Website gaan maken in 2025
Nu het einde van het jaar weer nadert zijn er altijd een hoop kleine bedrijven, freelancers, en startups die aan het overwegen zijn om een website te gaan lanceren in 2025. Deze doelstelling is een goed begin om jouw diensten of producten aan een wereldwijd publiek te kunnen aanbieden. En kan jouw bedrijf naar nieuwe hoogtes brengen. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de tools en stappen die voor je klaarstaan waarmee je eenvoudig zelf de website in elkaar kunt gaan zetten, met enig huiswerk.
Meerdere keuzes voor een website zelf te maken
Er zijn een hoop verschillende opties om een website zelf te gaan maken, van betaalde website builders zoals SquareSpace of Wix, tot zelf gehoste opties zoals WordPress of Joomla. Wat hierin het grootste verschil is, dat betaalde website builders vaak niet de website geheel van jouw is. Zolang je die website wilt behouden zit je vaak aan maandelijkse (hoge) kosten vast die je als klein bedrijf, startup of freelancer liever ergens anders aan wilt uitbesteden.
Met een eigen gehost CMS (Content Management Systeem) zoals WordPress of Joomla is de website geheel van jouw en kan je gaan en staan waar je wilt met je website. Het onderhoud aan de website valt dan wel aan jouw om bij te houden, maar is met enige inspanning eenvoudig geregeld.
Voor de meeste gebruikers raden we aan om hierom voor een eigen Content Management Systeem website te kiezen, enkel als je opzoek bent naar een one stop oplossing waar je zelf verder (vrijwel) geen technische vaardigheden nodig hebt dan raden we aan om voor een website builder in zee te gaan. Bereid jezelf dus wel voor op de hogere kosten, en mindere flexibiliteit.
Het is belangrijk om erbij te vermelden dat wij als hosting partner hier niet direct mee te maken hebben wat jij uiteindelijk kiest, wij zorgen enkel voor de fundering van de website. Oftewel het hosting pakket.
WordPress, de meest gekozen optie
WordPress is sinds vele jaren de meest gekozen optie voor gebruikers om zelf de website te gaan opzetten, dit is een eenvoudige tool die het mogelijk maakt om visueel, dus zonder te hoeven coderen, jouw website in elkaar te zetten. Wat WordPress als grootste voordeel heeft is dat dit door miljoenen gebruikers wordt gebruikt, en door duizenden developers wordt gemaakt en beheerd. Enige oplossingen voor problemen die je hebt op de website zijn in 99% van de gevallen al een oplossing voor en een kant en klare plug-in die dit probleem voor je wegneemt.
Thema installeren en aanpassen naar wens
Wat WordPress verder als groot voordeel heeft is dat je de layout van de website ontzettend eenvoudig kunt instellen, dit gaat met een van de vele duizenden thema’s die zowel gratis als betaald beschikbaar zijn. Met een geïnstalleerd thema kan je de layout en design van je website in een druk op de knop omzetten. En binnen een middagje ingesteld hebben naar wens.
Een website verder uitbreiden en inrichten
Om jouw website verder uit te breiden naast het thema kan je ook gebruikmaken van plug-ins, bij zowel Joomla als WordPress, en ook vele andere opties. Dit zijn kleinere stukjes software die specifieke wensen kunnen vervullen voor het uitbreiden van jouw website. En kunnen eenvoudig direct via de beheeromgeving worden geïnstalleerd op je website. Een legio aan functionaliteit is hiermee toe te voegen, en kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een contact formulier toe te voegen aan je website op een mooie manier. Of een carrousel toe te voegen aan je homepagina die jouw producten of diensten op een andere manier laat zien.
Wel is het aan te raden om het aantal plug-ins altijd te beperken tot het broodnodige, aangezien dit allemaal dient samen te werken met elkaar, en dit kan voor conflicten zorgen. Enige plug-ins die je geïnstalleerd hebt in het verleden en niet meer gebruikt zijn aan te raden om in zijn geheel te verwijderen, dit brengt namelijk vervuiling met zich mee als je dit niet verwijderd. En is onnodig om te bewaren.
Bereiken van nieuwe klanten
Zodra je aan de gang bent geweest met jouw website te maken en je hebt een resultaat naar tevredenheid neergezet dan is het hierna tijd om klanten en bezoekers aan te trekken naar jouw website. Dit kan ook weer op verschillende manieren, maar de drie belangrijkste methoden die je op je radar dient te hebben zijn het volgende:
Adverteren
Adverteren met name op zoekmachines zoals Google en het Displaynetwerk van Google is een van de meeste betrouwbaarste manieren om gerichte bezoekers naar jouw website te krijgen. Logischerwijs is dit enkel betaald, en zodra je dus de advertenties stop zet dan droogt ook het verkeer naar jouw website met een druk op de knop op.
Voor vele startups en kleine bedrijven is met een klein budget nog steeds veel voor elkaar te krijgen binnen Google advertenties. Aangezien je dit kosteffectief kunt inzetten met enkel relevante zoektermen. Als jouw zoekterm echter populair is bij grote bedrijven dan kan je hier al snel wel enkele euro’s per klik voor dienen te betalen. Het is dus vaak uitzoeken wat er mogelijk is binnen je budget, en hier zeker de eerste maanden flink aandacht aan te besteden om hier het meest uit te halen.
Content marketing
Content marketing is het inzetten van teksten, video’s en andere vormen van inhoud op jouw website om publiek te trekken hiernaar. Dit kan op vele verschillende manieren, maar een van de betrouwbaarste methoden is hierin een blog te onderhouden. Waar je relevante informatie deelt voor jouw doelgroep, in de vorm van nieuws, tips, of artikelen. En dit vervolgens deelt op sociale media om hier tractie op te krijgen.
Social Media marketing
Sociale Media is tevens een krachtige marketing tool die met de juiste inzet een hoop resultaten kan brengen, verschillende doelgroepen zitten op verschillende sociale media, en het is aan te raden om lid te worden van de meest populaire zoals Facebook, Instagram, X, en ook Video zoals YouTube en TikTok. Hierop kan je interessante, en vermakelijke posts opzetten met het doel om volgers te krijgen, die uiteindelijk naar jouw website toekomen. Dit is ook een vak apart, en vereist vrijwel constante aandacht om hier tractie op te krijgen. Deel dus vaak en probeer de kwaliteit in hoog vaandel te zetten. Kijk ook waar dus jouw doelgroep het meest op bevind, en probeer hier de focus op te leggen.
Verder zal in 2025 de ontwikkelingen met AI of Kunstmatige Intelligentie zich nog verder ontwikkelen. Zeker nu ook live zoekresultaten kunnen worden geraadpleegd door AI. Het wordt dus een jaar waarin spannende ontwikkelingen gaan plaatsvinden, en indien je nog geen website gestart hebt voor jouw bedrijf, dan wordt dit hoog tijd om aandacht aan te besteden.
Ben jij ook paraat om deze stappen te zetten? Zet ze samen met jouw partner in hosting, MijnHostingPartner.nl!