De identiteit van je website
Wanneer we het over de identiteit van een website hebben dan kan dit ook gezien worden als de huisstijl. Maar wat maakt de huisstijl of identiteit van een website? Dat behandelen we in deze blog post.
Het kleurenschema, de algehele organisatie, de titel, het logo, de favicon. De identiteit of huisstijl van een website kan een hoop onderdelen zijn. Hoe beslis je hierover wanneer je een nieuwe website gaat maken? Dat kan nogal een vraag zijn waar je wellicht nog niet nader bij hebt stil gestaan. Het kan echter een hoop impact hebben over hoe bezoekers met jouw website omgaan en of ze je weten te onthouden in de massa van websites op het internet.
Een huisstijl is daarom erg belangrijk om goed te hebben, dien je dit perfect te doen sinds dag 1 van je website? Dat zal niet het geval zijn. Maar hier zijn een aantal tips om te starten, en als budget het toestaat te verbeteren.
Logo van een website
Het logo van een website staat in de meeste gevallen in de linkerbovenhoek van een pagina. Dit logo kan van alles zijn. Van een combinatie van de letters van je bedrijf op een mooie manier. Of een afbeelding / tekening waar jouw bedrijf of diensten mee te maken hebben. Er zijn een groot aantal manieren om een logo te maken, of te laten maken.
Wanneer je zelf geen grafische aanleg hebt, en ook geen teamlid hebt die je hierbij kan helpen, dan raden we in de meeste gevallen aan dat je een webdesign bureau of grafische designer mee in zee gaat. Dit om naast een hoop tijd, ook uiteindelijk kosten te besparen. Een logo wat maar net OK is, en weinig indruk maakt is niet te vergelijken met een mooi ontworpen logo door een professional.
Het logo gebruik je op de website, in de mail, op je polo en op je visitekaartje. Dit om ervoor te zorgen dat elke keer waar je handen schudt (of tegenwoordig ellenbogen) een paar ogen op je logo hebt laten vallen. Dit cementeert de associatie met jouw bedrijf en jouw logo. Wat voor een hoop redenen belangrijk is, ook buiten marketing om.
Favicon instellen voor je website
Een favicon komt tot zijn recht in de browsers die bezoekers gebruiken om te navigeren naar jouw website. Een Favicon is belangrijk om snel herkenbaar te zijn in de tabbladen en ook uitnodigen om weer terug te komen. Een favicon kan je gemakkelijk maken van je bestaande logo, en zal door vrijwel elk designbureau al voor je aangemaakt zijn. Maak dit altijd een transparant logo, zodat jouw logo niet met een wit of zwart vlak er amateuristisch uitziet.
Favicons zijn gemakkelijk te gebruiken wanneer je die direct in de wwwroot van je website hosting neerzet. Hierna kunnen ze geïndexeerd worden. Ook binnen zoekmachines en sociale media.
Lettertype of font
Een lettertype of font is belangrijk om over de gehele website gelijk te houden. Dit maakt namelijk een cruciaal onderdeel uit van je huisstijl of identiteit van je website. En ziet er simpel gezegd ook raar uit als dit halverwege een pagina of tekst veranderd in een andere stijl. Mocht je een gedeelte tekst willen laten uitspringen, overweeg dan dikgedrukt (bold) te gebruiken of laat dit springen met een quote. Gemakkelijk te selecteren in WordPress en andere Content Management Systemen.
Probeer gebruik te maken van een lokaal font bij het maken van je website. En een font wat geschikt is voor vrijwel elke browser. Geen exotische fonts gebruiken dus die extern ingeladen worden, of niet toonbaar zijn in bijvoorbeeld mobiele browsers. Dit controleer je door de header informatie te controleren binnen je website door F12 te gebruiken.
Kleurenschema
Het kleurenschema van een website is met de meeste Content Management Systemen in een klik in te stellen. Zaken zoals de kleuren van een titel, een link en koppen kunnen dan in een keer worden ingesteld. Dit stel je in naar kleuren die jij het beste vindt passen bij de rest van je website. Mocht je een website over watersport hebben, dan kan je bijvoorbeeld voor een blauwe kleur gaan. Of een rode kleur voor BBQ websites. Dit is verder geheel zelf te bepalen. Echter is het daarna wel raadzaam om je ook in de grote lijnen daaraan te houden.
Dit om consequentie te behouden en naast je logo ook in de stijl herkenbaar kan worden. Kleurenschema’s kan je in WordPress websites zeer gemakkelijk instellen door de live editor. En dus ook direct zien op je website om de beste eruit te zoeken. Er zijn ook verschillende marketingonderzoeken te vinden welke kleuren het beste zijn te gebruiken.
Wat komt er naast de vermelde tips nog meer altijd standaard op je website? Laat het ons weten via een mailtje of via de chat! We horen altijd graag wat voor standaarden jij hanteert op je website.