Header en footer wat zet je erin
De Footer en Header van een website zijn onderdelen die elke website heeft. Dit is het bovenste lint of menu en onderaan elke pagina en artikel. Dit zijn de plekken om bepaalde informatie weer te geven. Laten we behandelen welke informatie dat dient te zijn!
Navigatie op een website zijn een aantal algemene richtlijnen voor die los gevolgd kunnen worden. Zodra je hier ver vanaf went zullen een groot deel van je bezoekers zelfs kunnen afhaken van je website omdat ze niet de voor hen belangrijke informatie kunnen vinden. Aan jou of jouw designers de taak om de header en footer van een website hosting zo duidelijk en eenvoudig mogelijk in te richten. Zodat er snel gesprongen kan worden naar belangrijke informatie, het laatste nieuws, de laatste blog posts of contact met je opnemen om over te gaan tot conversie.
Header van een website
In de header van een website worden naast een hoofdmenu ook vaak op de achtergrond handelingen in verricht. Statistieken tools en andere integraties worden hierin gezet om in te zien wat jouw bezoekers bezoeken, hoelang ze op bepaalde pagina’s blijven en of ze overgaan tot een verkoop. In een header is het van groot belang dat bezoekers kunnen navigeren. Dus bezoekers die met je contact op willen nemen kunnen navigeren naar de Contact pagina, naar de populairste posts van je willen gaan of je producten willen zien. Die moeten dit ook kunnen doen via het hoofdmenu.
In Content Management Systemen is dit vaak gemakkelijk aan te passen met gebruik van een thema of template. Met een druk op de knop is dan de layout te kiezen die je wilt. En vaak is er ook nog met HTML het een en ander toe te voegen naar keus. Een makkelijke link tag die je hiervoor kunt gebruiken is de a href tag.
Wanneer je zelf de website bouwt van de grond af kan je dit natuurlijk helemaal naar wens maken. Vaak kan je met Bootstrap en vergelijkbare frameworks ook al een voor gedefinieerde layout kiezen. Met mooie knopjes en styling.
Je logo dien je ook vaak in het hoofdmenu te verwerken, met een logo kan snel herkend worden op welke website bezoekers snel zitten. En maakt onderdeel uit van het imago van je website. Het logo dient ook vaak klikbaar te zijn om terug te gaan naar de homepagina van je website. Zodat jouw bezoekers snel weer terug kunnen naar het begin, of juist verder kunnen navigeren naar je andere artikelen of producten.
Een header kan je “sticky” maken oftewel vastzetten aan de bovenkant van het scherm, of je kan ervoor kiezen om de header of hoofdmenu statisch te laten. Vaak is het dan wel aan te raden om een knopje erin te zetten rechts onderin de pagina om direct weer naar boven te springen. Dit zit meestal al ingebakken in een thema of template van de website.
Footer van een website
In de Footer van een website is eigenlijk altijd de plek waar een bezoekers als laatst kijkt. Dit kan zijn nadat ze een interessant artikel hebben gelezen op de pagina, of dat ze een nog een vraag hebben na het bekijken van een product. De Footer van de website is de plek om de mogelijkheid te creëren om een verder dialoog te starten met een bezoeker of hem vast te houden op je website. Denk dus aan een kort overzicht van je populaire pagina’s of op een snelle wijze contact met je kunnen opnemen.
Wij gebruiken de Footer ook om het laatste nieuws te delen via onze aankondigingen en de laatste blog posts. Zo hopen we natuurlijk snel klanten te kunnen helpen die opzoek zijn naar de laatste informatie van ons. Bijvoorbeeld een mail server update of een update van het control panel.
Ook is de Footer de plek om je copyright te vermelden, dit gaat hopelijk tegen dat jouw werk gebruikt wordt op andere plekken. En enige overige informatie die jij belangrijk vindt om nog een keer te benadrukken voor je bezoekers. Heb je bijvoorbeeld een mailinglijst, een eBook of een laatste product? Dit kan een van de plekken zijn waar je dit kan vermelden.
Heatmaps van Microsoft Clarity gebruiken
Om verder te kijken of jouw header en footer bevallen bij je bezoekers is de tool Microsoft Clarity te gebruiken. In deze tool heb je de mogelijkheid om met heatmaps te kunnen zien waar bezoekers met de muis of vinger hoveren en waar ze op klikken. Met een heatmap kun je dus exact zien waar bezoekers bepaalde informatie willen zien en hoe ze daar mee omgaan.
Pak een grotere marge met het opnemen van heatmaps, dus niet van 1 dag maar bijvoorbeeld van een hele maand. Dan zie je vaak meer waar het grote percentage van je bezoekers naar klikken en omgaan.
Met Microsoft Clarity is het ook mogelijk om een hele playback van een sessie in te zien. Dit is een mooie manier om dit per bezoeker in te zien hoe ze navigeren binnen je website. Als je hetzelfde vaker ziet voorkomen in je header of footer dan kan je overwegen om hier wijzigingen in aan te brengen.
Hoe ziet jouw header en footer eruit? Deel een screenshot op Instagram!