Checklist voor een goede website
Om een website goed te noemen kan er een hoop bij te kijken komen, daarom hebben we nu een checklist voor je gemaakt die jij kan gebruiken om de meest belangrijke zaken voor jouw website snel af te kunnen vinken. Laten we beginnen met het lijstje voor jouw website!
Een website is een verantwoordelijkheid en kost het nodige werk om bij te houden, in het begin kan je wellicht onderschatten of niet in beeld hebben welke zaken je op orde dient te hebben om jouw website goed te verklaren. We willen je daarom in dit artikel een aantal tips geven over hoe jij jouw website het beste kunt gebruiken en onderhouden, om hier het meest uit te kunnen halen.
Zorg voor een goede beveiliging en backup
Soms ondergeschoven maar wellicht wel het belangrijkste van een geode website is het ervoor zorgen dat je de beveiliging op orde hebt en gebruik maakt van een backup taak om ervoor te zorgen dat wanneer er iets fout gaat, altijd nog teruggegaan kan worden naar een eerder tijdstip. Dit doe je door te zorgen voor een backup taak of Scheduled task die je kan aanmaken in het control panel, of er lokaal voor te zorgen in de website dat er een plug-in hiervoor zorgt. Back-ups zijn belangrijk om op 3 plekken op te slaan. Een kan dus bijvoorbeeld opgeslagen worden in een mapje in je hosting space. Een kan worden opgeslagen lokaal op je computer, en een kan opgeslagen worden in een dienst zoals MijnBackupPartner.nl of Google Drive. Met drie fysieke opslaglocaties kan je er in vrijwel elke denkbare situatie er nog voor zorgen dat jouw website nog teruggezet kan worden. In een website kan jaren aan werk zitten, laat dit dus niet verloren gaan.
Verdere beveiliging van een website is ook net zo belangrijk, je beveiligd de website via het gebruik van een SSL certificaat. De gegevens die bezoekers opsturen via jouw website kunnen dan niet gemakkelijk ingelezen worden door pottenkijkers. En zorgt ook voor een positief signaal, want als je dit niet hebt op je website staat er met koeienletters “Niet Veilig” in de browserbalk.
Naast een SSL certificaat dien je er ook voor te zorgen dat de website veilig is om te gebruiken. Dit doe je door bij te blijven met updates en gebruik te maken van de laatste stabiele technieken. Kies dus niet voor een onbekende partij of plug-ins met een slechte reputatie. Maar doe je huiswerk naar elk onderdeel wat je op je website activeert.
Gebruik jouw huisstijl op de website en in de mail
Elk bedrijf heeft zo zijn huisstijl, vaak worden hiervan de kleuren gebruikt vanuit het logo, of anders overal prominent in beeld komen. Zo maak je een huisstijl die herkend kan worden door je bezoekers en klanten. En is dus vaak aan te raden om overal te gaan gebruiken. Het wil niet zeggen dat je er de rest van de website zijn bestaan aan vast zit. Maar eigenlijk is dit wel het geval. Denk aan het iconische felle blauw van Coolblue, of juist het oranje van de ING. Bepaalde merken zijn intiem verbonden met hun kleuren of huisstijl.
Daarom is het ook belangrijk om de email niet te vergeten hierbij, en in de handtekening van de mail ook dezelfde kleuren en pallet te gebruiken. Dit kan je eenvoudig instellen via de webmail. Of in je lokale email programma.
Eenvoudige navigatie en contactopties zijn kraakhelder
Een website heeft over het algemeen meerdere pagina’s, alhoewel Single Page websites ook een vast gegeven ondertussen zijn. Het navigeren tussen de verschillende elementen van een pagina of website is in elk geval belangrijk. Als webmaster is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website op zowel mobiele apparaten als desktops en grote schermen geheel en goed te gebruiken is. Moderne tools en thema’s maken dit voor de meeste websites eigenaren een makkelijke opgave. Vrijwel elk WordPress thema heeft bijvoorbeeld al automatische ondersteuning voor kleinere schermen en meer.
Naast de eenvoudige navigatie op een website is het ook nodig om ervoor te zorgen dat mensen je kunnen bereiken. Dit kan op verschillende maneieren uiteraard en aan jouw de keuze welke je allemaal prominent zichtbaar maakt. Heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om te chatten, bellen of emaillen. Dan kan je deze contact opties overal neer zetten waar nodig. Een mogelijke klant haakt natuurlijk af als hij niet met je in contact kan komen.
Gebruik een teaser, freebie en Call to Actions!
Internet Marketing deelt nog steeds de fundering met alle andere vormen van offline media. Een kortingscoupon, krijgertje of goedmakertje zijn zeker Nederlanders altijd wel voor te porren. Op je website kan je de deze technieken en manieren ook nog gewoon toepassen. Dit doe je doormiddel van Pop ups en widgets, en duidelijke knoppen en links. Dit wordt ook wel Call to Action genoemd en draait natuurlijk erom de bezoekers langer vast te houden of te overtuigen tot een conversie of aankoop.
Op een website kan je bijvoorbeeld een gratis E-book, White paper of pdf bestand aanbieden om te downloaden. In ruil voor een email adres.
Sterke content houdt bezoekers langer vast
Content in welke vorm dan ook kan een bezoeker langer vasthouden op een pagina of website algemeen. Met enkel een landingspagina kan er snel uitgekeken zijn en weg geklikt. Des te langer op een website gebleven wordt des te groter de kans natuurlijk op een positieve uitkomst. Content kan hierin het verschil maken. Of dit nu in tekst vorm is of in beeldmateriaal. Een website heeft sterke content nodig. Dit maak je door uitdagende teksten en vooral ook regulier te posten. Dit kan je verder helpen om te stijgen met je maandelijkse resultaten.
Gebruik Sociale Media en meer bronnen om verkeer naar jouw website toe te halen
Sociale Media is een belangrijke bron van verkeer voor een hoop websites, maakt niet uit in welke sector je jezelf bevindt. Met een Sociale Media profiel kan je ervoor zorgen dat jouw website zowel organisch als betaald verkeer ontvangt. Betaald verkeer is natuurlijk de makkelijkste optie, aangezien je hier enkel een budget en een leuke advertentie tegenover dient te hebben staan. Organisch verkeer trekken kan in de meeste situaties een dedicatie van tijd en investeringen zijn. Met een aantal posts en dan viraal gaan op het internet lukt maar een klein percentage van de gebruikers en digitale marketers.
Ga jij ook aan de gang met deze checklist voor jouw website? Laat het ons weten via Sociale Media! We kunnen jouw website in de schijnwerper zetten!