Doelen voor je website op een rijtje zetten
Een website kan opgestart worden voor een hoop verschillende redenen. Of je nu een website wilt opzetten voor je hobby, passie of bedrijf. Of je wilt een webshop opzetten om producten te verkopen. Een website kan ervoor zorgen dat je groter publiek bereikt dan ooit en ook meer klanten kunt bereiken op een nieuwe methode. Het is raadzaam om doelen voor jezelf in te stellen voor jouw website. Dit om jouw doelen ten eerste vast te stellen, en jezelf aanmoedigen of overtuigen dat een website zinvol is voor jouw bedrijf, portfolio of plezier. Laten we beginnen met een pep talk voor jouw website!
Een website kost tijd en moeite
Elke website gaat een hoop werk inzitten, je hebt bij MijnHostingPartner.nl de mogelijkheid om snel een website te installeren en te maken. Tools of Content Management Systemen zoals WordPress, Joomla en Umbraco maken het je makkelijk om een website op te starten en te configureren. Als beginner kan je hier echter toch vaak al snel een dag of wat mee bezig zijn om dit op te zetten. Als voorbeeld dien je WordPress te installeren, Permalinks op de juiste manier in te stellen, ervoor te zorgen dat je een thema installeert en naar je wens instelt, plug-ins installeren die je helpen om jouw doelen voor de website te bereiken. En nadenken over de content van je website hosting en hoe je dit wilt presenteren. Ervaren webdesigners zullen hier hun hand niet voor omdraaien, maar als beginner zal je hier niet veel voor dienen te lezen. Maar ook even de tijd nodig hebben om dit voor elkaar te krijgen.
Zet je jezelf dus niet teveel onder druk bij de startfase van jouw website, en neem voor jezelf de tijd om in te lezen. We hebben een groot aantal artikelen in onze kennisbank die je verder helpen met een scala aan instellingen en vragen. En natuurlijk kan je altijd terecht op onze chat mocht je een vraagje hebben tijdens dit proces. We helpen je graag een stapje verder indien je vast komt te zitten.
Verwacht ook niet dat jouw website direct resultaat ziet, de realiteit is dat een website vele maanden nodig heeft om een beetje tractie te krijgen op de diverse zoeknetwerken zoals op Google, en Sociale Media. Laten we dit verder bespreken in het vervolg van deze blog post.
Doelen maken voor de eerste maand
Voor de eerste maand kan je dus voor jezelf de doelstellingen voornemen om de website geïnstalleerd te krijgen, het uiterlijk naar wens te hebben met het thema naar keuze. En de structuur van je website helder hebben. Daarna staat als eerste op de lijst om een aantal vaste pagina’s aan te maken voor jouw website. Denk hierbij aan pagina’s die de nodige informatie geven, zoals de Contact pagina, de Over ons pagina, de home pagina en andere vaste pagina’s die nauwelijks wijzigen. Vooral op de home pagina en over ons pagina is het van groot belang dat je hier voldoende aandacht aan besteed. En hier ervoor zorgt dat je hier ook een groter aantal woorden op papier zet dan bijvoorbeeld op de contact pagina. Als algemene richtlijn kan je ongeveer rekening houden met 1500 woorden per pagina.
De volgende stap is ervoor zorgen dat indien je gebruik gaat maken van Sociale media je hier de profielen voor aanmaakt. Je diverse logo’s of afbeeldingen laat maken of zelf maakt voor jouw huisstijl. En je zaken aanmaakt en opzet voor bijvoorbeeld Google Analytics, oftewel de statistieken, Google Search Console en even een breed onderzoek doet naar je niche of tak van opereren. Wie zijn er nog meer actief binnen jouw tak, en hoe pakken zijn bepaalde zaken op. Met deze informatie en stappen kan je vervolgens doorgaan naar de volgende maanden.
Doelen vaststellen voor de eerste zes maanden
Na de eerste maand heb je dus als het goed is een basis opgezet voor je website. Je bent tevreden met het uiterlijk en de basis structuur is af. Nu is het de tijd om te kloppen met je teksten. Elke website heeft content nodig, maakt niet uit wat voor website dit nu is. Een portfolio waar je jouw laatste werk laat zien, een webshop, bedrijfswebsite of blog website. Elke website heeft een bepaalde basis en frequentie van tekst nodig. Zonder zal jouw website weinig kans van slagen hebben.
We raden aan om een lijst bij te houden in je notitie app naar keuze waar je onderwerpen bijhoudt waar je over wilt schrijven. En verdere ideeën in neerzet voor je website. Een tool zoals Trello kan je hierbij ook helpen om je werkproces makkelijk in te zien voor je website. In de eerste zes maanden is het belangrijk om zoveel mogelijk content te publiceren. Dit om zoekmachines sneller jouw website op te pikken en een solide fundering te maken van content waar jouw website op kan ranken. Hiervoor worden in het begin van een website vaak de makkelijkere keywords voor getarget met minder zoekvolume. Later in de leeftijd van een website kan voor de grotere zoektermen worden geschreven. Probeer bijvoorbeeld in zes maanden 30 artikelen toegevoegd te hebben aan een webshop. 30 blog posts aan een blog website of 30 stukken normale content op andere websites. Met elke pagina tussen de 750 en 1500 woorden als baseline. Dit is dus aardig wat content wat geschreven dient te worden. We raden aan om dit op weekbasis te bekijken, en te zien of jij alles zelf schrijft, of dat je hier een tekstschrijver voor in dienst neemt. Of een collega die dit in zijn schema kan verwerken.
Doelen voor het eerste jaar en daarna
Voor het eerste jaar is natuurlijk het doel om conversies te generen van de website, na alle moeite die hier al ingestoken is voor het maken en schrijven van de content. Na een jaar zie je vaak meer terug vanuit organische zoekresultaten en heb je al wat naamsbekendheid kunnen generen op Sociale Media en andere kanalen. Nu is het natuurlijk het doel om ook wat conversies hiervan te zien. Een conversie is een gewenste actie van een bezoeker op jouw website. Dit kan zijn door het inschrijven van een nieuwsbrief. Een aankoop op je webshop, een reservering in je restaurant of een klik op een affiliatie link. Al deze zaken kunnen voor jouw visie van de website belangrijk zijn om hier mee door te blijven gaan.
Geef jezelf en je team dus ongeveer 1 jaar voor het hosten van jouw website, kijk naar de werkzaamheden die zijn uitgevoerd in dit jaar voor de website. En neem een kijkje in de conversies van het jaar sinds het lanceren van de website. Vaak zal je hierin zien dat de website een toegevoegde waarde heeft. Als dit niet het geval is dan kan je ook eens kijken bij onze partner MijnWebdesignPartner.nl, wij hebben een enthousiast team voor je klaarstaan die ook jouw website verder kunnen helpen naar succes.
En heb jij al een gameplan opgezet voor jouw nieuwe website? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram!