Uit welke landen ontvangt een com domein verkeer?
Er zijn verschillende opties voor het kiezen van een domeinnaam extensie, naast een .nl domeinnaam is een .com domeinnaam een van de populairste keuzes. Laten we in deze blog een kijkje nemen vanuit welke landen wereldwijd er verkeer ontvangen wordt bij een .com domeinnaam waar de taal Engels van is.
Met een website is het natuurlijk doel om zoveel mogelijk bezoekers hier heen te brengen, en deze bezoekers om te toveren naar betalende klanten, nieuwe projecten of jouw bestaande doelgroep zoveel mogelijk te bedienen. Met een domeinnaam en website met de focus op de Engelstalige doelgroep kan je enkel verwachten dat verkeer maar uit bepaalde landen komt. Er is echter met een .com domeinnaam en Engelstalige website een wereldwijde doelgroep aan te spreken. Met onderstaande toelichting zie je ook wat hier allemaal mogelijk is op een wereldwijde basis.
Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk
Logischerwijs zullen op de eerste plekken in het aantal bezoekers ontvangen worden waar Engels de voertaal is, het grootste percentage aan gebruikers zal je dus terugzien uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Hier wordt Engels als taal gesproken en zoeken de gebruikers ook in het Engels naar informatie of diensten die ze zoeken. Er kunnen verschillen in bepaalde termen en uitingen zitten, maar over het algemeen kunnen beide landen met dezelfde content worden aangesproken. Wanneer jouw diensten of producten dus van toepassing is in deze twee markten is een .com domeinnaam dus van toepassing. Bied je enkel de diensten aan voor het Verenigd Koninkrijk dan is een .co.uk domein wellicht een betere keuze. Dit is namelijk de voorkeursextensie voor Engeland, Schotland, Noord Ierland en Wales. Ierland zelf is aan te spreken met .ie. Die gericht is op Ierland.
Canada, Australië en Nieuw Zeeland
Landen die verder .com domeinen bezoeken zijn de overige Engelstalige landen, hieronder vallen onder andere Canada, Australië en Nieuw Zeeland. Het is hierin de vraag of jouw website ook in deze landen van toepassing is. Als je bijvoorbeeld wereldwijd levert of een informatieve website hebt dan is dit verder geen propleem. Maar als jouw website producten of diensten levert in een select aantal landen dan kan dit wel een obstakel zijn. Leg jouw focus dus vooral op de landen waar jouw website dus ook voor bedoeld is. Het heeft weinig zin om speciale content te maken voor Australië als je diensten hier niet geleverd kunnen worden.
Met het aanbieden van wereldwijde verzending of levering kan jouw website en domeinnaam hierop inspelen, en bijvoorbeeld dus speciale content te maken voor deze landen, of anderzijds ook deze doelgroepen mee selecteren in jouw bestaande advertenties of marketing. Zo zijn er een hoop gemiste kansen op te pakken.
Overige landen waar Engels ook een populaire tweede taal is
Verder zie je ook verkeer uit andere landen waar Engels populair is, landen zoals Nederland, België en Duitsland hebben een grote focus op de Engelse taal en dit resulteert dan ook in gebruikers die hiernaar zoeken. Ook kan het zijn dat een webpagina wordt vertaalt naar een voertaal, moderne browsers hebben hier vrijwel allemaal de mogelijkheid voor om met een druk op de knop een website te vertalen. En zullen hier al vaak zelfs een prompt voor hebben zodra je een voor hun vreemde taal opent.
Een wereldwijd publiek met een .com domeinnaam
Met een .com domeinnaam zorg je ervoor dat jouw website wereldwijd herkent kan worden, veel extensies zijn gebaseerd op land of locatie, maar een .com domein is een wereldwijd herkend domeinnaam extensie. Als een van de eerste extensies is dit vandaag de dag uitgegroeid tot een van de bekendste domeinnaam extensies. Vergelijkbare extensies zijn .net en .org, maar deze worden over het algemeen niet gebruikt voor commerciële doeleinden. Hier kan dus ook rekening mee worden gehouden in de keuze voor jouw domeinnaam.
Engels wordt over een groot deel van de wereld wel herkend of gesproken, de combinatie van een Engelstalige website met een .com domeinnaam geeft je dus een van de grootste bereiken die je kan hebben met een website.