Bounce rate wat is het en hoe ga je er mee om
Bounce rate is een metric of statistiek uit diverse Analytische tools zoals Google Analytics die je een insight geven hoe bezoekers met jouw website omgaan. Maar wat is het precies en hoe kan je dit verbeteren? En moet je dit wel willen verbeteren? Dat gaan we verder bespreken in deze blog post.
Met het lanceren van een website, of dit nu een blog of bedrijfswebsite is, heb je te maken met een hoop zaken waar je rekening mee dient te houden. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om de eerste duizend bezoekers op je website te krijgen. Of die duizend bezoekers ook zo lang mogelijk op jouw pagina vast te houden. Verschillende websites hebben andere bounce rates. En geen enkele website is hierin gelijk.
Wat is bounce rate?
Bounce rate is het percentage bezoekers op jouw website die terechtkomen op de pagina, elke pagina, op jouw website. En die hierna weer de pagina verlaten. Dus bezoekers komen binnen op je website, kijken even of niet rond en gaan daarna gelijk weer weg. Ze bezoeken maar 1 pagina op je website. Om hierna door te gaan naar een andere website, of de sessie helemaal te verlaten.
Bezoekers die hierna doorgaan naar een andere pagina op jouw website of stel je voor dat een bezoeker terecht komt op een landingspagina en hierna doorgaat naar de winkelwagen of een specifiek product. Die stap die de bezoeker neemt tussen de landingspagina en de andere pagina is dan geen bounce.
In Google Analytics zie je dit direct terug in je home scherm:
Wat is een normaal bounce rate voor verschillende soorten websites?
Een normale bounce rate is niet te benoemen in de meeste scenarios. Zie bijvoorbeeld de volgende directe quote van Google Analytics:
Waar je wel vanuit kan gaan is dat een bounce rate van 100% in een hoop websites niet te wensen is. In een webshop wil je natuurlijk dat bezoekers een tijd doorklikken op je verschillende pagina’s. Mensen komen binnen op een bepaald product of advertentie, ze lezen de beschrijving, bekijken de foto’s en gaan vervolgens door naar het winkelmandje of winkelen verder. Een bounce bij een webshop kan op elk moment gebeuren in dit proces, zodra ze binnenkomen en niet vinden wat ze zoeken, zodra ze niet naar het winkelmandje overgaan, of niet verder rondkijken op de pagina’s.
Als je een blog hebt waar je bijvoorbeeld als doel hebt om mensen verder te laten lezen op je blog dan is een hoge bounce rate ook niet wenselijk. Je wilt namelijk dat mensen en bezoekers je content lezen, niet alleen waar ze op binnen gekomen zijn, maar ook je verdere content. Maar je kan ook een blog hebben waar het doel is om mensen binnen te slepen via een artikel, en hierna direct door te pushen naar een affiliate. Bijvoorbeeld Coolblue of een van de grote jongens uit Amerika. Een hoog bounce rate is dan precies het doel, mensen komen en je wilt ze hierna direct door hebben naar de affiliate link.
Het is dus geheel afhankelijk van het type website wat je hebt, het type pagina waar je bezoekers op binnenkomen en wat je voor jezelf als doel hebt van jouw website.
Om een base line te geven hebben wij de volgende cijfers, dit hebben wij verzameld van diverse online bronnen en ook een gedeelte eigen ervaring van het beheren van duizenden websites. Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap, dus hou hier rekening mee.
Blog websites: 80 tot 95%
Webshops: 70 tot 80%
Content / bedrijvenwebsites: 60 tot 70%
Hoe kan je bounce rate verbeteren?
Bounce rate kan je verbeteren door een aantal technische zaken te verbeteren, en je content of inhoud van je website op de schop te nemen op diverse manieren. Technische zaken heeft vooral te maken met het geschikt maken van je website voor mobiel en alle andere apparaten. De snelheid optimaliseren door het gebruiken van caching, het verkleinen van en comprimeren van afbeeldingen en gebruikmaken van de snelste SSD hosting bij MijnHostingPartner.nl.
De content van je website kan een dragende factor zijn aan het bounce percentage. Komt je content bijvoorbeeld niet overeen met wat de bezoeker verwacht? Als hij of zij een artikel zoekt voor het onderhouden van schaatsen, en er maar een zinnetje daaraan is toegewijd. Dan kan je voorstellen dat die bezoeker snel weggaat.
Ook kan het zijn dat de content van je website simpelweg te kort of te lang is, of niet opgebroken in leesbare stukken. Teveel spelfouten bevat of anderzijds niet aantrekkelijk genoeg is.
Het gebruikmaken van afbeeldingen, tabellen, bullet points kunnen allemaal bijdragen aan het uitnodigen om langer op de pagina te blijven en door te gaan naar andere pagina’s.
Het verbeteren van bounce percentage is een blijvend proces en zal altijd meegenomen dienen te worden op elke pagina die je aanmaakt.
Een andere belangrijke metric, tijd op de pagina
Wat ik persoonlijk een belangrijke metric vindt, of zelfs nog wel belangrijker op de meeste websites is de tijd die bezoekers doorbrengen op je pagina, elke pagina. In vrijwel alle gevallen is een bezoeker die maar een tot twee seconden op je pagina blijft geen waardevolle bezoeker waar je wat aan hebt.
Je wilt namelijk een product verkopen op je webshop, een email van de bezoeker binnenslepen voor verder contact, dat een blog artikel gelezen wordt of dat er op een advertentie wordt geklikt. Een bezoeker die direct weer weg is heb je niet zoveel aan.
Vandaar dat de tijd die een bezoeker doorbrengt op je pagina in mijn visie tevens een belangrijke metric is om rekening mee te houden. Een waardevolle nieuwe tool die erbij is gekomen op het gebied van Analytics bijhouden is Microsoft Clarity. Op een zeer visuele wijze is in te zien hoe jouw bezoekers omgaan met jouw website. Zo kunnen gehele sessies afgespeeld worden die een gebruiker aflegt. Waar je letterlijk de muis en scrolling ziet van een bezoeker.
Wat zijn jouw bounce rates op je websites? Laat het ons weten via social media of via een andere weg waarop we bereikbaar zijn. We horen het graag!