Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Acquisitierapport binnen Google Analytics

Acquisitierapport binnen Google Analytics
MijnHostingPartner

Acquisitierapport binnen Google Analytics

Google Analytics is een uitgebreide tool die je in staat stelt om de statistieken bij te houden van je website, er zijn hier een hoop andere opties voor die je hiervoor tevens kunt gebruiken. Maar Google Analytics is hierin de standaard optie, dankzij de integratie van andere Google tools zoals AdSense, Ads, en Search Console blijft het de standaard keus voor menig website beheerder. 

Het opzetten en installeren van Google Analytics is eenvoudig en kan met een enkel stukje Javascript in je header worden geactiveerd. Als je wilt weten hoe je dit kan doen voor jouw website, kan je ons eerdere artikel hiervoor raadplegen. 

Als beginnende webmaster kan je echter door de vele functionaliteit van Google Analytics de bomen door het bos niet meer zien. Laten we in deze blog post daarom behandelen hoe je kan inzien waar jouw bezoekers vandaan komen. En hoe je dit kunt gebruiken om het beste uit jouw website te halen!

Acquisitierapport inzien

Om het Acquisitierapport in te zien binnen Google Analytics kan je navigeren via het hoofdmenu naar: 

Rapporten -> Levenscyclus -> Acquisitie -> Verkeersacquisitie 

In dit rapport zie je al het verkeer wat naar je website komt in de geselecteerde tijdspanne, de andere rapporten die je terugziet in dezelfde kop gaan voornamelijk over nieuwe gebruikers. 

Acquisitierapport binnen Google Analytics

In dit rapport zie je de meest gebruikte bronnen van verkeer naar jouw website toe. Dit zal natuurlijk verschillend zijn afhankelijk van je strategie, in dit voorbeeld is dit een content website die voornamelijk de focus legt en het marketen hiervan binnen de Google Zoekresultaten en Sociale Media bronnen. 

Acquisitierapport binnen Google Analytics

Dit rapport wordt onderverdeeld in Organic Search, wat dus de Natuurlijke resultaten zijn van gebruikers die op je website komen via de Google (en andere zoekmachines) zoekresultaten. Organic Social, wat de natuurlijke resultaten zijn van Social media kanalen. Direct, waar vaak bezoekers in worden gezet die van Sociale Media komen of direct naar jouw website navigeren. Unassigned zijn bezoekers die niet in 1 van deze bronnen vallen, en Referral, waar bezoekers van derde websites komen die niet onder Sociale Media vallen. 

Het rapport uitbreiden met zinnige informatie

Het bovenstaande rapport laat je dus globaal zien waar jouw website bezoekers vandaan komen, dit kan je nog verder uitbreiden door de volgende optie te selecteren in het lint. Sessiebron en medium

Acquisitierapport binnen Google Analytics

In plaats van Organic Search zie je dan specifiek waar jouw bezoekers vandaan komen, en wordt in dit voorbeeld met Organic Search dus verder opgebroken in Google, Bing, Yahoo, Ecosia, DuckDuckGo, en Qwant. En ook voor de andere bronnen wordt dit verder toegelicht waar dit vandaan komt. 

Een andere metric die hierin belangrijk is om in de gaten te houden is de Engagement die specifieke bronnen hebben, je kan een hoop bezoekers van een bepaalde bron hebben, maar als deze bezoekers nog geen seconde blijven op je website dan weet je of dat er wat fout gaat op de website. Of dat dit hoogstwaarschijnlijk botverkeer is. 

Actie ondernemen met deze informatie

Dit rapport is natuurlijk leuk om in te zien, maar het punt is hier om natuurlijk actie op te kunnen ondernemen. Met de geleerde informatie is het dan vervolgens op te breken in welke tactieken het meeste succes hebben, en waar nog de kansen liggen. 

Indien je verkeer zoals uit dit voorbeeld voornamelijk van Organisch zoekverkeer komen maar Sociale Media hierin achterblijft, dan is vaak ook meer tijd en energie in te zetten binnen Sociale Media kanalen. Het dient uiteraard niet af te nemen van je content productie die juist voor het meeste verkeer zorgt. AI is hierin ook een uitkomst om het werk hierin te verminderen, je kan van bestaande content binnen enkele seconden een Sociale Media post laten schrijven waar je zonder veel te hoeven aanpassen en uitzoeken dit gelijk kunt live zetten. 

Je kan ook besluiten om te investeren in het lanceren van advertenties op zowel Google als op Sociale Media, met de juiste tactiek is hier voor elk budget wel een effectieve campagne voor op te zetten. Wat je in vrijwel alle situaties snellere resultaten geeft dan natuurlijke of organische pogingen. Indien je beschikt over een marketingbudget is hier dus zeker in te duiken. Let uiteraard wel dat zodra je de advertenties stopzet het verkeer ook kan verdwijnen.

Maak dus een inventarisatie naar aanleiding van het Acquisitierapport en zie waar jouw sterke en zwakke kanten liggen, en probeer niet teveel te vertrouwen op 1 bron van verkeer. Maar je kansen hierin te spreiden. 

Wil je meer tips en trucs voor het meeste succes behalen met jouw website en hosting? Volg ons op Sociale media en neem nu jouw pakket af bij MijnHostingPartner.nl voor de juiste fundering van jouw online aanwezigheid.