Haalbare doelen opstellen voor je website
De basis van websites kan in een middagje in elkaar worden gezet met moderne Content Management Systemen zoals WordPress, Umbraco, Joomla of Drupal. Het grootste en meeste werk zal echter altijd zijn om er voor te zorgen dat er ook daadwerkelijk mensen naar je website hosting toekomen. Een van de meest gebruikte bronnen hiervoor is het organische zoekverkeer vanaf Google. Als gebruikers dus zoeken naar een term binnen je hobby, freelance werk, of diensten. Dan is het zaak dat jouw bedrijf of website hiertussen komt te staan. En het liefst zo hoog mogelijk uiteraard.
Dat vereist het nodige werk, laten we in deze blog post bespreken wat hier allemaal in komt te zitten zoal. En hoe je hier duidelijke doelen voor jezelf voor kunt instellen. Die minder beangstigend werken en je motiveren om aan de slag te gaan, in plaats van alleen maar naar de teleurstellende statistieken te turen. Laten we starten!
Wat is het hoofddoel van jouw website?
Een website begin je niet zomaar, ook als je dit alleen maar als hobby begint zit er wel een reden achter. Wil je bijvoorbeeld met jouw blog website mensen informeren, vermaken of overtuigen? Wil je meer bezoekers in je fysieke winkel krijgen, meer klanten verscharen via de website, aankopen generen. En ga zo nog maar even door.
Als je voor jezelf helder hebt wat het hoofddoel is van jouw website dan is dat gemakkelijk om verder op te breken in hapklare brokken, neem het voorbeeld van mensen willen informeren met een blog. Dit doe je door content te schrijven van de onderwerpen die je in gedachten hebt. En deze vervolgens te promoten om zoveel mogelijk mensen dit te laten lezen. Een aantal onderdelen zijn hierin belangrijke take aways:
- 1. Meer content schrijven
- 2. Meer bezoekers trekken
- 3. Content promoten
Zodra je het hoofddoel hebt vastgesteld kan je dus aan de gang dit verder opsplitsen wat voor jouw de belangrijkste doelen van een website zijn. Hierna kan je aan de gang met dit opbreken in een actieplan. En hoe je dit wilt gaan bereiken.
Meer bezoekers trekken, maar hoeveel?
Meer bezoekers naar een website bereik je op een aantal manieren, je kan hier direct resultaat van terugzien door hiervoor te adverteren. Maar je kan ook een combinatie gebruiken van jouw content promoten op Sociale Media, en proberen meer verkeer binnen te halen uit de Google zoekmachine. Bij beide opties is het belangrijk dat je hier meer content voor maakt, en jouw bestaande content kan optimaliseren en promoten. Op Sociale Media ben je niet alleen bezig, en zal jouw concurrent ook mee bezig zijn om hashtags over te nemen en de doelgroep aan te spreken. Aan jouw dus de taak om hier verder bij aan te sluiten en je hierboven proberen te krijgen.
Meer bezoekers trekken is ook een breed begrip, het is daarom voor jezelf fijn om hier een duidelijk paar doelwitten voor in te stellen. Trello is hiervoor perfect te gebruiken. Met een handige taken en doelen lijst is dit bijzonder prettig in gebruik, zie het als een whiteboard wat je online kan hebben. Met dan ook nog eens de optie om bepaalde taken te automatiseren.
Kijk naar je huidige maandelijkse verkeer, en neem bijvoorbeeld 500 bezoekers hier bovenop als eerste doel. Zet ook gelijk de andere doelen hierbij die in kleine stappen omhoog gaan. Zoals in totaal 1000 bezoekers in de maand, 2000, 5000, etc. Zo kan je dit voor je houden en wellicht eerder afstrepen dan in een keer 10.000 bezoekers. Dit soort zaken werkt motiverend.
Conversies, wat zijn het, en hoe stel je duidelijke doelen hiervoor in
Conversies is ook een term die vaak voorbij ziet komen in de wereld van online marketing en hierbuiten. Met een conversie wordt een wenselijke actie door een bezoeker bedoeld. Dit kan van alles zijn, en kan bijvoorbeeld een inschrijving van een nieuwsbrief zijn, een ingevuld contact formulier of meer iets zoals het klikken op een advertentie.
Handige doelstellingen hiervoor kunnen dus uitlopen tot bijvoorbeeld 10 nieuwe gebruikers te krijgen voor je nieuwsbrief. Of een whitepaper wat meer dan 100 keer wordt gedownload. Zet dus voor jezelf in een rijtje neer wat belangrijk is voor jouw bedrijf en website. En zet daarachter doelen met de conversies om dit te bereiken.
Content doel instellen
Elke website heeft content nodig om ook maar een van je doelstellingen te bereiken, zonder content in de vorm van tekst, afbeeldingen, audio of video, voegt namelijk niet veel toe. Een website zoals een software tool is de uitzondering op deze regel. Zodra je aan de slag gaat met een website dan kan je al gauw ontdekken dat er aardig wat content nodig kan zijn. Van de pagina’s zelf, tot een beschrijving voor elk product in je webwinkel.
Mocht je dus een zekere lijst hebben aan content die je wilt produceren, of je wilt op een reguliere manier content uitgeven, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je hier een systeem inbrengt. Of in ieder geval een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse planning voor uitzet. Indien je bijvoorbeeld elke dag een bericht of pagina schrijft dan heb je 365 pagina’s erbij aan het einde van het jaar. Dit kan een enorme taak lijken aan het begin, maar als je dit voor jezelf indeelt met een goede planning. Dan kan je dit gemakkelijk.
Maak dus gebruik van een schema voor jezelf en voor je collega’s en probeer jouw doelen niet alleen helder te hebben, maar ook te bereiken!