Interne links updaten binnen je website
Elke website komt vaak neer op een grote verzameling interne links naar allemaal verschillende pagina’s, in artikelen kan je linken naar vergelijkbare artikelen. Je kan linken in je FAQ naar een bepaalde vraag die al eerder beantwoord is. En ga zo nog maar even door. Al deze links kunnen je positief of negatief beïnvloeden. De Google Crawler en de Crawlers van de andere zoekmachines gaat namelijk alle links af van je website, en voegt hier bepaalde waarden aan toe. Interne links die uitkomen op 404 meldingen, anderzijds niet bestaand of een foutcode geven. Kunnen ervoor zorgen dat je hier een slechtere score van terugziet. In dit artikel behandelen hoe je dit kan bijhouden en updaten op de juiste manier. Met de mening van een leidinggevende van Google zelf.
Waarom wijzigen interne links?
Interne links kunnen om een hoop verschillende redenen aangepast worden of gewijzigd, zowel bewust als onbewust. Met het gebruiken van een Content Management Systeem kan het door een automatisch proces worden gewijzigd. Door bijvoorbeeld het gebruiken van een plugin of ander onderdeel wat dit kan wijzigen. Of dit kan het geval zijn wanneer je een pagina aanpast of verwijderd. Bijvoorbeeld een tijdelijke actie of artikel wat inmiddels verouderd is. Naarmate je website hosting groeit over de jaren kunnen dit soort zaken allemaal ontstaan. Daarom is het belangrijk om er voor te zorgen dat je in kaart brengt, en kijkt of hier ergens fouten mee ontstaan.
Dit kan je doen met een aantal tools die je zowel gratis als betaald kunt gebruiken, de meest populaire tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Ahrefs, Semrush of Screaming Frog. Deze tools helpen je om in kaart te krijgen hoe jouw website linkt naar interne pagina’s, en of hier foutcodes mee ontstaan. Die je vervolgens dus kan verhelpen.
Eens in de zoveel tijd is dit dus even te scannen, afhankelijk hoeveel content je op de website hebt staan kan je dit natuurlijk ook handmatig nagaan. Maar dit is een monnikenwerk als je al meer dan 20 pagina’s hebt op je website.
De reden waarom interne links van je website het meest veranderen, is met de installatie van een SSL certificaat. Lees hieronder verder hoe dit in zijn werk gaat.
Hoe update je interne links naar de juiste
De meeste websites zullen vandaag de dag wel gebruikmaken van een beveiligde versie van de website, dit gaat met een SSL certificaat immers gemakkelijk. Met een druk op de knop kan je een SSL certificaat zelf installeren, of je kan kiezen voor een betaald SSL certificaat. Deze wordt dan voor je geïnstalleerd. De URL van je website veranderd dan, want er komen twee mogelijkheden bij in de standaard configuraties. Namelijk de volgende:
https://
https://www
Het is aan te raden om in zijn algeheel gebruik te maken van maar 1 URL van je website, en deze dus uitsluitend serveert. Dit zorgt ervoor dat je niet wordt gerekend als dubbele content. En ziet er het netst uit. Ook als je nog gebruik maakt van onveilige links, http, in de website, dan wordt dit gezien als gemixte content. En is daarom niet veilig. Dit wordt dan vervolgens ook vermeld in de internet browser van gebruikers.
De interne links kan je gemakkelijk updaten door je website bestanden af te gaan, vaak zit in een configuratiebestand de mogelijkheid om jouw hoofd URL in te stellen. Het is tevens vaak het geval dat dit aan te passen valt in de database van je website. Met een query in de database is vervolgens ook in 1 keer enige bestaande verwijzingen bij te werken naar de andere URL.
Zo kan je dus jouw interne URLs allemaal bijwerken naar de laatste versie.
Waarom dit belangrijk is om up te daten
Google’s John Mueller had dit onlangs te zeggen over dit onderwerp naar aanleiding van een vraag van een Reddit gebruiker,
“I'd always try to fix internal links, it just makes things cleaner, and is under your own control. I doubt it would have any visible effect though.”
Om ervoor te zorgen dat jouw website altijd veilige links kan serveren dan dien je alle verwijzingen en bronnen die nog onveilig worden ingeladen te vervangen met de veilige versie. Zelfs als er geen foutmelding bij ontstaat dan kan hier een redirect aan vast zitten. Die voor langere laadtijden kan zorgen en voor een lagere gebruiksvriendelijkheid kan resulteren.
Het zal dus naar alle waarschijnlijkheid niet ervoor zorgen dat je opeens nummer 1 staat met al je zoekwoorden. Maar alle factoren, hoe klein ze ook zijn, kunnen je net dat streepje voor geven op je concurrenten.
Een vaste afspraak of methode maken voor het linken binnen je website
Grote kans bestaat dat je niet alleen maar verantwoordelijk bent voor je website en wat erop staat. Om ervoor te zorgen dat het iedereen duidelijk is hoe je dient te linken dan kan je dit in een volgende meeting meenemen voor je team. Besluit en bepaal welke URL de voorkeur heeft voor jouw website. En ga hier vervolgens altijd gebruik van maken om te linken. Dus ook in je blog posts, in je tijdelijke pagina’s en alle andere plekken waar je linkt naar een andere pagina in je website.
Ook kan er gelinkt worden naar een flexibele URL, zonder de prefixen van http en https. Dit kan echter met een aantal zaken ervoor zorgen dat alsnog de verkeerde URL wordt gepakt. Maar met een aanpassing in de web.config met een automatisch redirect, kan je dit tevens weer voorzijn.
Kijk dus naar de interne links van jouw website, controleer of er fouten inzitten, en maak afspraken over het linken naar pagina’s in jouw website met je team.