Je website voorbereiden op 2023
Het is weer bijna zover, het nieuwe jaar komt steeds dichterbij gekropen, ga jij jouw drukste weken in met de kerst met je online webwinkel? Of ben je langzaamaan aan het voorbereiden op de wintervakantie met de zaak? Het is aan te raden om in deze periode een aantal zaken voorzelf in te plannen en rekening mee te houden. Zodat jij het nieuwe jaar met de juiste voet kunt gaan beginnen! Laten we een kijkje nemen in een aantal onderdelen die je kunt gaan opnemen in een jaarrapport. En een aantal tips behandelen waar je volgend jaar je voordeel mee kunt doen.
Zaken die op je planning dienen te staan
Een website heb je in de meeste gevallen niet voor een jaartje, wellicht heb je wel dit jaar jouw reisblog in elkaar gezet, je webshop gestart, een portfolio in elkaar gezet voor je freelance opdrachten, of eindelijk je bedrijvenwebsite gemaakt. In websites maken zelf kan zoveel tijd in gaan zitten als je zelf verkiest, in het maken van de content van een website gaat echter vaak langer in zitten. En is een proces van vaak jaren waarin een website wordt uitgebouwd. Of dit nu content in de vorm van meer producten is voor een webshop, diensten voor een bedrijf, of artikelen en posts voor je blog.
In 2023 zullen er ook weer de nodige Google zoek updates komen, en zal het dus ook weer in het volgende jaar een kwestie zijn van de richtlijnen van Google zo goed mogelijk te volgen. Blijf dus bovenop de ontwikkelingen die hierop uitkomen en probeer jezelf hierin flexibel in te stellen.
Het overschakelen naar Google Analytics 4
In 2023 zal Google Universal Analytics ophouden met ondersteund worden, het zal dus noodzakelijk zijn om over te stappen naar de nieuwe of laatste versie Google Analytics 4. Deze overstap is beter zo snel mogelijk te maken als je dit nog niet hebt gedaan. Dit om zoveel mogelijk historie alvast op te bouwen in het nieuwe project. Als je hiermee wacht tot het laatste moment dan kan je data kwijtraken van je website. Plan dit dus nu voor jezelf in om gelijk over te zetten in het nieuwe jaar. Of over te schakelen op een andere methode als je niet gebruik wilt gaan maken van Google Analytics 4.
Het opmaken van een jaarrapport
Het opmaken van een jaarrapport kan je jaarlijks bijhouden om je voortgang in beeld te hebben. Met een jaarrapport kan je bijvoorbeeld je totale paginaweergaven bijhouden, de bronnen waar het verkeer vandaan is gekomen en je verdere belangrijke cijfers zoals je totale omzet. Als je dit jaarlijks in beeld hebt dan kan je bijhouden in het volgende jaar of dit gestegen is of gekrompen. En krijg je een totaal beeld in plaats van enkel een maandoverzicht.
Kijk naar de content strategie van het laatste jaar
De content van een website zal altijd op een van de eerste plekken staan voor een website. De content kan vele vormen aannemen afhankelijk van je website, en kan bijvoorbeeld bestaan uit blog posts, landingspagina’s en reguliere producten die toegevoegd zijn aan een webshop. Wanneer je hier het laatste jaar weinig in bent opgeschoten dan is het een goed voornemen om dit hoger op de lijst te zetten voor 2023. Met de juiste content kan je namelijk een hoop bereiken in niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jouw ranking binnen de zoekmachines. En zou je dus minder afhankelijk kunnen worden van het adverteren op diverse kanalen.
Controleer de pijn en groeipunten van je website
Elke website en bedrijf heeft zoon zijn punten waar het best op wordt gescoord, en zijn producten, pagina’s of diensten waar minder hoog mee wordt gescoord. Kijk dus naar jouw resultaten in jouw jaarrapport van je website hosting om te bepalen welke dit exact zijn. En probeer bijvoorbeeld meer content te ontwikkelen en advertenties in te zetten voor een item wat lager presteert. Met het omhooghalen van jouw minder presterende producten of het aanprijzen van wellicht vergeten diensten kan je een aardig verschil maken in de omzet van je bestaande klantenportfolio.
Zet dit dus ook op de actielijst voor je website, het kan ook verder losstaan van je klanten en omzet. En bijvoorbeeld meer wijzen naar het bijwerken van een bepaald technisch onderdeel. Of het toevoegen van nog ontbrekende informatie.
Website geheel bijgewerkt en een backup?
Voordat je het nieuwe jaar begint is het een goed tijdstip om alvast een volledige website backup te maken alvorens de website in zijn geheel bij te werken. Indien je nog geen automatische backup maakt van zowel je website als database dan kan je dit gemakkelijk instellen via het Control panel met de Scheduled Tasks. Wanneer je dit eenmaal ingesteld hebt hoef je hier verder geen handmatige actie voor uit te richten, we raden alleen aan om dit op een maandelijkse basis te controleren en bij te werken waar nodig. Teveel backup bestanden kan namelijk onnodig schijfruimte innemen.
Ook kan je een keer overwegen om in het nieuwe jaar jouw website bij te werken met een nieuw thema of uiterlijk, binnen WordPress en andere Content Management Systemen is dit een gemakkelijke opgave. Waar toch wel vaak het een en ander aan meer werk mee bij komt kijken. Doe hier dus altijd wel je huiswerk naar en bereid je hier goed op voor met een volledige backup. Dan kan je altijd nog terug wanneer er iets fout gaat.
Ben jij al klaar voor 2023? Wat staat bij jouw op de agenda in het nieuwe jaar? Laat het ons weten!