Phising, wat is het en hoe hoe herken je het?
Phising, wat is het en hoe hoe herken je het?
Als je aan online bankieren doet wil je natuurlijk niet dat ze achter jou inlog gegevens komen.Kwaadwillende mensen hebben verschillende manieren om die gegevens te achterhalen.Een van die manieren staat ook wel bekend als PhisingWat ze hierbij eigenlijk doen is bijvoorbeeld een mail sturen waarin ze zich voordoen als een bank.
De inhoud van dit soort mails is vaak verschillend, soms vragen ze naar verificatie waarvoor je moet inloggen met je bank gegevens.Als je hier mee inlogt hebben de Phisers dus toegang tot jou rekening.Het wil ook wel eens voorkomen dat ze een mail versturen waarin ze je een schade vergoeding aanbieden als je inlogt met je bank gegevens, dan zullen ze ook jou gegevens hebben.
Hoe herken je phising?
Internet criminelen worden steeds slimmer en zullen dus ook nieuwe technieken bedenken om jou op te lichten.Het kan ook zijn dat ze willen inbreken op jou Hosting.Dit kan natuurlijk hele vervelende gevolgen hebben daarom willen wij een paar tips geven zodat dit niet bij jou gebeurt.
Als allereerst zullen banken nooit om je inlog gegevens vragen ter bevestiging of voor een schade vergoeding, als jij dus mails hier over krijgt kun je deze negeren en de afzender blokkeren.Daarnaast is het altijd aan te raden om de afzender te controleren, heel vaak zal dit van een Hotmail, Gmail of een live adres afkomen.
Ook wil het wel eens voorkomen dat deze mensen zich voor doen als bijvoorbeeld een bedrijf, ze zullen dan een spook factuur aanmaken waarin staat dat jij nog een betaling open hebt staan en voegen een spook factuur toe als bijlage.
Over het algemeen belanden dit soort mails gelukkig in je spam folder terecht echter is dit niet altijd het geval.Als je dit soort mails toch op jou Mail Hosting binnen krijgt dan is het aan te raden om de spam filters te controleren.Dan is het aan te raden om je Spam Filters te controleren en indien nodig aan te passen.
Mocht je verder nog vragen hebben over Phising dan kun je altijd kijken of er een chat medewerker beschikbaar is.Als er geen chat medewerker beschikbaar is kun je natuurlijk altijd een ticket richting onze helpdesk sturen!