbeteren wat ervoor zorgt dat jij jouw doelen voor de website bereikt. Het bijhouden van gebruikerservaringen is dus een onmisbaar item wat elke webmaster op de agenda moet hebben staan. Maak samen met jouw hosting partner een succes van jouw projecten en neem nu een pakket af voor een scherpe, vaste en lage prijs. Voor minder dan een week boodschappen al een heel jaar jouw hosting en domeinnaam vastgelegd!