Wat is een huisstijl?
Zodra je een bedrijf wilt gaan beginnen dan krijg je met een hele hoop begrippen en termen op je af, huisstijl is hier een van. Laten we in deze blog bespreken wat dit precies kan inhouden, En hoe je dit kunt gaan ontwerpen en indelen binnen je website.
Met een bedrijf starten moet je een hoop voor rekening nemen, naast het vergaren van je eerste klanten dien je ook een aardige waslijst aan regels opstellen en juridisch correct bezig zijn. Het relatief eenvoudige onderdeel is een website starten en hierin de eerste stappen zetten om je diensten of producten erin te zetten. De huisstijl komt dan al snel aan bod hierin, laten we beginnen wat je hiervoor kunt gaan gebruiken!
Huisstijl op een website
Met de huisstijl op een website wordt bedoelt welk lettertype je hanteert of font op een website. De media die op de website verschijnt, de kleuren die gehanteerd worden en hoe de vormgeving van je pagina’s eruit ziet. Veel thema’s of templates die bij een website kunnen worden geïnstalleerd hebben hier vaak al een standaard vormgeving voor ingericht. Die vervolgens gemakkelijk aan te passen is naar je wensen. Met Content Management Systemen zoals WordPress en Joomla maak je dit gehele proces een stuk eenvoudiger. Deze Content Management Systemen zijn gemakkelijk te installeren bij MijnHostingPartner.nl, en kunnen met ons Totaal SSD hosting pakket uitstekend worden gehost. Voor een voordelige jaarlijkse prijs heb je dan alles al geregeld om los te gaan met je bedrijvenwebsite.
Wanneer je jezelf even een paar uur gunt binnen de WordPress customizer kan je een vrijwel uniek resultaat neerzetten met al je aanpassingen, zoals je bijvoorbeeld hieronder ziet zijn vrijwel alle instellingen op een visuele manier te beheren. En kan je dus voor haast elk item op je website wel een aanpassing doorvoeren:
Of je kan dit geheel standaard laten en dat bestempelen als je huisstijl, dit is voor vele eerste designs met een website vaak al genoeg. Kies dan simpelweg een thema uit die het meest overeenkomt met je wensen. Om meer te weten te komen over de vele gratis WordPress thema’s die beschikbaar zijn kan je een kijkje nemen in onze vorige blog posts. Waar we dieper op ingaan wat hier in bijkomt.
Huisstijl binnen het mailverkeer
De huisstijl komt ook van pas in je mail verkeer, om je klanten en mogelijke klanten beter te benaderen kan je het beste in al je mail verkeer dezelfde stijl gebruiken. Dit komt namelijk professioneler over. Maak dus vooral gebruik van je onbeperkte mail adressen in je pakket, en gebruik jouw eigen domeinnaam om te e-mailen. In plaats van een gratis provider zoals een Gmail of outlook adres. Daarnaast kan je binnen je email het lettertype ook weer gelijkstellen met je website, en elke mail eindigen met een persoonlijke handtekening. Vermeld hierin je rol binnen het bedrijf, je contactgegevens en een link naar je website. Ook is het mogelijk om hierin je logo te verwerken, of je foto om gelijk persoonlijker te kunnen mailen met bedrijven of klanten.
Neem voor deze instellingen eens een kijkje binnen onze webmail, of kijk in het programma wat je gebruikt voor het beheren van de mail. Veel van dergelijke instellingen zijn op 1 plek in te stellen. Waardoor je niet voor elke mail dit apart zou dienen in te stellen.
Over het algemeen is het raadzaam om vanuit 1 plek te werken binnen je mail adres, en dus of te kiezen uit onze webmail of een vast programma. En de email op de telefoon enkel te gebruiken voor het bijhouden van je Inbox en de kortere mails. Met een fysiek toetsenbord en je huisstijl binnen je mailprogramma is dit nu eenmaal makkelijker bij te houden dan op een kleiner telefoonscherm.
Huisstijl toepassen binnen je facturen
Voor je facturen is het belangrijk dat je hiervoor een vast uiterlijk vaststelt en dit ook zo gebruikt, of je nu elke factuur nog handmatig maakt, of je gebruikt hiervoor een boekhoudingspakket. Zorg ervoor dat je jouw facturen een betrouwbaar uiterlijk geeft, met hierin je logo verwerkt en je overige huisstijl. Zoals hetzelfde lettertype weer als in de email en website.
Kantoorpand, briefpapier en andere offline uitingen hiervan
Na het ontwerp van je logo en huisstijl is het ook belangrijk om dit door te voeren op andere uitingen van je bedrijf. Denk hierbij aan een standaard briefpapier in elkaar te zetten, je logo mooi uitdrukken en te hangen binnen je bedrijf. En andere offline uitingen hiervan paraat te hebben. Zoals ook een mooi visitekaartje wat je kan geven tijdens ontmoetingen van mogelijke klanten of partners. Zeker op conferenties en andere ontmoetingen binnen je branche blijft dit nog altijd een veelgevraagd en gebruikt item. Je website en contact gegevens op een briefje schrijven staat natuurlijk niet het professioneelst als je net een leuk contact hebt ontmoet.
Heb jij jouw huisstijl al gevonden? Deel een screenshot op sociale media met ons!