DuckDuckGo en Ecosia Nemen ze marktaandeel over
Zoekmachines zijn er meer dan ooit, maar degene die nog steeds regeert is natuurlijk de Google zoekmachine. Er zijn echter een aantal interresante zoekmachines in de laatste jaren bijgekomen. Hoe presteren die tegenwoordig? Laten we het behandelen in deze blog post.
Eerder behandeld in onze blog posts, de zoekmachines hebben beide een uniek selling point wat ze apart zet van zoekmachines zoals Bing of Google. Zoekmachines maken een groot deel uit van onze online levensstijl. En gebruikt de gemiddelde persoon vaker op een dag dan dat ze eten. Het is een tweede natuur geworden om een nieuw product op te zoeken via een zoekmachine, een nieuwsbericht te bevestigen, of simpelweg op te zoeken hoe je een keukenmes het beste slijpt. Zoekmachines maken een dagelijks onderdeel uit van velen. En heeft dus daarom een hoop invloed op een hoop verschillende zaken.
Google is natuurlijk het begrip in de zoekmachine wereld. En staat op telefoons, laptops en desktops standaard al als voorkeur zoekmachine voor geinstalleerd. Echter heb je een hoop verschillende opties hiervoor. Onlangs in het nieuws gekomen voor de Android telefoons, consumenten moeten nu een optie kunnen selecteren tijdens het eerste opstarten. Een stap in de juiste richting om de consument een optie te geven in een markt die van groot belang is.
DuckDuckGo waar staan ze voor?
DuckDuckGo zet een hoofdzaak voorop, privacy. Met hun belofte en aangetoonde data bewaren ze geen profiel van je wanneer je bijvoorbeeld naar een nieuwe stofzuiger zoekt. Ook zijn de zoekresultaten niet overspoelt met advertenties en voorgestelde content. Dit maakt het een zeer prettige ervaring voor iedereen die zijn privacy serieus neemt.
Combineer de DuckDuckGo browser met een browser zoals Brave om het meest te halen uit de voordelen. Met Brave blokkeer je tracking software die het mogelijk maakt om tussen verschillende websites je te volgen via Facebook pixels, Advertenties en Linkedin marketing. Met elke zoekopdracht die je maakt via DuckDuckGo heb je vervolgens geen profiel van je zoekopdrachten opgebouwd. Wat je het voordeel geeft om anoniem(er) gebruik te maken van het internet.
Gebaseerd op Microsoft Bing heeft DuckDuckGo het algoritme hiervan in gebruik. Met hun privacy maatregelingen hier overheen. Wat je betrouwbare zoekresultaten geeft in een ander jasje.
Het groene alternatief, Ecosia
Ecosia is tevens een relatief nieuwe zoekmachines die we in eerdere jaren al behandeld hebben in onze blog posts. Maar heeft al een verrassend aantal gebruikers weten te veroveren. Met hun groene initiatief worden er bomen geplant over de gehele wereld om een impact te hebben op hun wijze in de strijd tegen klimaatverandering.
Een politiek geladen onderwerp waar iedereen een ander optiek in kan hebben, maakt een zoekopdracht via Ecosia een deel van hun inkomsten beschikbaar voor het planten van bomen. Iets waar iedereen het wel mee eens over kan zijn dat dit een goed plan is.
Ook Ecosia maakt gebruik van een aantal manieren om de privacy op een andere manier te waarborgen, waar het na een week de persoonlijke data omzet in anonieme data. Ook Ecosia heeft als ruggengraat de Bing zoekmachine van Microsoft.
Voorbeeld van de zoekresultaten tussen de twee
Alhoewel ze allentwee gebruikmaken van het Bing zoek algoritme zie je toch een aantal verschillen in de zoekresultaten. Aangezien ik koffie zit te drinken uit een Cafetiere of French press leek me dit een mooi voorbeeld van een zoekopdracht. In beide zoekmachines zoek ik naar de volgende term:
“koffie zetten met cafetieres”
Het volgende resultaat zie je terug in Ecosia:
En het volgende resultaat via DuckDuckGo:
Er zijn een aantal zaken die mij direct opvielen, en jou wellicht ook. Binnen Ecosia zie je gelijk een drietal advertenties in de eerste 3 zoekresultaten, in combinatie met 3 advertenties aan de zijkant van de pagina. In de zoekresultaten zie ik niet direct terug dat dit ook daadwerkelijk advertenties zijn. Er wordt hier onderscheid gemaakt in een miniscuul puntje voor de URL zelf.
Binnen DuckDuckGo is dit vele malen overzichtelijker door het duidelijk tonen van [AD] aan de zijkant van de advertenties. Hieronder komen de zoekresultaten. In de natuurlijke zoekresultaten zie je ook een klein verschil, namelijk dat het allereerste resultaat omgedraaid is. Beide eerste resultaten zijn artikelen van blogs of affiliate websites die een onderzoek hebben gedaan hoe je de beste koffie zet hierin. En natuurlijk hopen dat je op een advertentie klikt binnen de site. Vele soortgelijke websites worden met groot succes ook gehost in de hosting van MijnHostingPartner.nl.
De cijfers waar het om draait
Natuurlijk zijn harde cijfers belangrijk in dit soort onderzoeken, echter wil ik nog even benadrukken dat veranderingen in deze markt vaak langzaam gaan en een proces zijn. Ook gebruikers die voornamelijk gebruikmaken van Ecosia of DuckDuckGo gebruiken dit vaak nog naast Google als hun hoofd zoekmachine. Gewoontes en gewenning zijn moeilijk over te schakelen.
Het marktaandeel van Zoekmachines in Nederland zijn als volgt duidelijk gemaakt in onderstaande tabel, (Bron: Statcounter)
Bing | DuckDuckGo | Yahoo | Ecosia | |||
94.54 % | 3.32% | 0.81% | 0.62% | 0.32% |
Zoals je ziet is Google nog mijlenver de meest gebruikte zoekmachine. Bing zal een inhaalslag gaan maken nu veel gebruikers van de vernieuwde Microsoft Edge browser gebruik gaan maken. En daarbij Bing gebruiken als hoofdzoekmachine. Waar Ecosia en DuckDuckGo nog steeds onder de 1 procent zetten van het marktaandeel. Zal dit in de toekomst naarmate hier meer informatie over komt naar mijn verwachting uitbreiden. Zal in 2021 opeens een grote verschuiving komen naar andere zoekmachines? De tijd zal het leren, maar zoals het er nu naar uitziet zal dit niet het geval zijn.