Online ondernemen in 2022
Online ondernemen is in de laatste jaren in een sneltrein vooruit gesprongen door het vaak genoodzaakt online voortzetten van de dienstverlening door de Corona pandemie. In 2022 zitten we hier nog steeds in, maar het gevaar wat Corona kan betekenen voor het online ondernemen is gering. Laten we met een rapport van het SIDN panel kijken hoe de online ondernemer 2022 voor zich ziet.
Het SIDN panel is een groep van 254 ondernemers die ondervraagt worden hoe zij 2022 tegemoet zagen met betrekking tot hun online diensten en verwachtingen van het jaar.
Focus ligt op het online gevonden worden
SEO of zoekmachine optimalisatie is altijd een populaire manier geweest om verkeer te trekken naar jouw bedrijfswebsite, hiervoor hoeft namelijk niet per klik betaald te worden en kan voor een lange periode zijn vruchten afwerpen. Het is echter lastig om de juiste resultaten te behalen binnen SEO en hier dient in de meeste doelgroepen aardig wat werk voor verzet te worden voordat je hier pas resultaten terugziet. SEO is ook niet op dezelfde directe manier te gebruiken zoals dit bijvoorbeeld wel kan met het adverteren op de zoekmachines of Sociale Media.
Het op een consequente basis zoekverkeer binnenhalen via SEO kan jouw bedrijf tot nieuwe hoogtes brengen. Wil je hierin advies of dit uitbesteden? Dan kan je ook eens kijken bij onze partner MijnWebdesignPartner.nl, we bieden verschillende services aan om ook jouw bedrijf te laten klimmen in de Google Zoekresultaten.
Een nieuwe lay-out van de website
Wat aangegeven wordt op de prioriteitenlijst voor 2022 is ook het vernieuwen van de layout van de website. Gebruikerservaring en het optimaliseren hiervan is een belangrijk aspect voor een hoop verschillende metrics. Een betere gebruikerservaring van de website kan leiden tot een hogere klanttevredenheid, een hoger conversiepercentage en nog veel andere positieve ontwikkelingen. Een nieuwe layout van een website kan ook meer functionaliteit toevoegen, of juist ook geschikter worden voor mobiele apparaten. Wat 2021 en de jaren hiervoor hebben laten zien is dat het online aanbieden van je diensten een onschatbare aanvulling kunnen worden met elk bedrijf. Of dit nu een restaurant is, gitaarlessen geven of een multinational bedrijf is. Het online werken kan het ouderwetse handen schudden in veel situaties vervangen.
Nieuwe layouts van websites kunnen hierom meer ingericht worden op het virtuele contact of dienstverlening en de push naar het online werken of contact zoeken wordt meer en meer aangeprezen. Veel ondernemers zien dus na het verbeteren van de online vindbaarheid in de zoekmachines een nieuwe website layout als prioriteit. Ook vaak om juist beter gevonden te kunnen worden op Google. Aangezien de gebruikerservaring en snelheid hier een onderdeel van uitmaakt.
Personeelstekort bij velen reden voor zorg
Wat ook alom wordt aangegeven door het panel van het SIDN is dat er een personeelstekort in vele kringen is, er is meer werk dan er personeel is. En bedrijven geven zelfs aan dat er nieuwe klanten niet eens meer bij kunnen aangezien bestaande orders al teveel kan zijn. Personeel tekort kan dus voor vele bedrijven extra zorgen betekenen, zeker omdat er natuurlijk ook hierdoor meer druk wordt gelegd op de bestaande medewerkers. Een situatie die voor meer ziekte en stress kan zorgen en hierdoor dus ook weer minder klanten die geholpen kunnen worden.
De main takeaway van het panel is dat de meeste ondernemers positief 2022 tegemoet ziet voor hun onderneming, maar dat hier ook zorgen bestaan die voornamelijk betrekking hebben met het personeelstekort die er landelijk bestaat. Angst over toekomstige lockdowns is voor een klein aandeel van ondernemers een reden voor zorgen. Veel ondernemers geven aan dat een lockdown alleen maar voor meer focus zal zorgen op de website, wat positief is. Elke ondernemer heeft natuurlijk zijn zorgen en prospecten dit jaar, hoe zie jij dit jaar voor je met jouw website en bedrijf? Laat het ons weten via Sociale media! We horen het graag.