3 tips om de User experience voor websites te verbeteren
Met een website heb je altijd wel de mogelijkheid om bij te houden hoe een bezoeker omgaat met jouw website. Meer dan op elk ander platform of verkoopkanaal. Daarom is dit ook een proces wat altijd strak in de gaten gehouden wordt door webmasters, en hier regelmatig aan gesleuteld wordt om te verbeteren. In dit artikel behandelen we wat er nodig is om de gebruikerservaring van een gebruiker te meten en vervolgens welke stappen er nodig zijn om te verbeteren. Laten we beginnen!
Een website heeft als voordeel dat hier meer bijgehouden kan worden dan vaak voor lief is, daarom zijn hier ook diverse privacy wetten voor ingevoerd om ervoor te zorgen dat een gebruiker beschermd is. Zelfs met functionele cookies zijn bijvoorbeeld met Google Analytics ruim voldoende statistieken in te zien om te bepalen hoe jouw website presteert. En hoe je de gebruikerservaring kan verbeteren. Een tool die hier onlangs is bijgekomen is Microsoft Clarity. Deze tool is ervoor gemaakt om het eenvoudig te maken voor iedereen hoe een website presteert. En hoe een gebruikerservaring verbeterd kan worden. Dit doen ze door meer aan te bieden dan Google Analytics op een aantal vlakken. Door bijvoorbeeld de Heatmap waarop je kan zien waar mensen op klikken, en de gehele sessie van een individuele gebruiker. Zo kan je stap voor stap zien hoe een gebruiker omgaat met jouw website. Laten we dit verder behandelen in onze tips.
Sessie inzien binnen Microsoft Clarity
De individuele sessie inzien binnen Microsoft Clarity is een geweldige tool om te zien hoe mensen daadwerkelijk met jouw website omgaan. Van een gebruiker, welke data overigens niet verder in te zien is, kan je exact zien op welke pagina ze binnenkwamen, hoe ze omspringen met de pagina en of ze doorklikken naar een andere pagina. Dit geeft je inzage als geen ander in de user experience van een gebruiker. Je kan namelijk letterlijk zien waar hij bijvoorbeeld afkapt. Of dit nu in een grote lap tekst is, het niet vinden van de informatie die hij of zij zoekt, of het elders vastlopen op je website. Dit kan je met Microsoft Clarity duidelijk zien hoe dit in zijn werk gaat. En hoe jij hier het beste in kunt verbeteren.
Natuurlijk is niet iedere gebruiker een juiste maatstaaf om de user experience te bepalen, het is daarom handig om eens in de zoveel tijd een aantal sessies eruit te pakken die bijvoorbeeld erg lang zijn, erg kort en in het midden. Vooral gebruikers die op een hoop verschillende pagina’s hebben gezeten zijn natuurlijk interessant om te bekijken. En degene die onder de minuut op een pagina blijven. Vaak zijn gebruikers die 0 seconden of in die buurt op de pagina blijven geen juiste maatstaaf. En kunnen die om een verschillende aantal redenen zo snel weg zijn. Snelheid van de website is hier een van. Dit behandelen we in de volgende kop.
Caching aanzetten en voor een snelle website zorgen
Snelheid van een website is en blijft een belangrijke metric die ervoor kan zorgen dat jouw website een voorsprong krijgt op je concurrentie. Met een snelle website heb je namelijk een lagere bounce rate, of website verlaters. Een betere conversie op jouw website, en nog veel meer voordelen voor de gebruikerservaring. De snelheid van een website is echter ontzettend afhankelijk van de website zelf. Welke technologie wordt gebruikt is ook een belangrijk onderdeel hiervan. Het Content Management Systeem is ook erg belangrijk in de snelheid van een website, en het pakket wat daarbij gekozen wordt. Voor vrijwel elke website die gemaakt wordt met een Content Management Systeem raden wij minimaal een Totaal SSD hosting pakket aan. Dit zorgt ervoor dat jouw bestanden razendsnel ingeladen kunnen worden met behulp van de snelle SSD schijven.
Verder is het belangrijk dat je voor een website alle media optimaliseert, of dit nu een afbeelding of een video is. En dat je bronnen efficiënt inlaad op jouw website. Zware Javascript bestanden kunnen er namelijk ook sterk voor zorgen dat jouw website minder snel inlaad. Denk bijvoorbeeld hier aan advertenties en andere zaken die hierdoor vertraging zorgen. We hebben in het verleden en in de kennisbank dit onderwerp uitvoerig behandeld. Als je even een zoekopdracht uitvoert naar snelheid website binnen onze kennisbank en blogs zal je hier een hoop informatie verder over vinden.
Het design aspect
Design is natuurlijk ook van belang voor de gebruikerservaring of user experience van een website. In 2021 is voornamelijk de laatste website trends dat less is more nog steeds geldt. Schone lijnen dus en niet al te veel of een drukke pagina. De informatie duidelijk gepresenteerd zonder al teveel poes pas. Dit zie je ook terug in de meeste thema’s die je bijvoorbeeld voor WordPress kunt gebruiken.
Ook is vanzelfsprekend dat een website geschikt dient te zijn voor mobiel gebruik, en over alle functionaliteit dient te beschikken als de desktop website. Een ervaring voor elk formaat scherm is hetgeen wat belangrijk is. Gelukkig wordt dit in de meeste thema’s van WordPress en Umbraco al voor je geregeld. En heb je hier dus verder weinig omkijken meer naar. Test dit altijd wel uit af en toe op meerdere mobiele apparaten. En pas je afbeeldingen aan om te passen op elk schermformaat.
Kijk ook weer met Microsoft Clarity hoe jouw website presteert bij andere schermformaten, en of ze ergens tegenaan lopen waardoor ze de website verlaten. Dit kan soms lastig zijn om vast te stellen. Daarom bestaan hier ook bureaus voor die dit voor je nalopen en naderhand een rapport genereren. Voor de low budget optie hiervoor kan je ook vrienden en familie omkopen om even een aantal acties op jouw website uit te voeren. En kijken wat hieruit komt.
We hopen dat je wat hebt aan de tips van deze week voor de gebruikerservaring van jouw website, en mocht je zelf nog aanvullingen hebben voor jouw website, dan kan je deze altijd even met ons delen via Sociale Media!