Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Onbeperkt zoekresultaten scrollen komt ook naar desktop

Onbeperkt zoekresultaten scrollen komt ook naar desktop
MijnHostingPartner

Onbeperkt zoekresultaten scrollen komt ook naar desktop

De bekende tweede pagina van de Google zoekresultaten die minder verkeer ontvangen zullen anders ingedeeld gaan worden. Deze functionaliteit is al reeds bekend op mobiele zoekresultaten, maar gaat nu ook uitgerold worden naar de desktop resultaten.  Met een uitrolling van de laatste Google Helpful Content update is deze update gekomen voor US en UK resultaten. En zal met de tijd ook uitgerold worden naar Nederland. Laten we een kijkje nemen naar hoe dit in elkaar steekt, en wat dit kan gaan veranderen. 

Het onbeperkt scrollen van de zoekresultaten – De gebruikerservaring

De gebruikerservaring van de traditionele manier om meer zoekresultaten op te vragen, dus het navigeren naar de tweede pagina van Google, is altijd een flinke stap geweest voor gebruikers om te overbruggen. Daar stamt ook de bekende mop uit;  

Waar kan je het beste een lijk verstoppen? De tweede pagina van Google. 

Met het onbeperkt scrollen van de zoekresultaten wordt deze stap een heel stuk eenvoudiger gemaakt voor gebruikers, en is daarom van een design en UX oogpunt een welkome aanvulling op de zoekresultaten. Het is namelijk een natuurlijk iets om door te blijven scrollen als je meer informatie nodig hebt of wilt inzien, dit zie je ook aan websites als Facebook, Instagram en andere sociale media. Zolang er gescrold wordt blijven mensen langer op een bepaalde pagina. 

De resultaten zijn echter niet geheel onbeperkt, ze houden namelijk op na de zesde pagina van de zoekresultaten. En zullen dus hierna suggesties gaan geven voor andere zoektermen. Want na zes pagina’s nog steeds de juiste informatie nog niet gevonden te hebben zal onwaarschijnlijk zijn. 

Tweede pagina is toegankelijker voor de doorsnee gebruiker

Met de traditionele indeling zoals wij dit nu op dit moment nog in Nederland hebben zijn de zoekresultaten die op een tweede pagina staan eigenlijk verborgen voor een groot aandeel van de gebruikers. Er is namelijk maar een klein percentage wat doorgaat naar de tweede pagina van Google voor zijn zoekopdracht. Dit zal je ook merken als je voor een bepaalde zoekterm op de tweede pagina staat, en een andere zoekterm waarin je in de eerste vijf resultaten terugkomt. Het verschil is enorm. 

Het simpele door scrollen naar de tweede pagina zal hierin een aanwinst zijn en kansen mogelijk maken voor zoekresultaten die nu nog lager scoren. In het beste scenario kan het namelijk zijn dat gebruikers op jouw resultaat klikken, een prettige gebruikerservaring hebben, en hierdoor jouw zoekresultaat positie hierdoor omhoog werken. Je kan dus stijgingen zien in het aantal kliks, het aantal vertoningen en dus in het beste geval een stijging zien in jouw positie.  

Scheiding zal gekenmerkt worden met advertenties en “Mensen zoeken ook naar”

De scheiding tussen de eerste en tweede pagina zal gekenmerkt worden met het element van “Mensen zoeken ook naar”, met enige suggesties dus voor andere zoektermen die wellicht meer van toepassing zijn op de query. Verder is het ook mogelijk dat Google hierin nog enige wijzigingen in maakt en wellicht ook advertenties hiertussen zal gaan tonen. Maar dit is nog niet met zekerheid te zeggen,  Nederland en België zullen dus hoe dan ook even geduld dienen te hebben voordat dit naar de wereldwijde zoekresultaten zal worden uitgebreid. Houdt hiervoor ons laatste nieuws in de gaten van onze blog posts. We zullen hierin een update geven wanneer dit gewijzigd is. 

Wat denk jij van deze interessante ontwikkeling binnen de Google Zoekresultaten en het gebruik hierin? Laat het ons weten via Sociale Media! We kijken uit naar jouw denkwijze hierin.