Google Search Console Insights gemakkelijk inzien hoe jouw website presteert
De meeste webmasters zullen al gebruikmaken van zowel Google Search Console en Google Analytics. Met een tool die nu een jaar ongeveer nu live is kan er op een makkelijke wijze worden ingezien hoe jouw website presteert. En kan je in een vogelvlucht zien hoe dit eruit ziet in de zoekresultaten, waar de bezoekers nog meer vandaan komen en meer. Allemaal makkelijk in te zien vanaf je mobiele telefoon. En dat zonder app te installeren. Laten we een tweede kijk nemen op Google Search Console Insights een jaar later. En hoe jij dit kan gaan gebruiken.
Google Search Console Insights is ervoor in het leven geroepen om jouw statistieken in een leuk rapport snel voor je te zien, zonder dat je vele rapporten en rauwe data voorgeschoteld krijgt. Krijg je de informatie die voor jouw belangrijk is in een eenvoudig overzicht te zien. Laten we hieronder verder kijken hoe Google Search Console Insights te gebruiken is voor jouw website.
Voor de Content Makers die zichzelf geen data analist willen noemen
Een website kan gemaakt worden door iedereen, we hebben in vele artikelen, blog posts en videomateriaal aangetoond dat dit mogelijk is, en met enig huiswerk zo te doen is met een Content Management Systeem. De website hosting statistieken en prestaties kan echter een vak apart zijn, en is het voor de grotere bedrijven ook. Hele teams van analisten zorgen voor de maandelijkse rapporten voor een bedrijf en zijn klanten, voeren A B testen uit, en generen nieuwe clusters van onderwerpen waar de content makers weer aan de gang mee kunnen gaan. Een website wordt echter niet door alleen grotere bedrijven gevoerd.
Iemand die aan de slag is met zijn hobby blog, de groenteboer op de hoek en de dorpskapster wilt ook nog steeds kunnen inzien hoe hun website presteert. Google Analytics en de reguliere Google Search Console kan voor deze doelgroep teveel zijn, Google Search Console Insights geeft je even in een vogelvlucht over de belangrijke punten van je heen. En dit is ook nog een keer makkelijk in te zien op je telefoon. En heb je dus niet perse een groot scherm voor nodig.
Google Search Console Insights is daarvoor uitermate geschikt voor iedereen die wel wilt weten hoe zijn website presteert, maar zichzelf verder niet wilt verdiepen tot Data Analist. Hier is hoe je dit kunt gaan gebruiken.
Google Search Console Insights activeren
Om Google Search Console Insights actief te krijgen dien je zowel Google Search Console actief te hebben, dus met de DNS TXT record, en Google Analytics actief te hebben staan. Google Analytics kan gemakkelijk via een plug-in bijvoorbeeld toegevoegd worden aan een WordPress website. Nadat je een Google Account hebt aangemaakt of gekoppeld hiervoor. Alleen het Google Search Console Insights rapport is verder automatisch actief zodra je Google Analytics en Google Search Console met elkaar gelinkt hebt. Dit is een kwestie van even de instructies van Google opvolgen hiervoor.
Hierna kan je altijd via de volgende URL de Insights gaan bekijken:
https://search.google.com/search-console/insights/
Google Search Console Insights gebruiken voor dagelijks inzicht in jouw content prestaties
Een website heeft content nodig, de Google Search Console Insights tool is ervoor gemaakt voor de Content Creator. Zodat je nadat dit 1 keer hebt ingesteld hier verder weinig meer voor hoeft te doen. Je kan dan gemakkelijk inzien hoe jij laatste content opgepikt wordt en de nodige inzichten hiervan in een makkelijk overzicht terugzien. Zo hoef je dus niet trucs gaan uithalen om snel te kunnen zien wat werkt of niet. Ook zie je hier natuurlijk ook gelijk in of jouw laatste content wel op de juiste wijze geïndexeerd wordt, en met de keywords die jij voor ogen had.
Er is binnen Google Search Console in te zien hoe de laatste content presteert, wat je populairste content is van de afgelopen 28 dagen en waar je bezoekers vandaan komen. De content staat hierin voorop en kan dus ingezien worden wat presteert en wat niet. Waarin je nieuwe content er meestal bijstaat met 1 dag.
Op deze wijze kan je dus bijvoorbeeld wekelijks even kijken hoe jouw website presteert en wellicht wat aanpassen of verbeteren. Zo kan je de focus leggen op het maken van content, en niet de focus leggen op het diep duiken in de Analytics om jouw gewenste gegevens te krijgen. Het heeft dus een lagere barrière dan een hoop andere tools, en het is een kwestie van een keer instellen en vergeten. Ideaal voor een hoop gebruikers dus!
Wat vindt jij van de tool? Laat het ons weten via Sociale media!
Bron en media: https://search.google.com/search-console/insights/about