Eerste post maken en publiceren op jouw website
Een post kan bestaan uit meerdere onderwerpen en functionaliteit, in wezen zal dit echter in veel gevallen een enkel onderwerp behandelen waarin je een specifieke focus legt. Hierdoor kan hij populair worden op de diverse zoekmachines, meer gedeeld worden op Sociale Media en in zijn algemeen populairder uitpakken in de meeste gevallen. Een post is dus te maken voor een hoop verschillende redenen. Laten we de basis gaan bekijken hoe jij de eerste post of artikel kunt gaan publiceren op jouw website.
Onderwerp of sleutelwoord vastleggen
Een onderwerp of sleutelwoord bepalen is belangrijk om te bepalen van tevoren, daarom is dit de eerste stap die je dient te maken. Kijk naar de bepaalde zoekterm of onderwerp op de zoekmachines zoals Google. En ga na of er al een groot aantal partijen zijn geweest die je voor zijn gegaan met het schrijven hierover. Als dit het geval is en je begint net met het publiceren van je eerste post op je website, dan is het wellicht verstandig om even verder te zoeken naar een onderwerp waar wat minder competitie op bestaat. Breid daarom je eerste blikveld wat uit en ga bijvoorbeeld in plaats van “schaatsen kopen” eerst eens naar de “Beste schaatsen voor kinderen” om maar eens een voorbeeld te noemen.
Er zal vrijwel altijd al iemand zijn geweest die je voor was het schrijven over een onderwerp, probeer daarom te kijken wat ze hebben gedaan om hier een betere versie van te maken. Houdt echter altijd rekening met het backlink profiel van de competitie.
Tekst opzet maken
Het is de meeste schrijvers aan te raden om een ruwe uitlijn van het artikel alvast te maken, schrijf daarom het onderwerp bovenaan het artikel. En hierna alvast even alle tussenkoppen en subkoppen die je voor je ziet voor het artikel. Naderhand zul je zien dat dit ook veel makkelijker wegtikt dan een blanco scherm. Het is nu eenmaal makkelijker ook om op een later tijdstip weer erin te kunnen springen om het artikel verder te schrijven.
Tekst blijft ook een fundamenteel onderdeel van elke website, als er geen tekst is dan is het moeilijk voor een zoekmachine, bezoeker of gebruiker om waarde te halen uit jouw website. Of je moet iets anders bieden zoals een online tool, een video of ander beeldmateriaal.
Inleiding schrijven
De inleiding is te schrijven als eerst of als laatst in jouw artikel. Er zijn argumenten voor of tegen van meerdere partijen of je eerst het artikel af dient te hebben. Of dat je dit gelijk doet. Aan jouw dus de keus hoe je hier mee omgaat. De inleiding dient echter in elk geval pakkend te zijn en uitnodigend om verder te lezen. Zo wordt een band opgebouwd met de lezer en zijn ze eerder geneigd om een conversie te verrichten. Zoals het aankopen van een hosting pakket om ook jouw website te gaan maken.
Artikel schrijven
Het artikel schrijven zal het meeste werk zijn en zal met jouw eerste blog post de meeste uitdaging met zich meebrengen. Tekst targets van 1000 woorden kunnen een onmogelijke opgave lijken. Echter zal dit met de tijd steeds eenvoudiger worden om te overbruggen.
Het werken met de subkoppen eerst uitwerken helpt hier overigens gigantisch mee. Verder is het belangrijk dat je geen woorden erin propt zonder waarde toe te voegen. Naar de gebruikerservaring van een bezoeker wordt namelijk ook gekeken en bijgehouden om de populariteit van jouw website te bepalen.
Beeldmateriaal toevoegen en bewerken
Beeldmateriaal is ook essentieel voor elke website, met een plaatje tussen een tekst kan je ervoor zorgen dat deze opgebroken wordt. En dat wellicht hier al gelijk jouw product of focus van het artikel in staat. Met een plaatje of video trek je nu eenmaal snel de aandacht, en zeker mobiele gebruikers kunnen hier beter op reageren dan een grote lap tekst.
Denk er wel altijd aan om jouw afbeeldingen en beeldmateriaal of zelf te maken, of 100% zeker te weten dat je dit mag gebruiken op jouw website. Copyright wetten zijn niet voor niets uitgevonden, en het kan je maar zo duizenden euro’s kosten als je hier inbreuk op maakt.
Naast het legale gebruik van jouw afbeeldingen dien je er ook aan te denken om deze te optimaliseren voor jouw website. Dit kan je doen door ze alvast aan te passen naar de grote die je nodig hebt voordat je ze upload. En door ze even door een tool zoals TinyPNG te halen. Dit verbeterd drastisch de laadtijden van jouw website zodat deze altijd en overal, snel bereikbaar is.
Laatste check en publiceren
Met de laatste check controleer je even op spelfouten, lees je de tekst nog een keertje door, en voeg je nog enige links of functionaliteit toe. Door bijvoorbeeld even te linken naar een eerder artikel, of te linken naar een verkooppagina. Ook kan hieronder vallen dat je een grafiek of tabel nog even toevoegt. En denk er altijd even aan om je artikel op de voorgrond te testen op een regulier beeldscherm maar ook op een mobiel scherm. Zo weet je altijd dat je artikel op de correcte manier wordt weergegeven.