Google Product review algoritme update
Een nieuwe maand en een nieuwe Google Algoritme update zit er ook weer aan te komen, de laatste paar maanden zijn er meerdere pushes geweest van Google. Met allemaal zijdelings gefocust om lage content te ontdekken en weg te halen of te laten zakken in de zoekmachines. Laten we een kijkje nemen naar wat bekend is van de update die volgende week gaat beginnen met uitrollen in Amerika. En wat dit voor jouw website resultaten kan gaan betekenen.
Net zoals elke Google Update kan het aardig wat opschudden in de zoekresultaten van jouw website. Met elke update kan je namelijk vooraan getrokken worden, of zal je weer op de tweede pagina achteraan kunnen sluiten. Veel websites zijn namelijk constant in ontwikkeling en Google staat hier niet stil mee. Met het aanbieden van content die gericht is op de reviews van producten specifiek, is ook een hele hoop lage kwaliteit content beschikbaar. Vaak van auteurs die het product nog niet in handen hebben gehad, en vooral de informatie en plus en min punten van andere bronnen halen. Hier zijn al een aantal updates voor geweest, maar wordt dus nog verder weer uitgepakt in deze update.
Behulpzame content update
Behulpzame content is natuurlijk een vage term, maar komt erop neer dat content een gebruiker verder dient te helpen in het verzien van informatie over een specifiek product. Of verder kan helpen in de keuze tussen een selectie producten voor een doel wat ze willen bereiken. Hier is dus al eerder in juli een update voor geweest om hier een hoop lage kwaliteit content, en vooral content gemaakt door kunstmatige intelligentie eruit te pluizen. Dit om ervoor te zorgen dat bezoekers niet enkel maar gemolken worden voor de advertentie opbrengsten en de affiliatie inkomsten. Maar er ook daadwerkelijk wat aan hebben.
Google vermeld expliciet:
“To this end, we're launching what we're calling the “helpful content update” that's part of a broader effort to ensure people see more original, helpful content written by people, for people, in search results.”
Focus leggen op “Mensen eerst content”
De teksten dus schrijven voor mensen eerst en dus niet voor de crawlers van Google wordt gezien als een hoofdprioriteit, wanneer je de tekst enkel optimaliseert en bijvoorbeeld onnatuurlijk om de paar zinnen het keyword erin verwerkt. Dan kan dit al negatief werken voor de gebruiker die uiteindelijk de tekst probeert te lezen.
Kijk dus nog een keer kritisch naar je huidige teksten, en probeer je in te beelden wat een uiteindelijke bezoeker het fijnst vindt.
Content gemaakt door Kunstmatige Intelligentie
Content gemaakt door A.I. wordt niet gezien als behulpzaam met betrekking tot een hele hoop verschillende doeleinden. Hier in deze update specifiek, waarin product reviews centraal staan. Kan het in geen geval nog zijn dat een A.I. een unieke Insight kan bieden in een product als door een goed geschreven review door een mens. Google keurt hier dus deze websites voor af, en enige resultaten proberen ze hier eruit te filteren.
Het vermijden van content ontwikkelen die puur en alleen zoekmachine geoptimaliseerd zijn
Google raadt dus aan om content te schrijven voor mensen en bezoekers eerst, en dus niet enkel maar bezig bent met het optimaliseren van jouw content voor Google. Dit kan natuurlijk ook niet geheel duidelijk zijn hoe je dit kunt bepalen. Gelukkig heeft Google zelf een aantal richtlijnen hiervoor uitgezet die je kunt gebruiken om hier jouw content mee te maken.
Deze zijn op de volgende link nog even te bestuderen:
https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update
Wat dit betekend voor veel bloggers
Veel hobby bloggers zullen niet veel merken, er wordt immers vaak geschreven met passie over een bepaald product of hobby. De grotere bedrijven en blogs die tot een bedrijf zijn gegroeid zullen hier vaak meer van de impact van voelen. Naarmate ene blog of content website groeit wordt er vaak ook meer en meer geschreven door externe schrijvers. Aangezien content altijd een grote tijdsinvestering is voor elk bedrijf. Kwaliteit kan daarom als er niet opgelet wordt sterk achteruit gaan.
Een quote die ik er nog bij wil pakken uit het artikel van Google zelf is het volgende:
“Are you writing to a particular word count because you've heard or read that Google has a preferred word count? (No, we don't).”
Er is namelijk een lange tijd al de gedachte dat Google het wordcount bijhoudt en de langere artikelen meer bovenaan zet. Dit is echter vaak niet het geval. En wordt hier dus ook nog een keer bevestigd in deze update. Wordcount zal dus meer een richtlijn zijn ook weer na deze update, probeer niet kunstmatig content erbij toe te voegen die per saldo geen waarde heeft. Gebakken lucht wordt ook dus niet door Google gewaardeerd, naast de belangrijkste, de bezoeker.
Ben je gespannen je ranking aan het controleren? Of verwacht je geen problemen met jouw Google Resultaten? Laat het ons weten via Sociale Media!