Brave Search nieuwe default
Vanaf de laatste versie van de populaire internet browser Brave, zal de standaard zoekmachine van deze browser in de URL balk vervangen worden door hun eigen zoekmachine. Dit heeft natuurlijk een groot impact op de browser, en zat er al een tijdje aan te komen nadat bekend werd dat ze met hun eigen privacy vriendelijke zoekmachine bezig zijn. Laten we even verder bekijken waar deze zoekmachine voor staat, en hoe hij verder in elkaar steekt om te gebruiken.
Er zijn natuurlijk al een lange periode een aantal verschillende opties qua zoekmachines beschikbaar. Denk aan zoekmachines zoals Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Ecosia en uiteraard de gigant, Google. Al deze zoekmachines hebben een bepaalde gebruikersbasis en allen fungeren ze als doel om de beste zoekresultaten te serveren aan gebruikers die naar iets op zoek zijn. Of dit nu een restaurant is, een verschil tussen een product, een introductie tot een sport of ga zo maar verder. Een zoekopdracht wordt uitgevoerd door iedereen en voor elke vraag. Een lange periode is de absolute koning onder de gebruikers Google. Dit dankzij het algoritme wat ze toepassen om de zoekresultaten zo goed mogelijk te maken voor de eindgebruiker. Ten koste van privacy in de ogen van Brave en andere partijen. Laten we daarom kijken wat de zoekmachine van Brave, of Brave Search anders maakt en hoe jij deze nieuwe zoekmachine kunt gaan gebruiken.
De zoekmachine van Brave
De zoekmachine van Brave zal als standaard worden gehandhaafd in de nieuwe versies van de browser en zal hierdoor veel meer gebruikt gaan worden naarmate de gebruikers overstappen. Dit geeft natuurlijk ook weer meer gebruikers de kans om de brave zoekmachine te gebruiken, wat op termijn ook weer betere zoekresultaten verzorgd. Met meer data en meer gebruikers kan elke zoekmachine namelijk de resultaten verbeteren.
Brave search staat voor het respecteren van jouw privacy als gebruiker en zorgt ervoor dat jouw persoonlijke data en zoekgedrag niet bijgehouden worden zoals dit wel gebeurd in zoekmachines zoals Google. Met Brave search wil het echter niet zeggen dat je helemaal geen advertenties te zien krijgt, zoals je dit standaard in alle zoekmachines wel hebt. Maar ook deze advertenties maken geen gebruik van geavanceerde tracking met de Brave Browser zodat je achtervolgt wordt door dergelijke advertenties in je email, en op andere websites.
Gebruik de nieuwe zoekmachine van Brave gemakkelijk door de browser up te daten in zowel Android of desktop om hem gelijk te gaan gebruiken. Lees ook onze eerdere blog post wat er nog dieper induikt wat er precies anders is aan de zoekmachine en browser. En hoe jij die met gerust hart kunt gebruiken voor al jouw internet gebruik.
Er zal op termijn ook een versie verschijnen van Brave die het mogelijk maakt om voor een vast bedrag in de maand helemaal geen advertenties te zien te krijgen. En maakt het dus geheel een advertentie loze ervaring voor iedereen die hiernaar op zoek is. Op die manier is jouw data het product niet meer, maar betaal je gewoon voor deze dienst. Net zoals bijvoorbeeld de hosting van MijnHostingPartner.nl waar je ook vrij in het gebruik bent.
Brave zoeken maakt het ook mogelijk om mee te doen aan het Web discovery project, waardoor het mogelijk wordt om de zoekmachine te verbeteren door het bijdragen van jouw zoekgedrag op een vrijwillige en anonieme basis. Des te meer mensen dus meedoen hieraan des te beter de zoekresultaten voor iedereen worden.
De monopoly
Google is al een ruime tijd heer en meester over alle zoekopdrachten, met zijn enorme gebruikers basis is er een monopoly aanwezig die maar lastig te doorbreken is. Brave is een van de partijen die dit graag doorbroken ziet. Wat denk jij? Wordt dit de nieuwe zoekmachine die steeds meer gebruikers krijgt? Of zal deze in de vergetelheid raken zoals veel van zijn voorgangers?
Ik denk persoonlijk dat Brave een interessant concept heeft opgezet met zijn rewards programma en vele andere al gemaakte zetten. En kijk dus uit naar wat de toekomst zal brengen. Een ding is zeker, monopolies zoals Google heeft is vaak een negatief fenomeen en concurrentie zorgt voor groei en alternatieven. We zullen zien of de gemaakte stappen door Brave genoeg zullen zijn. En of ze actie bij woorden kunnen waarmaken. Lees nu de volledige bron bij Brave zelf:
https://brave.com/search-and-web-discovery/
En laat ons je gedachten weten via Sociale Media!