Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Google Analytics 4 update

Google Analytics 4 update
MijnHostingPartner

Google Analytics 4 update

Google Analytics is een van de meest gebruikte methodes om bij te houden hoe jouw website of applicatie presteert. Met de laatste update is er een nieuwe property bijgekomen waar een aantal zaken anders zijn. Laten we dit behandelen in deze blog post. 

Er zijn een aantal andere partijen die ook geschikt zijn voor het bijhouden van je website statistieken, we hebben er ook een aantal bij ons in de kennisbank behandeld. Echter wordt Google Analytics het meeste gebruikt door zijn vele mogelijkheden en insights. En aangezien vrijwel iedereen het gebruikt is het ook het makkelijkst om te implementeren in bijvoorbeeld websites die met WordPress zijn gemaakt. Met de laatste update zijn de volgende zaken er nog bijgekomen en verbeterd ten opzichte van de vorige versies van Google Analytics. 

Nieuwe Artificial Intelligence insights en prospecten

AI insights zijn al een poosje beschikbaar met eerdere versies van Google Analytics, er zijn in deze update nog een aantal extra insights bijgekomen. De insights kunnen gebruikt worden om snel interessante snelle rapporten te creëren die gebruikt kunnen worden om data te vergelijken en te verbeteren. Zo kan je snel laten opzoeken hoe de bounce rate de afgelopen 7 dagen is veranderd en hoeveel bezoekers uit welk land er bijgekomen zijn. Als enkele voorbeelden. 

De nieuwe insights in Google Analytics 4 kunnen nu ook gebruikt worden om automatisch een notificatie te mailen als bijvoorbeeld er meer vraag ontstaat naar een product in je webshop. Dit geeft je de mogelijkheid om sneller te reageren en bijvoorbeeld je voorraad wat meer uit te breiden. Of simpelweg een melding krijgen wanneer een product populairder wordt in jouw webshop. Ook kunnen er zo insights ontstaan waarmee je een bericht krijgt van een specifieke doelgroep die meer converteert dan een andere. Dit geeft je ook weer de mogelijkheid om sneller hierop in te spelen. En dit niet meer handmatig hoeft na te gaan in je Google Analytics rapporten. 

Diepere integratie met Google Ads

Met het adverteren met Google Ads zijn er nu ook meer insights en mogelijkheden met Google Analytics 4. Zo communiceren beide platforms nu beter met elkaar. En kan zodra een bezoeker of klant de gewenste actie heeft uitgevoerd via een advertentie nu automatisch niet meer geretarget te worden. Dit om dubbele kosten te voorkomen. Iets wat marketers natuurlijk het liefste hebben. 

Verder is er nu ook een integratie met YouTube aanwezig die het mogelijk maakt om daar ook de advertenties van in te zien. Als je dus een advertentie hebt lopen op YouTube voor je bedrijf kan je dus nu dit ook inzien binnen Google Analytics 4. 

Rapporten binnen Google Analytics 4

De rapporten zijn ook flink op de schop genomen met Google Analytics 4, zo wordt de focus meer en meer gelegd op de Lifecycle van de klant of bezoeker. Zo kan er meer gekeken worden naar de reis die een bepaalde bezoeker aflegt op je website hosting of webshop hosting

Zo kan je bijvoorbeeld zien welke stappen een klant neemt en via welke kanalen hij binnenkomt. Dit allemaal in een eenvoudig in te zien rapport wat binnen een paar klikken gegenereerd is. Zo kunnen er unieke insights worden verkregen met minimale moeite.  En ook of een klant nog even rond blijft hangen na een aankoop of direct vertrekt.

De nieuwe ervaring die Analytics biedt marketers ook een meer complete visie over hoe dit allemaal in te zien is op de verschillende kanalen. Dit biedt een prettigere ervaring dan voorheen waar eerst haast een cursus voor nodig was om alles eruit te halen. Google wil dit toegankelijker maken voor iedereen.

Gebeurtenis tracking zonder extra code

Voorheen was het noodzakelijk om voor extra tracking zoals het vegen van de pagina en bepaalde gebeurtenissen extra code in te voegen aan de Google Analytics tag. Dit is nu niet meer noodzakelijk aangezien dit er automatisch nu bijkomt.  Ook Google Tag manager is niet meer nodig om hetzelfde te bereiken. Dit is echter wel iets trager en is typisch de volgende dag pas zichtbaar. 

GDPR en CCPA

Om aan de gegevensverwerkingswetten te voldoen zijn er nu ook een aantal stappen genomen om dit eenvoudiger te maken. Meer uitleg en een Consent modus die toe te voegen is zorgt ervoor dat je naar behoren omgaat met de verschillende Europese wetten. En die uit Californië.Zo kunnen er verschillende onderdelen aan en uit worden gezet om te voldoen aan de verschillende regelgevingen. 

Toekomst zonder cookies

Cookies van derde partijen zullen langzaam maar zeker uit gefaseerd gaan worden. Hierop anticipeert Google Analytics door meer en meer gebruik te gaan maken van Machine learning om de gaten in de data op te vullen. In de volgende uitgaven van Google Analytics zullen hier ook steeds meer de focus op worden gelegd om dit te verbeteren.Schakel jij gelijk over naar de nieuwe property? Of blijf je nog bij de oude? Laat het ons weten!